De waarde van Amelisweerd laat zich niet bagatelliseren

Monumentale bomen in Nieuw AmelisweerdIn Trouw van woensdag 14 november 2012 werd onze aandacht al snel getrokken door de kop "Aanleg asfalt, redding van Amelisweerd' (lees online -met andere titel-). En op de website van Trouw: "Amelisweerd is gegijzeld door de natuurbeschermers van toen". Dat maakt nieuwsgierig. Hoe zou de aanleg van asfalt Amelisweerd kunnen redden?

Die kop bleek de mening weer te geven van ir. Simon Klingen. Volgens Klingen zijn die tweehonderd jaren oude eiken toch niet veel meer waard. Eigenlijk is het maar een rommelig stuk bos, er loopt amper een pad door. Omhakken maar die handel en een mooie verbinding over de weg aanleggen. Daar is ook nog geld voor! 

Kaalslag in beheerplan Klingen

Zoals al in het artikel gememoreerd maakte Simon Klingen in 2008 voor de gemeente een rapport als voorzet voor een nieuw beheerplan. De visie van Klingen, gesteund door een landschapsarchitect: Het bos is op zijn eind, laten we om te beginnen maar alle lanen kappen, want er vallen al bomen uit.. Laten we vervolgens grote delen van het bos ook maar kappen voor verjonging. In het rapport 'Amelisweerd verdient meer' schetsten de Vrienden van Amelisweerd een alternatief voor Klingens product. Het uitgangspunt: Ga uit van de aanwezige, buitengewone, kwaliteiten van de landgoederen en verjong met maatwerk gebaseerd op gedegen ecologisch en cultuurhistorisch onderzoek. Onderzoek, dat Klingen geheel had nagelaten. 

Gelukkig heeft de gemeente hierop haar visie bijgesteld en zo deze kaalslag voorkomen. Maar Amelisweerd ziet zich nu geconfronteerd met de volgende bedreiging: een zodanige verbreding van de A27 (naar 2x7 rijstroken) dat de bestaande bak moet worden verbreed en aan weerszijden minstens 2x15 meter wordt gekapt.

Lees het hele artikel op de website van de Vrienden van Amelisweerd

 

Uitkomst onafhankelijk onderzoek bepaalt toekomst A27 Ring Utrecht - Amelisweerd

Cover regeerakkoordBij het verschijnen van het regeerakkoord op 29.10 kwam voor ons al snel het zinnetje over de Ring Utrecht in beeld: "De besluitvorming over de verbreding van de Ring Utrecht (2 x 7 rijstroken) wordt afgerond" (p.38). Verschillende media trokken hieruit ten onrechte de conclusie dat de besluitvorming over de Ring Utrecht een gelopen race zou zijn. Attje Kuiken, woordvoerster infrastructuur voor de PvdA, gaf de volgende dag al snel duidelijkheid. Via twitter meldde ze dat de PvdA het extra onderzoek gewoon afwacht. Als de uitkomsten voor 2 x 7 rijstroken negatief zijn, dan moeten ze daar hun conclusies uit trekken (ze verwees daarbij naar de VVD). 

Keuze voor 2 x 7 staat zeker niet vast

Op diezelfde dinsdag 30.10 bevestigde Diederik Samsom deze lezing; hij deed dit op de eerste PvdA-ledenbijeenkomst in Utrecht na vragen van pvda-Raadslid Gerry Nalis: "Als het onderzoek aantoont dat er ook andere mogelijkheden zijn die hetzelfde effect hebben met bijvoorbeeld minder impact op het milieu, dan zou dat een goede oplossing zijn. Maar ik ga niet vooruit lopen op de uitkomst van het onderzoek (bron)." Dat de PvdA aandacht heeft voor haar nogal beschadigde duurzaamheidsimago en de maatschappelijke kosten en baten van grote projecten, bleek wel uit een motie die op het partijcongres is aangenomen. De motie, aangedragen door PVdA duurzaam, roept de Kamer op om rekening te houden met het feit dat de mobiliteit sinds 2005 niet meer is gegroeid (zie bron, motie 20). En dat is belangrijk: Zonder mobiliteitsgroei valt de maatschappelijke kosten/batenanalyse van grote infrastructurele projecten immers een stuk negatiever uit. Ook Marianne Thieme (PvdD) meldt via twitter dat zij steun krijgt van de Kamer voor een doorrekening van de mobiliteitsontwikkeling en maatschappelijke kosten/baten van onder meer de A27 bij Amelisweerd. 

Lees verder: Inhoud Onafhankelijk Onderzoek

Amelisweerd: Wandeling als Voorstelling, het Bos als Geheugenpaleis

30 jaar geleden werd er gevochten voor het behoud van het bos van Amelisweerd. De vrienden van Amelisweerd en anderen verdedigden het bos met hand en tand; tenslotte werd het bos hardhandig ontruimd met inzet van groot materieel. Die gebeurtenis heeft zich in het geheugen van velen gegrift.

