Herkomst bestemmingsonderzoek autoforenzen toont potentieel voor meer fiets en OV

autoforenzen nederland_2010_2016_400Nieuwe kaarten maken zichtbaar waar kansen liggen voor minder autokilometers en meer fiets en OV

Hoe zou je vanuit Utrecht met het oog op mobiliteit kunnen bijdragen aan het halen van de klimaatdoelstellingen van het kabinet?

Die bijdrage kan bestaan uit een verschuiving naar een meer duurzame mobiliteit met minder autokilometers en meer fiets en OV-gebruik in stad en regio. Stapsgewijs, waardoor er uiteindelijk een echte schaalsprong wordt gemaakt in duurzame, levensvatbare mobiliteit.

Maar hoe maak je nu zichtbaar waar je de meeste kansen ziet voor minder autokilometers en meer fiets en OV? 

Kansen in beeld brengen: visualisatie Utrechtse autoforenzen

We kunnen nu splinternieuwe kaartjes laten zien. Ze zijn opgesteld met gegevens die het CBS en het PBL ons dit voorjaar ter beschikking stelden. Het zijn in de eerste plaats geanonimiseerde gegevens van doorlopend uitgevoerd herkomst-bestemmingsonderzoek van het CBS. Het PBL heeft vervolgens voor ons CBS-data voor de jaren 2010 - 2016 per woon- of werkgemeente aangeleverd, mede omdat het PBL al in 2014 analyses voor eerdere jaren had uitgevoerd.

Op kaart 1 (links) zie je de gemiddelde dagelijkse pendel van autoforenzen in Nederland, in ochtend- en avondspits. Wat opvalt is dat de pendel gecentreerd is rond de grote steden. Alle hoofdsteden van Nederland vormen het centrum van de pendel, logisch want daar wordt of gewoond of gewerkt. Je ziet het dagelijkse woon-werkverkeer per auto in het beeld terug.

Analyse: woon-werk autoforenzen 2010 - 2016 (landelijk)

autoforenzen nederland_2010_2016

Het kaartje van auto forensisme in heel Nederland laat zien dat er niet veel forensenstromen van voldoende omvang zijn die de provincie Utrecht passeren. Woon-Werk forensisme speelt zich vooral af binnen stadsgewesten en tussen aanpalende stadsgewesten. Hilversum vormt een logische uitzondering omdat het grotendeels door de Provincie Utrecht omsloten is. Verder heeft Amsterdam een aantal connecties o.a. met Apeldoorn en Arnhem die waarschijnlijk door Utrecht lopen. Van de Amsterdam connecties met Rotterdam en Breda is niet zeker of Utrecht gepasseerd wordt. Maar veel meer is het niet.

Onze conclusie uit kaart 1(landelijk, links) is dat het Utrechtse wegennet van stad, provincie én Rijk, naast het vrachtverkeer, vooral wordt gebruikt door het woonwerkverkeer van automobilisten die in Utrecht wonen of werken. De sleutel voor duurzame oplossingen ligt dus in onze eigen regio en provincie! Het is dus niet terecht dat alleen het Rijk beslist over investeringen in infrastructuur.

Ook het ministerie zou dit inzicht moeten toepassen. In de Startnotitie Ring Utrecht van het ministerie, alweer uit 2008, lezen we op pagina 18: "Circa 30-40% van het verkeer op de Ring Utrecht is doorgaand ten opzichte van de provincie Utrecht." Dat wil zeggen dat 60 tot 70% van het verkeer op de stad en provincie gericht is. 

Dit inzicht komt overeen met de goed onderbouwde stelling dat de meeste verplaatsingen gemaakt worden binnen de 20 kilometer. Verplaatsingen waarvoor - tenminste voor een deel van de automobilisten - een duurzaam en actief alternatief beschikbaar is, bijvoorbeeld de eigen fiets of e-bike van de zaak. 

Lees verder...

