Bizarre asfaltplannen: bekijk ons filmpje met onze argumenten op een rij

Woensdag 27 maart 2013 was Jan Korff de Gidts namens de Kracht van Utrecht en de Vrienden van Amelisweerd te gast bij Studio Max Live. De dag daarvoor publiceerde het ministerie van infrastructuur de eindrapportage van de commissie Schoof, die de besluitvorming over verbreding van de A27 heeft onderzocht. 

Wij vinden dat het budget voor de planstudie Ring Utrecht beter geïnvesteerd kan worden. Utrecht heeft dringend behoefte aan een beter OV (lightrail)- en fietsnetwerk. Verbreding van de A27 bij Amelisweerd kost erg veel geld; de 'goedkoopste' 2x7 variant staat voor 1.5 miljard euro in de boeken. Dat geld kan beter besteed worden. Voorkom deze historische misser en ga voor echte bereikbaarheid! 

Lees ook: Lightrail op de kaart 2040; inspiratie voor bereikbaarheid.

Het hele verhaal van de Kracht van Utrecht en verbreding van de A27 leest u in "Meer asfalt is niet de oplossing; maar is er wel een probleem?"

 

Bekijk ook ons videokanaal en onze favoriete video's

 

Asfaltbevers gespot in de Kromme Rijn in Amelisweerd

Jan Korff de Gidts van de Vrienden van Amelisweerd kreeg vorige week een vreemd bericht binnen. Er zijn twee asfaltbevers in Amelisweerd gesignaleerd. Asfaltbevers blijken af te komen op een overmaat aan asfalt. Zij ruiken nu hun kans bij de A27... Bekijk de videobeelden van deze mooie asfaltbevers en de eerste reacties van Amelisweerd bezoekers. 

Heeft u ze ook gezien? Mail uw reacties, verhalen en foto's dan naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en deel de video op sociale media.

 

Vraag minister naar werkelijke kosten, verkeersprognoses en onderschatting OV in plan verbreding A27

Schultz bij_AO_11_decemberOp 8 april 2013 vindt het MIRT-overleg (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) plaats. Op de agenda van dit lange overleg staan o.m. de bezuinigingen op het infrastructuurfonds, de kwaliteit van verkeersmodellen, de Mobiliteitsbalans 2012 en de publieksrapportage Rijkswegennet 2012. 

Het is nog onduidelijk of de eindrapportage van de Commissie Schoof op de agenda staat, omdat nog onbekend is wanneer de commissie gereed is. In de tussentijd is het raadzaam de minister vragen te blijven stellen over de onderwerpen die wel aan de orde waren in de Kamerdebatten over de opdracht aan de Commissie, maar die vervolgens geen onderdeel zijn geworden van de onderzoeksopdracht. Bij de politieke afweging van de adviezen en aanbevelingen van Schoof zijn deze onderwerp echter wel weer aan de orde.

Het gaat met name om de volgende onderwerpen:

  1. De 'Quickscan Kosten Baten planstudie Ring Utrecht' uit 2009, lees verder...
  2. Het besluit van de minister in september 2012 om door te gaan met verbreding tot 2x7 rijstroken, lees verder...
  3. Afweging van het Kracht van Utrecht alternatief in 2010, lees verder...
  4. Actualiteit van verkeersmodellen, lees verder...
  5. Verzoek om een quickscan MKBA (Maatschappelijke Kosten Baten Analyse), lees verder...

Al deze onderwerpen zijn gerelateerd aan de vraag in hoeverre de Tweede Kamer inzicht heeft in wat het maatschappelijk rendement is van investeringen voor de Ring Utrecht / A27-Amelisweerd en voor de verschillende alternatieven. Wordt in analyses uitgegaan van berekeningen, cijfers en prognoses die actueel zijn? Wat zijn de werkelijke kosten en wat neem je daarin wel of niet mee? Hoe bereken je de baten, wat neem je daarin mee en wat juist niet?

Voorts is van belang in hoeverre de A27 bij Amelisweerd nu of in de toekomst de NOMO-norm (i.e. een norm voor een bepaalde trajectsnelheid op een stuk snelweg) overschrijdt en over hoeveel voertuigverliesuren het dan gaat. De onderstaande vragen kunnen in het Tweedekamer MIRT-debat leiden tot een verzoek aan de minister om een MKBA op te stellen voor de voorliggende plannen en beschikbare alternatieven van de Gemeente Utrecht en de Kracht van Utrecht.

Lees verder: vragen aan de minister met toelichting

Onderzoek toont aan: Verbreding van de bak is te duur en niet nodig

KvU & VVA bannerEen verbreding van de bak door Amelisweerd is erg duur en helemaal niet nodig. Die conclusie is te trekken uit twee rapporten die thans openbaar zijn gemaakt: een onderzoek van Witteveen+Bos in opdracht van de Gemeente Utrecht naar mogelijkheden binnen de bestaande bak en een nu pas openbaar gemaakt rapport van Twijnstra Gudde uit 2009 met een vereenvoudigde kosten/batenanalyse.

