Tweede Kamer aan min. Schultz: Geen onomkeerbare stappen Ring Utrecht

Tweede KamerDe Tweedekamercommissie Infrastructuur en Milieu heeft besloten om aan minister Schultz te vragen geen onomkeerbare stappen te ondernemen in de projecten m.b.t. de Ring Utrecht. Daaronder valt de aanpak van de A27 ter hoogte van Lunetten, Amelisweerd en Rijnsweerd. Tweedekamerlid Verhoeven (D66) had het verzoek ingediend omdat de besluitvorming in dit grote project langzaam voortkabbelt terwijl iedereen vindt dat er wel degelijk onomkeerbare besluiten worden genomen. Het ministerie stelt namelijk dat alleen 14-baans varianten voldoen aan alle eisen; de verschillende 12-baans varianten 'binnen de bak' zouden zo eind 2012 definitief afvallen. Daarom vraagt de Tweede Kamer in een brief aan de minister om geen verdere (onomkeerbare) stappen te ondernemen, zolang er geen nieuw Kabinet is aangetreden. De Kamer geeft hiermee het signaal af dat het te ver gaat om voor de A27 bij Amelisweerd alleen varianten met 2 maal 7 rijstroken uit te werken. 

In reactie op dit verzoek stelt Minister Schultz dat het onderzoeken van de verschillende voorkeursvarianten gewoon kan doorgaan. Er zal alleen geen definitieve keuze worden gemaakt aan het einde van het jaar. Omdat zonder een definitieve voorkeursvariant er ook geen (ontwerp-)Tracébesluit kan worden vastgesteld, loopt het hele proces vertraging op.

Onterechte koppeling tussen verbreding A27 en Uithoftram

De gedachtengang van de minister is tot zover goed te volgen. Zij stelt vervolgens echter: "Ook het vervolgproces met betrekking tot de Noordelijke Ringweg Utrecht (NRU) en de Uithoftram loopt daardoor vertraging op." Deze uitspraak is opmerkelijk, omdat beide projecten geen onderdeel zijn van de Planstudie Ring Utrecht. Er is geen verband met het proces van de Planstudie Ring Utrecht. Van vertraging kan dus geen sprake zijn, tenzij de minister dat zelf creëert. De besluitvorming rond de Uithoftram is helemaal afgesloten. De minister concludeerde zelf dat de Uithoftram er moet komen. Er zijn immers geen alternatieven en de maatschappelijke kosten en baten analyse valt positief uit, zo bleek uit onderzoek. Het enige dat rest is de handtekening van de minister voor de Rijksbijdrage aan het project a 110 miljoen euro. Alleen die handtekening dreigt nu 'vertraging' op te lopen, althans als het aan minster Schultz ligt.

Aan de basis van deze kwestie ligt een bestuurlijk besluit, waarover de minister op 3 december 2010 een brief heeft gestuurd. Uit de bijgevoegde afsprakenlijst blijkt dat er geen enkele koppeling is tussen Ring Utrecht en Uithoftram. De koppeling is alleen politiek ingegeven; het heeft zeker geen bestuurlijke basis.