Utrecht gezond en sterk door regionale mobiliteitsoplossingen

A27 foliegedeelte_CorvanAngelen_300De Kerngroep Ring Utrecht (KRU) is tegen de voorgestelde verbreding van de rijksweg A27 en tunnelbak bij Amelisweerd (ring Utrecht) omdat onze leefomgeving en recreatie -en natuurgebieden zoals Amelisweerd onherstelbaar zullen worden aangetast. Wij vinden dat de negatieve impact van dit project niet meer in verhouding staat tot de toegevoegde waarde ervan.

Wij vinden ook dat de discussie over de verbreding van de A27 een “wake-up call” is voor de stad én de regio Utrecht. De KRU signaleert een urgente behoefte aan een krachtig regionaal mobiliteitsbeleid dat de groeiende vraag op een passende manier kan opvangen waardoor de verbreding van A27 en de bak overbodig wordt en het Rijk afziet van dit project.

Visie KRU

Alleen door mobiliteit tijdig en op regionaal niveau te organiseren kan Utrecht in de toekomst bereikbaarheid garanderen en zich blijven ontwikkelen als een sterke, aantrekkelijke en gezonde regio van Nederland. Dit vraagt om een schaalsprong in denken en doen in Utrecht waarbij stad en regio nauwer samenwerken aan een gezonde toekomst.

Wij willen snel een intensievere en effectievere samenwerking tussen Gemeente Utrecht, omliggende gemeenten, de Provincie en het Rijk, om te komen tot een ambitieus en uitvoerbaar bereikbaarheidsplan voor de Utrechtse regio. Dit plan koppelt de belangrijkste knelpunten aan concrete projecten van voldoende schaalgrootte die op kortere en langere termijn oplossingen bieden voor de regio met aantoonbaar nut en noodzaak voor Provincie en Rijk.

Oproep

Wij nodigen lokale politieke partijen, bestuurders, burgerinitiatieven, belangenorganisaties, individuen en andere belanghebbenden uit ons standpunt te delen door de urgentie uit te spreken van een regionaal gedragen mobiliteitsvisie die ondersteund wordt met krachtig beleid en concrete projecten in de regio Utrecht.

Oplossingen voor duurzame mobiliteit

KRU is ervan overtuigd dat goede oplossingen bestaan uit een sterke en slimme combinatie van regionale infrastructuur voor fiets, OV en auto zodat er voor iedere behoefte en onder alle omstandigheden opties zijn. KRU geeft waar mogelijk de voorkeur aan duurzame en gezonde vormen van mobiliteit met de minste impact op klimaat en leefmilieu, zoals o.a. ontwikkeld door Kracht van Utrecht (KvU).

--

Bron en meer informatie: Kerngroep Ring Utrecht

 

 

Studenten maken wiskundig model voor optimale bereikbaarheid Utrecht Science Park

presentatie opdracht_wiskundestudenten_bij_presentatie_opdracht_kvuOp 16 februari is het startsein gegeven om een wiskundig model te maken waarin de optimale bereikbaarheid van De Uithof zal worden weergegeven. Zes wiskundestudenten van de Universiteit Utrecht werken aan die vraag in opdracht van de Kracht van Utrecht. 

De oplossing om de bereikbaarheid te verbeteren wordt tot nu toe gezocht in het oplossen van het probleem per modaliteit (vervoermiddel), zoals meer asfalt voor de auto. Er is nog geen model dat aangeeft welke balans er tussen de modaliteiten zou moeten zijn om al het verkeer het meest optimaal te laten doorstromen tijdens de drukke uren.

Waar stad en regio Utrecht heel erg behoefte aan hebben, is een verdere verbetering en versterking van fietsroutes en (gebruik van) openbaar vervoer.  Nieuwe tramlijnen, meer capaciteit bij bestaand openbaar vervoer, snelle fietsverbindingen en goede fietsenstallingen. Zo ontwikkelen we een beter en prettiger alternatief voor autogebruik: verkeersveiliger, efficienter qua ruimtegebruik, minder geluidhinder en luchtvervuiling. 