Ter gelegenheid van 40 jaar Vrienden van Amelisweerd vond 30 september een bijzondere wandeling plaats op het landgoed Oud Amelisweerd. Deze is voortgekomen uit de vraag vanuit welke gezichtspunten je -naast milieu en ecologie- nog meer kunt kijken naar bomen en bos.

Vertrekpunt is dat ons geheugen functioneert in wisselwerking met de omgeving waarin wij verkeren. Het bos herbergt herinneringen. Het bos maakt herinneringen in ons wakker.

Bekijk de slideshow van Ienke Kastelein, gids tijdens de wandeling en beeldend kunstenaar. 

Wandeling als Voorstelling / Bos als Geheugenpaleis 30 september 2012 tgv 40 jaar Vrienden van Amelisweerd from Ienke Kastelein on Vimeo.

 

Een jaar lang luchtkwaliteit meten in je eigen straat en op het schoolplein

Samen voor_gezonde_lucht_bannerOp 30 oktober zijn burgers samen met Milieudefensie gestart met eigen metingen van de luchtkwaliteit. Milieudefensie wil met het project het onderwerp luchtvervuiling beter in kaart brengen om gerichte maatregelen voor schone lucht te kunnen afdwingen. Op tientallen locaties in Nederland zal gemeten worden. 

Ivo Stumpe (campagneleider Verkeer voor Milieudefensie) legt uit: "Er wordt maar op weinig plekken echt gemeten hoe ongezond de lucht is en dat zijn vaak niet de plekken die voor mensen van belang zijn... Wij willen daarom nu met mensen gaan meten op locaties die voor hen echt van belang zijn, in drukke gebieden waar mensen werken, wonen of waar hun kinderen naar school gaan en dagelijks de vieze lucht inademen (bron)." Veel mensen hebben steeds minder vertrouwen in de officiele metingen en modelberekeningen. Deze actie geeft de mogelijkheid om daar iets aan te doen. 

Een jaar lang zal gemeten worden om een goed beeld te krijgen. De buisjes meten stikstofdioxide, een stof die een goed beeld geeft van de luchtvervuiling die autoverkeer veroorzaakt. Het is een indicator voor andere (schadelijkere) vormen van luchtverontreiniging. De buisjesmetingen zijn relatief goedkoop en redelijk betrouwbaar. Bewoners kunnen bij Milieudefensie een aanvraag doen voor een meetbuisje. Een jaar lang meten, met iedere vier weken vervangen van de meetbuisjes, kost €600,-. Milieudefensie betaalt daarvan de helft. Hoe meer mensen (uit je straat) deelnemen aan een actie, des te lager de kosten per persoon. 

Voor geïnteresseerden die een actiegroep willen starten heeft Milieudefensie een handleiding opgesteld. Hierin staat uitgebreide informatie over het oprichten van een actiegroep, de meetbuisjes, pr en communicatie, persberichten, enz. Download de handleiding hier

Een andere manier om zelf luchtkwaliteit te meten, biedt iSpex, een opzetstuk voor iphones dat fijnstof meet. Het doel is om in 2013 met meer dan 10.000 iphones tegelijkertijd over heel Nederland fijnstof in kaart te brengen. Meer informatie en aanmelden op de website van iSpex

Meer informatie over 'Samen voor gezonde lucht' vindt u op de website van Milieudefensie

 

Autogebruik in steden over hoogtepunt heen: Kansen voor nieuw beleid

Critical Mass Bike RideBertha Benz, echtgenote van autofabrikant Karl, reed in 1888 per auto van de ene Duitse stad naar een andere, een afstand van 100 kilometer. Zij wilde bewijzen dat het "paardloze voertuig" geschikt was voor alledaags gebruik. Ze kreeg meer gelijk dan zij ooit had kunnen dromen.

Het moderne leven lijkt ondenkbaar zonder de auto. Automobiliteit bepaalt de groei van steden en de richting waarin die zich blijven uitbreiden. Autofabrieken hebben miljoenen mensen werk gegeven en indirect nog eens miljoenen banen mogelijk gemaakt. In het Westen gaat 70% van alle reizen per auto. In de hele wereld rijden er vandaag de dag meer dan een miljard auto's.

Autobezit als ouderwets concept

Wereldwijd zal het autogebruik blijven groeien. In opkomende economieën willen de nieuwe rijken de mobiliteit en status die het bezit van een auto met zich meebrengt. In het Westen is er echter een einde gekomen aan het verband dat tientallen jaren heeft bestaan tussen stijgend inkomensniveau en autogebruik. Ook het aantal gereden kilometers per persoon daalt. Ten dele is dit het gevolg van de recessie en de hoge olieprijs, maar de trend begon al vóór 2007. Andere langetermijneffecten spelen dus ook een rol. Een daarvan heeft te maken met generatiewisseling. Autobezit bereikt een verzadigingspunt.

