Het Kracht van Utrecht-initiatief is een groep van bewoners en experts, die concrete voorstellen doet over de omslag naar duurzame mobiliteit, schonere lucht en een leefbare stad. Lees verder...
Lees ook onze WEBKRANT met korte nieuwtjes over onze standpunten, lobby en activiteiten.
5e regionale Klimaattafel Ruimte en Mobiliteit in Utrechts Provinciehuis 15 februari 2022
- Details
- Gepubliceerd op woensdag, 11 mei 2022 20:50
Op 15 februari 2022 organiseerden wij de 5e regionale Klimaattafel Ruimte en Mobiliteit in het provinciehuis van Utrecht. We gaven een nieuwe aftrap na 2 verloren coronajaren. We schetsten de huidige regionale uitdagingen. Maarten van Biezen nam ons mee in de kansen en onzekerheid van elektrisch rijden t.a.v. minder CO2 uitstoot en hij vertelde enthousiast over zijn rol in het Rotterdams klimaatakkoord. We waren er met 30 aanwezigen, inclusief (kandidaat)raadsleden en statenleden.
Over de Klimaattafel Ruimte en Mobiliteit
Onze maatschappelijke tafel is een aanvulling op de besloten bestuurstafels van de U16 en biedt biedt kansen voor ontmoeting en gemeente-overstijgende beeldvorming over mobiliteit en ruimtegebruik met het oog op CO2-reductie in de Utrechtse regio. De tafel staat open voor betrokken inwoners, lokale en regionale experts, volksvertegenwoordigers en bedrijven. Het doel is kennisdelen en beeldvorming.
De volgende Klimaattafel, opnieuw in het Provinciehuis, houden we op 27 juni van 18.00 – 20.30 uur. Heb je interesse om aan deze maatschappelijke tafels bij te dragen? Neem dan contact op via e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Mobiliteit grootste uitstoter CO2 in regio Utrecht
Waar in Rotterdam vooral de industrie veel moet bijdragen aan het reduceren van de regionale CO2-uitstoot, is dat in de regio Utrecht de sector mobiliteit. In de regio Utrecht is maar liefst 40% van de totale CO2-uitstoot gerelateerd aan mobiliteit. Aanvullende maatregelen in Utrecht zijn daarom nodig om de doelen van het vastgestelde regionale en nationale klimaatbeleid voor 2030 en daarna te behalen. De provincie neemt hierin de leiding met een 'regionaal mobilteitsprogramma'. De klimaattafel biedt concreet handelingsperspectief aan de regio. Hoe ziet een ambitieus plan er uit?
Om een (te) late focus op minder en meer duurzame mobiliteit in de regio Utrecht te voorkomen, heeft de Kracht van Utrecht, al voor de coronacrisis, het initiatief genomen voor een Regionale Klimaattafel Mobiliteit en Ruimte. Mobiliteit en Ruimte want regionale ruimtelijke keuzes hebben gevolgen voor het aantal en de aard van de verplaatsingen tussen wonen, werken en voorzieningen in de regio. Een goed afgewogen plan is hiervoor nodig.
Planologen van de toekomst willen werken aan betere leefbaarheid
- Details
- Gepubliceerd op woensdag, 11 mei 2022 20:21
Afgelopen jaren werkten we als Kracht van Utrecht samen met universiteiten aan ideeën en plannen voor de regio en stad. We merken dat studenten en docenten zich zorgen maken over de regio en dat ze collega-studenten en docenten oproepen zich te bemoeien met onze thema's. Zo ook Naomi Hoogenraad & Annelies van Oostrum, 2e-jaars studenten Sociale geografie en planologie aan de Universiteit Utrecht. Zij speechten onlangs op de conferentie 'Verantwoordelijk voor de Toekomst' op 16 maart 2022.
"Wij zijn de planologen van de toekomst. Ons werk zal voortbouwen op het beleid dat nu gevoerd wordt, heb je er wel eens over nagedacht dat wij straks het stokje overnemen? We zijn ook studenten, jonge mensen, en we hebben zorgen, maar ook wensen over een mooie toekomst.
Een droom voor Nederland
We hebben zorgen over de veiligheid en bestaanbaarheid van onze leefomgeving, de betaalbaarheid van energie en de beschikbaarheid van huizen. Ik voel de urgentie, maar het lijkt zo traag te gaan. En tegelijkertijd verbaas ik me over de keuzes die worden gemaakt. Ik lees bijvoorbeeld in de krant dat er huizen gebouwd gaan worden op plekken die ontzettend kwetsbaar zijn voor de stijgende zee. Ik vraag me af of we niet nu meer kunnen investeren, zodat het in de toekomst ook nog betaalbaar blijft. Ook is het voor mij en mijn leeftijdsgenoten ontzettend lastig om een geschikte woning te vinden. Het lijkt soms alsof we de toekomst vergeten, door de waan van de dag.
Ik heb een droom voor de planologie en dromen voor Nederland. Dat we ons niet alleen maar bezig hoeven houden met het oplossen van problemen, maar dat we mogen werken aan een betere en fijnere leefomgeving.