Het onderzoek van Witteveen+Bos: 2x6 kan binnen de bak

In opdracht van de gemeente Utrecht heeft Witteveen+Bos een nieuw ontwerp voor de A27 door Amelisweerd gemaakt. Zij zijn daarbij anders te werk gegaan dan Rijkswaterstaat.

Rijkswaterstaat let bij haar ontwerp in het geheel niet op omgevingsfactoren. De benodigde breedte van wegprofiel wordt bij Rijkswaterstaat enkel bepaald door verkeersprognoses en algemene ontwerpeisen, die hetzelfde zijn voor een weg door een weiland, langs een industrieterrein, door een natuurgebied of in een stedelijke omgeving. Zo komt Rijkswaterstaat tot 2x7 rijstroken en de stelling, dat verbreding van de bestaande bak in Amelisweerd noodzakelijk is.

Witteveen+Bos onderzoeken juist welke verkeerskundig aanvaardbare oplossingen mogelijk zijn wanneer je uitgaat van de breedte van de bestaande bak in Amelisweerd. En dat blijkt heel goed te kunnen bij een variant met 2x6 rijstroken. Er zijn twee echte aanpassingen ten opzichte van de eisen van Rijkswaterstaat. De eerste is een maximumsnelheid van 100 km/uur in plaats van 120 km/uur. De andere is dat vier van twaalf rijstroken wat smaller zijn: 3.05 meter in plaats van 3.50 meter. Beide aanpassingen vallen binnen de regels en zijn feitelijk heel gewoon bij Rijkswegen in een stedelijke omgeving.

Rapport: Witteveen+Bos - Verkenning inpassing 2x6 stroken binnen de bak bij Amelisweerd

In 2011 kwam ingenieursbureau Movares ook al tot de conclusie dat 2x6 binnen de bak goed mogelijk is:

Lees het artikel 'Mogelijkheden van twaalf rijstroken binnen de bak van Amelisweerd'


Twijnstra Gudde: Verbreding is honderden miljoenen duurder

De afgelopen week is ook een rapport van Twijnstra Gudde uit 2009 openbaar gemaakt in een geschoonde versie. Het is een zeer vereenvoudigde scan naar kosten en baten van verbredingsopties voor de bak. Het rapport schat de meerkosten van verbreding van de bak op zo'n 500 miljoen euro. De kosten van de verbrede optie van de Ring komen op ruim 1500 miljoen, de kosten van een variant binnen de bestaande bak komen op ruim 1000 miljoen euro. De getallen zijn duidelijk aan de indicatieve kant, maar het is ons een raadsel hoe minister Schultz in debat met de Kamer die meerkosten van verbreding op hoogstens 40 miljoen heeft kunnen schatten!

De varianten nuchter bekijkend kan eenvoudig worden geconstateerd dat de baten van verbreding in de verste verte niet opwegen tegen de buitengewoon hoge kosten. Zeker wanneer je bij die kosten behalve de aanleg ook kosten voor gezondheidseffecten, aantasting van natuur- en recreatiegebied en risico's tijdens de uitvoering meerekent.

'Gecensureerd' rapport: Twijnstra Gudde - Onderzoeksnotitie Werkspoor Kosten en Baten, tussenfase planstudie Ring Utrecht, inclusief quick-scan kosten-batenanalyse


Pers: Meer informatie bij Jos Kloppenborg (06 185 123 70)

 

Strip M&M en het asfaltavontuur

MM2 1

Er moet toch ooit een eind komen aan al dat asfalt, M&M? 

Klik op de strip om verder te lezen. 


Geïnspireerd?

Ga zelf aan de slag, stuur ons het resultaat en wellicht ziet u uw werk dan wel hier terug. 

 


© Vrienden van Amelisweerd (neem contact op voor meer info)

 

Geluidhinder in Utrecht is een serieus probleem voor onze gezondheid

Geluidkartering 2011_24h_gemiddelde_detailOnlangs publiceerde de Gemeente Utrecht het rapport 'Utrecht brengt geluid in kaart'. Hierin brengt de gemeente alle plekken in kaart waar meer dan 55dB aan omgevingslawaai te horen is. Basis voor de gegevens zijn modelberekeningen over het jaar 2011. Geluidshinder per woning is hier niet uit af te leiden. De brommer van de krantenbezorger 's ochtends vroeg en de tv van de buren zijn er ook niet in verwerkt. Wat de kaarten wel vertellen is dat een op de vijf Utrechters hinder ondervindt van omgevingslawaai. Het aantal ernstig gehinderden staat op 24.600 mensen.

De kaart met wegverkeerslawaai (klik op het plaatje voor de volledige kaart) laat maar weinig delen zien met een geluidsniveau beneden de 55dB (kleur wit). Zoals duidelijk te zien zijn de vele snelwegen in en rond Utrecht, de Waterlinieweg en de Noordelijke Randweg belangrijkste oorzaken van geluidhinder. Het rapport noemt Lunetten als belangrijkste voorbeeld van een wijk die "wordt overspoeld door een deken van geluid." Spoorwegen en tram blijken weinig hinder te veroorzaken. Er rijdt steeds meer stil materieel en in de woonwijken zijn al veel geluidsschermen geplaatst. Alleen de bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal produceren teveel lawaai. 