Op het Utrecht Science Park zijn dagelijks 40.000 mensen actief. De groei van dit aantal gaat in een korte tijd waarschijnlijk naar de 60.000. De grote vraag is hoe deze mensen dagelijks deze omgeving kunnen bereiken en verlaten.

De afname van het autoverkeer geeft lucht op de wegen die er al liggen. Maar welke verhouding, tussen welke grenzen, zouden de modaliteiten voor het Utrecht Science Park wiskundig het best zijn? De zes studenten zijn bezig met deze prangende vraag op een onafhankelijke wijze te beantwoorden. Een tussenbericht, een week na de start van begeleider Rob Bisseling:

"Ik zit op dit moment bij de groep van de Kracht van Utrecht en zij zijn goed bezig, data verzamelen, het probleem afbakenen. Ze zijn gemotiveerd."

--

Bekijk de korte presentatie van Cor van Angelen en Gerard Cats die de wiskundestudenten ter introductie kregen. 

 

Amelisweerd - It's happening again

Of niet? Bekijk de korte film en kom naar de Ode aan Amelisweerd zondag 24 september, 16.30 uur in het weiland naast het Markiezenbos (bij ingang Nieuw Amelisweerd naast het viaduct over de A27).

Lees voor meer info het persbericht over deze manifestatie.

Film: Kerngroep Ring Utrecht

  

Manifestatie zondag 24 september: poëtische ode aan Amelisweerd

Ode-596-bomen-beeld-300Op 24 september 1982, 35 jaar geleden, sneuvelden bijna 600 bomen voor de aanleg van de A27 door Amelisweerd. Nu dreigen voor de verbreding van de A27 opnieuw circa 800 bomen aan west- en oostzijde van de bak gekapt te worden. Weer een enorme aanslag op ons geliefde Amelisweerd. 

De Kerngroep Ring Utrecht organiseert daarom op zondag 24 september een manifestatie in Amelisweerd: een ode aan de bomen en het geliefde bos, vol muziek, zang en poëzie. Kom ook! 

Bomenherdenking en viering van groeiend verzet

Een poëtisch evenement vol muziek en zang, met Vincent Bijlo, Cees Grimbergen en anderen. Locatie: weiland naast het Markiezenbos aan de Koningsweg: Neem bij de ingang van Nieuw Amelisweerd (fietsenstalling) het wandelpad naar rechts.

Datum/tijd: zondag 24 september van 16.00 tot 18.00 uur. Start programma om 16.30 uur.

Laat het niet opnieuw gebeuren! Kom 24 september naar ons Amelisweerd. Kijk hier voor actuele informatie over het programma.

Geen boomkap maar oplossingen die wél werken

Het vorige kabinet wil de komende acht jaar weer kilometers nieuw asfalt neerleggen. Volgens ons is dat een “oplossing” die niet werkt, en dat bij €1,2 miljard aan kosten. Ook levert het acht jaar lang extra files en overlast op tijdens de aanleg. Opnieuw dreigt er een waardevol stuk van het bos van Amelisweerd opgeofferd te worden, een landgoed waar elk jaar 1 miljoen inwoners uit de regio genieten van groen en rust. Maar zover is het nog niet.

Wij en vele bewoners uit stad en regio Utrecht willen dat de €1,2 miljard wordt uitgegeven aan échte mobiliteitsoplossingen. Wij vragen het nieuwe kabinet om het besluit voor de verbreding uit te stellen. Werk in de vrijkomende tijd aan de alternatieven, zoals een veel beter fietspadennetwerk in de hele regio - ook voor snelle e-fietsen - en de hoogst noodzakelijke uitbreiding van het ov-netwerk. En waarom niet eindelijk eens een effectief prijsbeleid voor mobiliteit invoeren?