Regeerakkoord: Tracébesluit A12/A27 Ring Utrecht/Amelisweerd op de helling
- Details
- Gepubliceerd op maandag, 03 januari 2022 15:49
De rijksoverheid gaat eindelijk in gesprek met de regio. Over betere oplossingen dan het sterk verouderde plan van 2x 7 rijstroken. Dat leest de Kerngroep Ring Utrecht in het regeerakkoord. Het begin van het einde van dit Tracébesluit. Twaalf jaar lang deden voorstellen van bewoners, de gemeente of de provincie er geheel niet toe. Alternatieven binnen de bak waren al helemaal onbespreekbaar. Die ban is gebroken.
In het akkoord is te lezen dat de coalitie in overleg met de regio wil bekijken of een oplossing 'binnen de bak' in Amelisweerd de bereikbaarheidsproblematiek net zo goed kan oplossen. Daarbij wordt ook gekeken naar de ontsluiting met OV en auto van nieuwe woongebieden zoals Rijnenburg. Als de oplossing vanuit de regio even goed is, dan wordt deze overgenomen. Zo niet, dan wordt het lopende besluitvormingsproces voortgezet.
SUUNTA 2 laat zien: het kan binnen de bak
In juni van 2021 publiceerde de Kerngroep Ring Utrecht het SUUNTA 2 rapport. Dit rapport is geheel dankzij crowdfunding en donaties van burgers van Utrecht tot stand gekomen. Rijk, provincie en gemeente zullen niet anders kunnen concluderen dan dat de SUUNTA 2 variant – 2×6 rijstroken binnen de bak in Amelisweerd – een volwaardig alternatief is, dat aan alle verkeerskundige eisen voldoet. De SUUNTA 2 variant is daarnaast uitvoerbaar en vele honderden miljoen goedkoper. De koppeling aan de regionale opgave betekent dat al dat geld direct zou kunnen gebruikt voor de regionale schaalsprong voor OV en fiets.
Denk mee met de Kracht van Utrecht: voor een duurzame gezonde toekomst
- Details
- Gepubliceerd op dinsdag, 16 november 2021 16:45
Mobiliteit is overal om ons heen en verandert constant. Regionaal burgerinitiatief Kracht van Utrecht heeft als doel om dit in de juiste banen te leiden, naar een duurzame en gezonde toekomst. Dit doen wij door actief bij te dragen aan mobiliteitsplannen in de stad Utrecht en omliggende regio.
Clips over de Kracht van Utrecht
Twee sociaal geografen van de Universiteit Utrecht maakten onlangs met Anna Vonk een clip over de Kracht van Utrecht. Zij roepen studenten en docenten op met ons mee te denken over hoe we omgaan met (duurzame) mobiliteit in stad en regio Utrecht.
Heb je vragen of ideeën?
Neem contact met ons op!
Jan Korff de Gidts | Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | 06 3363 0344
Bekijk de video
Met dank aan Anna Vonk, Jan Korff de Gidts, Dewi Mombarg en Sebastiaan Egberts.
Een Engelstalige versie vind je hier.
Universiteit Amsterdam onderzoekt verwantschap Kracht van Utrecht en Vertraagde Stad
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 02 juli 2021 13:17
Onlangs brachten we twee Utrechtse voorstellen voor een "Vertraagde Stad" en "Slow Traffic" in bij twee studiegroepen van de Universiteit van Amsterdam - Moving the City. Zij gingen daarmee aan de slag en de rapporten zijn nu beschikbaar.
Op 20 mei hebben we in twee Zoomsessies feedback gegeven op hun concept-presentaties. We deden dat met veertien gasten, allen vertegenwoordigers van bewonersinitiatieven en kennisinstellingen.
Benieuwd naar de twee adviesrapporten?
Groep 1: Kracht van Utrecht | Moving the City (PDF, opent in nieuw venster)
Groep 2: The Slow City Utrecht (PDF 13 MB, opent in nieuw venster)
Contact naar aanleiding van de rapporten
Heb je belangstelling voor deelname aan een vervolggesprek?
Neem dan contact op met:
Jan Korff de Gidts
tel. 06 3363 0344.
Meer artikelen...
- Stikstofdepositie verkeer: minister goochelt met rekenmodellen
- Commissie MER geeft minister zware onvoldoende voor plan verbreding A27/A12
- Kerngroep Ring Utrecht aan gemeente Utrecht: Houd de rug recht!
- Overweldigende reactie op crowdfunding voor bescherming bos Amelisweerd
- Verbreding A27: Steun de nieuwe crowdfunding 'De verbreding de boom in'
- Nieuw: tweewekelijkse webkrant van het Kracht van Utrecht initiatief
- Podium-avond 26 november: Proeftuin Duurzame Mobiliteit en Verstedelijking
- Kerngroep Ring Utrecht: opnieuw opvoeren verbreding Ring Utrecht onzinnig
- Stikstof-uitspraak Raad van State maakt ruimte voor duurzame mobiliteitskeuze in regio Utrecht
- Raad van State vernietigt Tracébesluit Ring Utrecht A27/A12!