Constant gezoem en je gezondheid

De kaarten met geluidhinder laten zoals de wet voorschrijft 24-uurs gemiddelden zien. Dat betekent dat de hinder tijdens ochtend en avondspits nog een stuk groter is. Zo vertelt Tineke de Groot uit Voordorp voor het Radio 1 Journaal dat zij regelmatig 70dB meet in de spits. Over de gevolgen van een te hoge geluidsbelasting is tegenwoordig veel bekend. Jan Fransen (Natuur & Milieu en Kracht van Utrecht) in hetzelfde radioprogramma: "Het blijkt dat mensen in toenemende mate last krijgen van bijvoorbeeld hart- en vaatziekten die veroorzaakt worden door toegenomen stress. Want dat is wat dat continue gezoem met je doet." 

Geluid leidt niet alleen massaal tot hinder en ernstige hinder, maar ook tot fysieke gezondheidseffecten. Dit laatste is al het geval bij veel voorkomende geluidsniveaus: 60 dB wegverkeerslawaai voor verhoogde kans op hartaanval en 55 dB wegverkeerslawaai voor hogere bloeddruk en hart/vaatziekten. Verhoogd medicijngebruik is al bij nog lagere niveaus aan de orde. De stress door verkeerslawaai speelt daarbij een hoofdrol. In Nederland veroorzaakt de milieustressor lawaai, na fijnstof, de grootste sterfte en ziektelast (Jan Fransen in tijdschrift Milieu, september 2012). 

In feite liggen er een aantal eenvoudige oplossingen voor het oprapen. Zo zou het dik 3dB schelen wanneer de maximum snelheid op onze ringwegen op 80 km/h zou liggen (80=pr8ig). Het meer toepassen van stillere banden heeft een vergelijkbaar effect. De sleutel tot het verlagen van de geluidhinder in Utrecht ligt in Den Haag. 

Lees verder: Europees Parlement zwicht voor de autoindustrie

Lees verder

Natuurgidsen gevraagd voor Amelisweerd op zondag 3 maart

Wandelaars Amelisweerd_10022013De sneeuwklokjes zijn al gesignaleerd en het excursie-seizoen is begonnen met een eerste excursie op zondag 10 februari. Velen van jullie hebben aangegeven interesse te hebben om iets te willen doen voor ons mooie Amelisweerd. Dat kan nu. Op zondag 3 maart vindt onze tweede Amelisweerd excursie plaats. We verzamelen om 13.00 uur bij de 'entree' van Amelisweerd aan de Koningsweg, net na het viaduct over de A27, bij de fietsenrekken. Zie googlemaps

Vrienden-voor-vrienden natuurexcursies

Van 13.00 tot 14.00 beginnen we met een excursie onder leiding van deskundigen over de flora en fauna en de historie van het landgoed (het thema staat nog niet vast). De excursies vanaf 14.00 uur hebben een bijzonder karakter. Alle deelnemers worden verzocht vrienden en bekenden uit te nodigen om hen tussen 14.00 en 14.45 zelf een excursie aan te bieden. Dus van 14.00 tot 14.45 uur vindt de excursie plaats voor de vrienden van de vrienden, geleid door de vrienden! Ook deze excursie begint bij de fietsenrekken.

Een mooie opstap dus naar een Amelisweerd gids! En we hebben jullie gidsen dit jaar ook nodig voor een groot publieksevenement dat we van plan zijn te organiseren.

Doe mee als gids of deelnemer op zondag 3 maart

Doe mee! Kom op zondag 3 maart om 13.00 uur naar Amelisweerd met een aantekeningenboekje en misschien een camera; nodig vrienden uit om vanaf 14.00 uur mee te doen aan de vrienden-voor-vrienden-excursie. En natuurlijk kun je daarna in de Veldkeuken gezellig wat eten en drinken. 

Mee doen als gids? Schrijf je dan nu in als gids via dit inschrijfformulier

Startpunt voor iedereen: Ingang van Amelisweerd a.d. Koningsweg, bij de fietsrekken net voorbij het viaduct over de A27, zie googlemaps

 

De onafhankelijke commissie Schoof in stripvorm

Het onafhankelijk onderzoek naar de besluitvorming rond de verbreding van de A27 is een ingewikkelde kwestie. Het onderzoek strekt zich uit over meerdere jaren met stapels rapporten, brieven en besluiten. In een poging het iets makkelijker te maken, en leuker, heeft een goede Vriend(in) van Amelisweerd het onderzoek in stripvorm gegoten. Heel treffend, vinden wij. 

Geïnspireerd?

Ga zelf aan de slag, stuur ons het resultaat en wellicht ziet u uw werk dan wel hier terug. 

Klik op de strip om verder te lezen. 

© Vrienden van Amelisweerd (neem contact op voor meer info)

Schoof1 uitsn_690

Lees verder