Kerngroep Ring Utrecht: opnieuw opvoeren verbreding Ring Utrecht onzinnig

A27 bij_Lunetten_3Met verbazing heeft de Kerngroep Ring Utrecht het bericht vernomen dat de Rijksoverheid de verbreding van de Ring Utrecht (A12/A27) alsnog wil doorzetten. Dat uitgerekend dit plan weer uit de kast wordt gehaald op het moment dat alle zeilen moeten worden bijgezet om de natuur in ons land te redden en de stikstofuitstoot overal terug te dringen, klinkt als een slechte grap met enkel uitzichtloze procedures als gevolg.

In de brief met te nemen stikstofmaatregelen kondigde het kabinet aan om de "ruimte" die ontstaat door de snelheidsverlaging te gebruiken voor o.a. de verbreding van de Ring Utrecht. Er lijkt echter geen juridische basis te zijn voor het voornemen om de maatregelen vooral níet te gebruiken voor natuurherstel, maar voor allerlei bouwprojecten. Bovendien moeten maatregelen direct gerelateerd zijn aan het project waarvoor compensatie nodig is - hier de A27 verbreding - en dat is ook al niet het geval. Het is daarom nogal bizar om de Ring Utrecht verbreding weer boven water te halen. 

Snelheid naar 80 km/h en geen bakverbreding

De Kerngroep dringt als samenwerkingsverband van Utrechtse wijk-, natuur- en milieuorganisaties er bij kabinet en Tweede Kamer op aan om – in lijn met de algemene snelheidsverlaging op Rijkswegen – de maximumsnelheid op de Ring Utrecht terug te brengen naar 80 km/uur. En verder oplossingen te zoeken die ons Rijksmonument Amelisweerd en de natuur niet verder aantasten en te kiezen voor een ambitieuze aanpak voor fiets en OV in de Utrechtse regio.

Op 17 juli van dit jaar vernietigde de Raad van State het Tracébesluit voor de verbreding van de Ring Utrecht als direct uitvloeisel van de uitspraken van de Raad van State op 29 mei en het Europees Hof in november 2018. De reden voor vernietiging was de afwijzing van de PAS (Programmatische Aanpak Stikstof) als onderbouwing van de vereiste stikstofcompensatie. Het is niet moeilijk te begrijpen dat het opnieuw presenteren van hetzelfde plan nog veel kanslozer is omdat de stikstofcompensatie nu in het geheel niet is geregeld.

Nog afgezien van een aantal verdere juridische haken en ogen zal de stikstofruimte die wordt gecreëerd door de nu voorgestelde verlaging van de maximum snelheid al ruim worden opgesoupeerd door vele andere woningbouwprojecten die nu moeten worden vlotgetrokken. En als het Rijk dit plan echt wil doorzetten, gaat dat ten koste van woningbouw en andere sectoren. 

Lees verder

Stikstof-uitspraak Raad van State maakt ruimte voor duurzame mobiliteitskeuze in regio Utrecht

Analyse en visie vanuit het Kracht van Utrecht-initiatief, 29 juli 2019

Fietsdemonstratie tegen verbreding van de A27 in Utrecht (Neude, 2018)De hoogste bestuursrechter in Nederland heeft gesproken. De Raad van State vernietigde het Tracébesluit voor verbreding van de A27-A12 Ring Utrecht. Dit Tracébesluit is vernietigd omdat de Raad van State oordeelt dat de minister met het Programma Aanpak Stikstof (PAS) de natuur in Nederland en in Amelisweerd onvoldoende beschermt. De kwestie is nu niet meer onder de rechter, nu is de politiek aan zet.

Onze conclusie is: Verbreding van de A27 2x7 is een onbegaanbare weg.

Waar liggen de keuzes, wat te doen?

In de regio Utrecht kan nu met spoed, in UNed-verband, verder gewerkt worden aan de transitie naar Duurzame Mobiliteit; maar nu zonder de verbreding naar 2x7 rijstroken van de A27; zonder meer asfaltplannen voor autowegen; met meer aandacht voor het terugbrengen van CO2-uitstoot van het autoverkeer; met meer aandacht voor gezondheid en gezond stedelijk leven; met een snelle invoering van 80 km/uur op de snelwegen langs de steden in de regio. Werken aan een ambitieuze schaalsprong met een geïntegreerd loop / fiets / bus / tram / trein-knooppuntennetwerk voor regio en provincie. Daar denken wij graag in mee.

