Utrechtse delegatie aan Tweede Kamer: binnen de bak - maximaal 2x6 - 80km/h

LaatUtrechtNietStikkenVandaag reist een brede Utrechtse delegatie van bewoners en belanghebbenden naar Den Haag om het spoeddebat van de Kamer met minister Schultz van Haegen bij te wonen (lees hier ons verslag). In het spoeddebat praat de Kamer over de Ring Utrecht en 80 km/h binnen de bak als mogelijke oplossing voor het verkeersprobleem. Een brede coalitie, waaronder de PvdA, wil die mogelijkheid in ieder geval serieus onderzocht hebben. De minister wil echter voor de Planstudie Ring Utrecht enkel nog varianten onderzoeken die uitgaan van 2x7 rijstroken en verbreding van de bak bij Amelisweerd. 

Onze boodschap aan de leden van de Tweede Kamer is daarom: 

'Geef alternatieven voor de verbreding van de bak in Amelisweerd een reële kans en ga voor duurzame oplossingen voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio Utrecht'.

Oplossing binnen 'de bak van Amelisweerd' is wenselijk en mogelijk

Effecten natuur, geluid en luchtkwaliteit nog altijd niet werkelijk onderzocht

Onderzoek eerst duurzame milieu en kostensparende oplossingen binnen de bak

Andere aanpak van bereikbaarheid met OV-Lightrail en E-fiets noodzakelijk

Minister Schultz van Haegen stelt in haar zoektocht naar verbeterde doorstroming op de Ring Utrecht, in navolging van Rijkswaterstaat, dat 2x7 rijstroken de doorstroming en luchtkwaliteit op het wegennet (stad en Ring Utrecht) zal verbeteren. Dit omdat het verkeer zou worden weggetrokken uit de stad. Tweederde van het verkeer op de Ring is echter regionaal van aard. Onderzoek en simulaties van het bureau Movares laten zien dat door de voorgestelde capaciteitsverruiming het autogebruik en de verkeersdruk zullen toenemen.

De Utrechtse regio heeft inmiddels een omvang die een fors verbeterd fiets- en tramnetwerk verdiend. In de brief aan de regio stelt de minister dat zij geen geld heeft voor de OV-plannen van de regio. Dat betekent dat zij de verkeerde prioriteiten stelt.

Wat wij vragen

Wij vragen de Kamer een onafhankelijk onderzoek uit te voeren naar alternatieven die zowel de leefbaarheid als bereikbaarheid van regio Utrecht structureel kunnen verbeteren. Ook het voor de stadregio unieke landgoed Amelisweerd, jaarlijks goed voor 1.500.000 bezoekers, wordt hiermee gespaard.

sticker80pr8ig

Een oplossing 'binnen de bak van Amelisweerd', met indien noodzakelijk 2x6 rijstroken is goed mogelijk. Bij een maximum snelheid van 80 km/uur op een groot deel van de Ring zal door een meer gelijkmatige snelheid de doorstroming vrijwel optimaal zijn. Uit onderzoek is bekend dat bij 80 km/uur geluidhinder en luchtvervuiling (fijn stof) significant minder zijn. Tot nu toe zijn de effecten op het gebied van geluidhinder, luchtkwaliteit en aantasting van natuur slechts marginaal getoetst.

Kracht van Utrecht ontkracht alle argumenten van de minister

Meer vertelsels van de minister en onze reactie daarop leest u in het document 'De vertelsels van de demissionaire minister van Infrastructuur en Milieu'

 

De Utrechtse Delegatie: Vrienden van Amelisweerd, Laat Lunetten Niet Stikken, Werkgroep A27-Voordorp, Adviesgroep Schone Lucht en Gezondheid (info per  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. ), Milieucentrum Utrecht, Kracht van Utrecht-initiatief