Want extra asfalt bij steden neerleggen werkt niet. Daar zijn de verkeerskundigen het over eens. Nieuw asfalt trekt namelijk meer verkeer aan. Hierdoor verstoppen de toe- en afritten naar de stad en de wegen in de stad zelf nog verder. Enkele files worden opgelost, maar op andere plekken zullen er juist nieuwe files ontstaan. Meer auto’s in en langs de stad zorgen ook voor meer luchtvervuiling en verergering van ons klimaatprobleem. Meer asfalt is een achterhaalde oplossing.

Geeft Utrecht lucht!

Wij roepen de Kamer en het nieuwe kabinet op om Utrecht lucht te geven. Investeer in oplossingen die passen bij de ambitie van Utrecht om een groene en gezonde regio te worden!

Meer informatie via de Kerngroep Ring Utrecht

Vragen? Mail de Kerngroep Ring Utrecht

--

Tekst/beeld: Kerngroep Ring Utrecht

 

Verbreding A27/A12 Ring Utrecht vertraagd door beroep bij Europees Hof

A27 en_amelisweerd_corvanangelen_300Raad van State schort beroepsprocedure Ring Utrecht een jaar op vanwege vragen over Europese stikstofwetgeving

Persbericht Kerngroep Ring Utrecht - 3 juli 2017 | De Raad van State heeft de beroepsprocedure tegen de verbreding van de A27/A12 Ring Utrecht opgeschort. Reden hiervoor is een nadere uitspraak van het Europees Hof over de zogenaamde Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). Zonder deze uitspraak kan de beroepsprocedure niet starten, zo heeft de Raad van State aan de Kerngroep Ring Utrecht laten weten.

De Raad van State heeft het Europees Hof gevraagd de zaak met spoed te behandelen en voor 1 juli 2018 uitspraak te doen. Pas daarna zal het beroep A12/A27 Ring Utrecht worden behandeld. Uitspraak over de verbredingsplannen zal waarschijnlijk pas op z’n vroegst in 2019 plaatsvinden. Nog verdere vertraging is niet ondenkbaar.

Volgens de Kerngroep, waarin Utrechtse natuur-, milieu- en bewonersorganisaties samenwerken, toont dit nogmaals de noodzaak voor serieuze alternatieven voor de €1.200.000.000 kostende verbreding. De Kerngroep verwacht dat ook de aanbesteding wordt opgeschort in afwachting van een definitieve uitspraak van zowel het Europees Hof als de Raad van State.

Gevolgen stikstofemissies onvoldoende in beeld gebracht

Vanaf het moment dat het Rijk in 2008 plannen voor de verbreding van de Utrechtse Ring bekend maakte, zijn deze omstreden vanwege de verdere aantasting van het natuur- en recreatiegebied Amelisweerd. Volgens de Kerngroep Ring Utrecht zijn nut en noodzaak van een verbreding tot 2x7 rijstroken bovendien niet aangetoond en heeft het Rijk het alternatief van verbreding naar 2x6 rijstroken binnen de bestaande bak in Amelisweerd nooit serieus onderzocht.

Daarnaast zijn de gevolgen van stikstofemissies op de natuur onvoldoende in beeld gebracht. Het is vanwege dit laatste element dat de Raad van State in een andere zaak bij het Europees Hof prejudiciële vragen heeft gesteld. Omdat de antwoorden in deze procedure ook van belang zijn voor het beroep tegen de verbreding van de Ring Utrecht, is deze zaak opgeschort in afwachting van de uitspraak van het Europees Hof.

Een procedure bij het Hof kan wel twee jaar in beslag nemen, maar de Raad van State heeft gevraagd om deze zaak met voorrang te behandelen en de gestelde vragen voor 1 juli 2018 te beantwoorden. Het antwoord van het Hof moet uitsluitsel geven over de vraag of de Nederlandse overheid de Europese natuurwetgeving op een juiste manier toepast en de stikstofwetgeving hiermee niet in strijd is. Naar verwachting wordt het beroep tegen de verbreding van de Ring Utrecht pas behandeld nadat de Raad van State zelf uitspraak heeft gedaan in genoemde zaak. Een uitspraak over de Ring Utrecht is dan op z’n vroegst begin 2019 te verwachten. Het is niet ondenkbaar dat de procedure tot nog verdere vertraging zal leiden.