Daar hoort het Regionaal Economisch Programma van de 16 Utrechtse gemeenten (Het REP van de U16) ook bij; dat kan nu verder worden aangepast en ingevuld. Het nieuwe Utrechtse College van Gedeputeerde Staten kan nu een Provinciale Omgevingsvisie en een Provinciale Omgevingsverordening bouwen door veel meer rekening te houden met de klimaat- en gezondheidsopgave, gecombineerd met een nuttige en noodzakelijke transitie in Duurzame Mobiliteit. Ook daar denken we graag in mee.

Hoe gaat politiek Den Haag reageren? Waar ligt de ruimte?

Het Kabinet had al een Adviescollege PAS ingesteld. Deze Commissie Remkes gaat voorstellen maken voor het aanpassen van de PAS in nieuwe besluiten van het Kabinet. Dat gaat voor de grote projecten minimaal 11 maanden duren. Ondertussen zal het ministerie eigen voorstellen maken.

De Tweede Kamer en de Eerste Kamer hadden al eerder dit jaar de Klimaatwet aangenomen. Ook heeft de Tweede Kamer van het kabinet voorstellen ontvangen voor het Klimaatakkoord. Heel verrassend was dat het kabinet, ondanks verzet van minister Cora van Nieuwenhuizen, ook opties voor Rekeningrijden wil laten onderzoeken. Met ingangsdatum 2026.

Ook is duidelijk geworden dat het kabinet het Infrastructuurfonds wil ombouwen tot een Mobiliteitsfonds, ingangsdatum 01 januari 2021 (Bron: Brief aan Tweede Kamer 13 mei 2019).). Proeftuinen in Nederland moeten duidelijk gaan maken op welke wijze investeringen voor mobiliteit (fiets, bus, tram, trein of weg) moeten worden afgewogen. Utrecht proeftuin?

Komende weken zitten overheden met elkaar aan tafel. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat eigen voorstellen uitwerken. Krijgt Cora van Nieuwenhuizen nu alle ruimte van de Tweede Kamer om een nieuw Tracébesluit voor de verbreding van de A27 te gaan voorbereiden? 

Lees verder: wat geven we mee aan bestuur en politiek?

Raad van State vernietigt Tracébesluit Ring Utrecht A27/A12!

plan verbreding_a27_vernietigdGewonnen! De Kerngroep Ring Utrecht is blij en tevreden met de vernietiging van het Tracébesluit Ring Utrecht A12/A27 door de Raad van State. Een enorme opsteker voor alle mensen die de afgelopen tien jaar zich op allerlei manieren hebben ingezet tegen deze snelwegverbreding. Het is een nog grotere overwinning voor de natuur in het algemeen en het bos van Amelisweerd in het bijzonder. Veel dank gaat uit naar Mobilisation for the Environment en de Vereniging Leefomgeving, die ons juridisch hebben ondersteund. 

Als reden voor de vernietiging geeft de Raad van State dat de uitspraak van het Europees Hof over de Programmatische Aanpak Stikstof tot gevolg heeft dat de voorziene toename van stikstofuitstoot niet toelaatbaar is. Daarmee valt de grond onder het Tracébesluit weg.
Lees de uitspraak hier: Uitspraak Tracébesluit Ring Utrecht A27/A12.

Hoe verder?

Het hele plan is nu van tafel. Als het Rijk toch aan een soortgelijk plan wil vasthouden, duurt het naar onze inschatting zeker een jaar voordat er een nieuw Tracébesluit komt. De hele besluitvorming voor een nieuw plan moet opnieuw met de daarbij horende procedures, tot aan de Raad van State toe. De onderbouwing van een nieuw besluit moet plaatsvinden op gegevens op het moment van het besluit, waarschijnlijk 2020. Klimaatbeleid zou nu dus leidend moeten zijn.