Regio wil échte oplossing voor bereikbaarheid en leefbaarheid

De Kerngroep Ring Utrecht heeft al eerder in een brief aan informateur Schippers en alle fractievoorzitters van de Tweede Kamer aangegeven dat het hoog tijd wordt om te kiezen voor oplossingen, die zowel de leefbaarheid als de bereikbaarheid in het Utrechtse stadsgewest daadwerkelijk en kosteneffectief verbeteren. Ook gemeente en provincie zijn overtuigd van de noodzaak van een schaalsprong voor openbaar vervoer en fiets, terwijl een kostenbatenanalyse al heeft aangetoond dat de voorgestelde verbreding naar 2x7 rijstroken waarschijnlijk niet rendabel is.

Nadere informatie

logo kru

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Meer over het beroep dat de Kerngroep Ring Utrecht eerder dit jaar heeft ingesteld tegen het Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht lees je hier.

 

Informatiebijeenkomst 7 juni over juridische aspecten verbreding A27 Amelisweerd

Milieucentrum Utrecht, Oudegracht 60, van 20.00 tot 22.00 uur

Cover rapport Ring Utrecht, feiten en fabelsDe Kerngroep Ring Utrecht organiseert op woensdag 7 juni een informatiebijeenkomst over het juridische traject van de A27 verbreding bij Amelisweerd. Iedereen is van harte uitgenodigd, zeker de crowdfunders die hebben meegeholpen via de '15 tegen 14' crowdfunding. Aanmelden kan door een e-mail aan de KRU te sturen.

Laat even weten of je komt! Schrijf je in via  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Juridisch traject bij de Raad van State

De mensen achter de Kerngroep Ring Utrecht, waaronder de Vrienden van Amelisweerd en Kracht van Utrecht, zullen jullie informeren over hoe het ervoor staat met het juridische traject bij de Raad van State. Daarnaast is er gelegenheid om dieper in het Decisio onderzoek te duiken over de maatschappelijke kostenbatenanalyse. Voor o.a. dit onderzoek hebben we immers via de crowdfunding massale financiële ondersteuning gekregen. Verder willen we graag met jullie bespreken wat voor verdere acties we samen kunnen ondernemen. De Kerngroep heeft al een brief gestuurd aan de informateur van het nieuwe Kabinet, met een goed onderbouwde boodschap: Het opschorten van de verbreding van de Ring Utrecht levert het Rijk grote maatschappelijke en financiële winst op.

Brochure: Feiten vragen om andere keuzes

Voor wie zich graag nog eens wil inlezen in de zaak, is er de brochure "Ring Utrecht - feiten, fabels, keuzes". In deze brochure prikt de Kerngroep Ring Utrecht een aantal aannames door van het Ministerie van Infrastructuur & Milieu, met cijfers en analyse. Dat is nodig, want er zijn diverse fabels en scheefgetrokken verhalen in omloop. De feiten leiden tot belangrijke conclusies: Verbreding van de Ring Utrecht is helemaal geen oplossing. Neem nu dus geen besluit tot verbreding. Onderzoek alternatieven, die duurzamer en effectiever zijn en die beter uitwerken voor stad en regio Utrecht.

Download de brochure via de website van de Kerngroep Ring Utrecht

--

logo kruLocatie: Milieucentrum Utrecht, Oudegracht 60 in Utrecht

Tijd: 20.00 tot 22.00 uur

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Gratis toegang, iedereen is welkom.

Organisatie: Kerngroep Ring Utrecht

 

Onafhankelijk onderzoek: Uitstel verbreding Ring Utrecht is best mogelijke optie

RingUtrecht 2_300Persbericht Kerngroep Ring Utrecht: Geef breed gedragen alternatieven een kans

Onderzoek van het economisch adviesbureau Decisio toont aan dat uitstel van verbreding van de Ring Utrecht (A12/A27) nog altijd zinvol is. Dit onderzoek in opdracht van de Kerngroep Ring Utrecht, een samenwerkingsverband van Utrechtse bewoners- en milieu-organisaties, is mogelijk gemaakt door een crowdfundingsactie waarin 1496 Utrechtse bewoners in korte tijd zo’n €40.000 bijeen wisten te brengen.

Mede aan de hand van dit onderzoek doet de Kerngroep een dringend beroep op de Tweede Kamer en een eventueel nieuw kabinet om tijdig over te gaan tot het onderzoek van alternatieve oplossingen, die niet uitgaan van de 1,2 miljard kostende verbreding tot 2x7 rijstroken.

Maatschappelijke kosten/baten analyse

In 2014 heeft het economisch adviesbureau Decisio in een onderzoek de kosten en baten van de verbreding in kaart gebracht. De uitkomst van deze maatschappelijke kosten/baten analyse (MKBA) was dat de voorgestelde verbreding alleen bij hoge economische groei rendabel zou zijn. Decisio heeft in opdracht van de Kerngroep Ring Utrecht in een quick scan onderzocht of deze uitkomst nog altijd relevant is. Een complicatie daarbij zijn nieuwe rekenvoorschriften van twijfelachtige waarde, die om onduidelijke redenen inmiddels zijn opgelegd door het ministerie van I&M.

  1. Het ene voorschrift is dat de overheid de komende eeuw 0% rente krijgt op geld op de bank. Dan is geld uitgeven goedkoper dan geld reserveren.
  2. Het tweede dubieuze voorschrift stelt dat er van moet worden uitgegaan dat er na 2030 helemaal geen investeringen in het Rijkswegennet meer worden gedaan. Omdat de congestie dan in het hele land zou toenemen, draagt de verbreding in Utrecht dan meer bij aan het reduceren van files elders in het land. Dan worden de baten groter.

Wordt voor deze twijfelachtige aannames gecorrigeerd, dan blijken de uitkomsten van de MKBA vergelijkbaar met de eerdere MKBA uit 2014.

Alternatieven

De conclusie is dan ook net als in 2014 dat het beter is om de verbreding uit te stellen tot er meer helderheid is over komende ontwikkelingen. Uitstellen is nodig en mogelijk. Tegelijkertijd wordt het tijd om alternatieve oplossingen te onderzoeken. Inmiddels hebben Provinciale Staten een motie aangenomen, die bij het Rijk pleit voor een regionale schaalsprong voor openbaar vervoer en fiets. De Kerngroep pleit voor een breed gedragen regionale mobiliteitsaanpak waarin deze mogelijkheden als uitgangspunt kunnen dienen.

Meer over het onderzoek

Lees de uitleg bij het onderzoek van Decisio via de website van de Kerngroep Ring Utrecht. Daar is ook het onderzoek zelf te vinden.

Raadsbijeenkomst over onderzoek donderdag 30 maart

Aanstaande donderdagavond 30 maart is er een raadsinformatiebijeenkomst in de raadzaal van het (oude) Stadhuis. Daarin zullen diverse sprekers te horen zijn over het onafhankelijke onderzoek van de Kerngroep Ring Utrecht.

Op de raadsinformatiebijeenkomst zal onderzoeksbureau Decisio de inhoud van het onderzoek presenteren. De Kerngroep geeft een toelichting op de inhoud van haar beroep bij de Raad van State. Iedereen is van harte welkom om deze bijeenkomst bij te wonen. Tijd: 21.00 tot 22.30 uur. Locatie: Oude Stadhuis, raadzaal.

--

Persbericht Kerngroep Ring Utrecht - 27 maart 2017