We hopen dat het kabinet de conclusie trekt dat het plan met 2x7 rijstroken, vernietiging van het bos op Amelisweerd en duizenden andere bomen en niet te vergeten een verregaande aantasting van het leefklimaat in de aangrenzende wijken een onbegaanbare weg is. En dat er een ander plan op tafel moet komen in samenwerking met gemeente, provincie én bewoners. De Utrechtse regio groeit snel en de bereikbaarheidsopgave is groot. Laten Rijk, gemeente en provincie Utrecht zich nu richten op behoud en herstel van de natuur en tegelijk de bereikbaarheid verbeteren door te kiezen voor een ambitieuze schaalsprong voor het fiets- en openbaar vervoernetwerk in de regio. En voor de snelwegen met andere plannen komen. Om te beginnen met een maximum snelheid van 80 km/uur op de Ring.

Politiek is weer aan zet

Partijen in de tweede Kamer als D66 en de ChristenUnie en in zekere zin ook de gemeente en provincie onthielden zich tot dusverre van inzet voor alternatieven ‘omdat het onder de rechter is’. Nu het besluit is vernietigd, is er een nieuwe situatie. Rijk, provincie en gemeente zijn onder de noemer ‘U-NED’ bezig met bereikbaarheids- en vervoersplannen tot 2040. Een tot 2x7 verbrede Ring hoort daar dus nu niet meer bij. Dat betekent ook dat er € 1.200.000.000 vrij is gekomen.

Laten wij nu een besluit nemen waarbij bewoners, regionale partijen, gemeente en provincie van meet af aan worden betrokken. 

 

Regionale Klimaattafel: Naar een mobiliteit in regio Utrecht met minder CO2-uitstoot

regionale klimaattafel_utrechtRegionale Klimaattafel Ruimte en Mobiliteit Utrechtse regio opgericht

De regionale klimaattafel is een initiatief van burgers en gemeenteraadsleden uit verschillende gemeenten voor een duurzame aanpak van de mobiliteitsbehoefte in de Utrechtse regio.

Streven is, vertelt mede-initiatiefnemer Jan Korff de Gidts van het Kracht van Utrecht initiatief, mobiliteit die "leidt tot minder CO2-emissies, minder energie kost, en meer (openbare) ruimte en natuur spaart."

Scenario's

De regionale klimaattafel is tot dusver drie keer bijeen geweest, in drukbezochte bijeenkomsten. Het aantal betrokken gemeenteraadsleden is gegroeid tot 30. Ze komen uit een breed spectrum van fracties van regio-gemeenten. Samen maken ze in de regionale klimaattafel scenario's om de CO2-uitstoot door het verkeer in de regio in 2030 te halveren, in aansluiting op wat minister Wiebes van Nederland vraagt.

Voorbeeldregio

In de regio Utrecht zorgt het auto- en vrachtverkeer voor zo'n 40% van de totale CO2-uitstoot. Het vraagt een flinke investering om die uitstoot omlaag te brengen. De regio wil in het af te sluiten Klimaatakkoord dolgraag als voorbeeldregio worden aangewezen. Dan krijgt de Regionale Klimaattafel de kans om hun plannen voor duurzame mobiliteit en duurzamer ruimtegebruik in de praktijk te brengen. En dus om te laten zien dat met een slim web van passend regionaal OV, (elektrische) fietsen en de auto als het niet anders kan, de mobiliteit in de regio Utrecht sterk kan verbeteren, met veel minder CO2-uitstoot.

Oplossingen voor duurzame mobiliteit

Jan Korff de Gidts benadrukt dat we als tafelgenoten niet tegen de auto zijn. "De auto heb je soms nodig, maar niet vanzelfsprekend altijd en overal. In de stad is de auto te gast. Verder zijn we vóór deelauto's, want daarmee kun je het autobezit beperken, zo blijkt. Kies dan voor elektrische deelauto's, waarvoor de gebruikers samen de benodigde groene stroom opwekken. We zetten in op elektrische fietsen, voor afstanden tot 15 km, op de bus, om makkelijker op stations te komen, en een regionaal railnet met meer Sprinters en snelle Intercity's.

Omslag

Jan Korff de Gidts signaleert een omslag in de manier waarop reizigers in de regio over mobiliteit nadenken. Steeds vaker stemmen ze hun vervoermiddel af op hun bestemming. Een mooi voorbeeld vindt hij de medewerkers van het Wilhelmina Kinderziekenhuis die met steun van hun werkgever een e-bike konden aanschaffen. In een app-groep maken ze afspraken om gezamenlijk van hun woonplaats Houten naar hun werk te fietsen. Gezonder, sneller en goedkoper! Voor goede plannen is meer kennis nodig van de behoeften en het gedrag van de regionale reiziger. Op initiatief van de Kracht van Utrecht gaat de Universiteit Utrecht daar nu onderzoek naar doen.

Besteed 1,2 miljard aan andere oplossingen

Korff de Gidts: "De 1,2 miljard euro die de verbreding van de A12/A27 rond de stad Utrecht moet kosten, zorgt voor veel meer extra CO2-uitstoot; dat geld kunnen we beter besteden aan alternatieve oplossingen. Wij willen als Utrechtse voorbeeldregio laten zien hoe we zonder verbredingen duurzaam mobiel kunnen blijven."

--

Belangstelling of meedenken?

Meld je aan via bij Jan Korff de Gidts Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel 06 - 33 63 0344

 

Subcategorieën

  • Ring-Ring

    RingRing headerlogos

    Doel van Ring-Ring®?

    Fietsers zijn goud waard! Fietsers lossen drie problemen tegelijkertijd op: gezondheid, druk op publieke ruimte en luchtkwaliteit.

    Fietskilometers (Fkm) maken is win-win voor stad, winkeliers en werkgevers. Door met elkaar de Fkm's te meten en te delen, krijgen we er allemaal voordeel voor terug.

    Met wie willen we dat doel behalen?

    We zoeken fietsers, die van fietsen houden en meer mensen willen verleiden om te fietsen; in de stad of naar hun werk. Dat zijn de beste fietsambassadeurs. Voor de ontwikkeling van ons concept hebben we kritische fietstesters met een smartphone nodig. En we zoeken fietsers die met ons willen werken aan een lokaal buurtnetwerk, waar buurtwinkels en werkgevers aan mee kunnen doen.

    Hoe werkt Ring-Ring®?

    Als je je aanmeldt op de website kun je gratis de Ring-Ring®-app op je smartphone (Android of Iphone) downloaden. Zet je locatievoorziening (gps) en Wifi aan en fietsen maar. Ring-Ring® herkent je Fkm's automatisch en laat je route en snelheid zien. Alleen voor jou zichtbaar.

    Hoe behalen we als fietsers win-win-voordeel?

    We vragen fietsambassadeurs buurt- en marktwinkeliers te enthousiasmeren. Zij bepalen welk voordeel je krijgt in ruil voor elke 100 Fkm. De winkelier meldt zich samen met zijn aanbieding aan via de website www.Ring-Ring.nu.

    De winkelier en aanbieding zijn zichtbaar op de website en op de telefoon. Aanbiedingen kunnen worden gedeeld via sociale netwerken

    Bij de kassa laat je je Fkm-saldo zien, wordt 100 Fkm afgeboekt en wordt je voordeel verrekend: omzet, klantcontact en bijdrage aan gezonde keus voor iedereen.

    Waarom zouden buurtwinkels Ring-Ring-fietser korting geven?

    Fietsers en voetgangers zorgen vaak voor de meeste omzet van lokale winkeliers en markten. Ze bieden sociale interactie en zorgen voor authenticiteit in de wijk. Fietsers rijden met gemak naar hun favoriete winkel of leren nieuwe winkels kennen door een straatje om te fietsen. Winkeliers krijgen meer klantcontacten en omzet in ruil voor een bijdrage aan een gezonde keus voor fietsers en de buurt.

    Hoe zie je waar Ring-Ring-Buurtwinkels zitten?

    Op je Ring-Ring-app en op de bijbehorende Ring-Ring-website, waar nog veel meer info is te vinden over fietsen en Ring-Ring.

    Prototype bijna klaar, we zoeken de eerste fietsambassadeurs

    Half februari is het prototype van de app klaar. In enkele gebruikerstesten vragen we om reacties en horen we graag suggesties wat mensen missen of nuttig vinden.

    We zijn op weg naar lancering van de app voorafgaand aan de Tour de France...

    Zo werken we. Ring-Ring-Kracht. Gezonde keus voor Utrecht.

    Samen met Ring-Ring® uit Amsterdam-IJburg & Natuur en Milieufederatie (NMU).

    Meld je aan of vraag meer info bij:

    Jan Korff de Gidts, Kracht van Utrecht-initiatief: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06.33.63.03.44

    Janine Hogendoorn, ring-ring.nu en  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.