RijbewijsbezitDe pensioengerechtigde generatie van vandaag is de eerste voor wie autorijden altijd vanzelfsprekend was. Een nieuwe generatie autobezitters komt er niet meer bij, maar vervangt slechts de oude generatie (zie grafiek, situatie VS). Bij jonge mensen is ondertussen de liefde voor auto's aan het bekoelen. Overal in de wereld worden rijbewijzen later gehaald en maken jongeren meer gebruik van andere transportmiddelen dan een generatie geleden (lees ook: Een creatieve generatie verliest haar autosleutels; de fiets als motor van economische groei). Deels is dat een consequentie van internet. Mensen vermaken zich prima zonder op reis te hoeven gaan, winkelen gebeurt online en thuiswerken wordt steeds gemakkelijker.

Lees verder: Beleid als motor van verandering

Terugblik op inspiratiemiddag Boom Bomen Bos - 40 jaar Vrienden van Amelisweerd

40jaarVVA collage_4Zondag 30 september was een prachtige dag waarop nazomer en vroege herfst elkaar ontmoetten. Het bos Amelisweerd vormde het passende decor voor de inspiratiemiddag Boom Bomen Bos, ter ere van 40 jaar Vrienden van Amelisweerd. Centraal stond een stiltewandeling - het bos als geheugenpaleis, onder leiding van beeldend kunstenaar Ienke Kastelein. In stilte wandelen, kijken en luisteren. Wat is echt en wat is verbeelding? 

Het was ook anderszins een dag van ontmoetingen. Dertig jaar geleden werden 672 bomen in Amelisweerd gekapt voor de aanleg van de A27. De strijd voor natuur en andere oplossingen voor het bereikbaarheidsprobleem is nu met ongekende energie hernieuwd opgepakt. Een strijd die ruim 40 jaar is begonnen. Een middag van ontmoeting tussen verleden en heden.

Er was film, zowel documentair als impressionistisch. Er was heel mooie muziek van Karim Eharruyen (ud). Er was een intensief beleefd 'Socratisch gesprek' over wat nu de echte waarde van natuur is. En een wandeling in het prachtige bos als geheugenpaleis.

IenkeKastelein 300Het was geen actiebijeenkomst, al bracht een tentoonstelling vol knipsels en affiches de herinneringen aan voorgaande episodes terug. Maar het was al dan niet toevallig wel een publicitair perfect getimed gebeuren in een week dat de minister definitief wilde doordrukken. Journalisten stroomden toe, tot en met Pownews. Een mooie opmaat naar spannende dagen. De toevallige ontmoetingen en een mooie dag in het bos gaven ons alvast veel plezier en moed.

Een uitgebreider verslag met een diashow van Ienke Kastelein en alle omschreven waarden van Boom/Bomen/Bos is in de maak.

Meer info: Vrienden van Amelisweerd website en Facebook

 

Utrechtse delegatie aan Tweede Kamer: binnen de bak - maximaal 2x6 - 80km/h

LaatUtrechtNietStikkenVandaag reist een brede Utrechtse delegatie van bewoners en belanghebbenden naar Den Haag om het spoeddebat van de Kamer met minister Schultz van Haegen bij te wonen (lees hier ons verslag). In het spoeddebat praat de Kamer over de Ring Utrecht en 80 km/h binnen de bak als mogelijke oplossing voor het verkeersprobleem. Een brede coalitie, waaronder de PvdA, wil die mogelijkheid in ieder geval serieus onderzocht hebben. De minister wil echter voor de Planstudie Ring Utrecht enkel nog varianten onderzoeken die uitgaan van 2x7 rijstroken en verbreding van de bak bij Amelisweerd. 

Onze boodschap aan de leden van de Tweede Kamer is daarom: 

'Geef alternatieven voor de verbreding van de bak in Amelisweerd een reële kans en ga voor duurzame oplossingen voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio Utrecht'.

Oplossing binnen 'de bak van Amelisweerd' is wenselijk en mogelijk

Effecten natuur, geluid en luchtkwaliteit nog altijd niet werkelijk onderzocht

Onderzoek eerst duurzame milieu en kostensparende oplossingen binnen de bak

Andere aanpak van bereikbaarheid met OV-Lightrail en E-fiets noodzakelijk

Minister Schultz van Haegen stelt in haar zoektocht naar verbeterde doorstroming op de Ring Utrecht, in navolging van Rijkswaterstaat, dat 2x7 rijstroken de doorstroming en luchtkwaliteit op het wegennet (stad en Ring Utrecht) zal verbeteren. Dit omdat het verkeer zou worden weggetrokken uit de stad. Tweederde van het verkeer op de Ring is echter regionaal van aard. Onderzoek en simulaties van het bureau Movares laten zien dat door de voorgestelde capaciteitsverruiming het autogebruik en de verkeersdruk zullen toenemen.

De Utrechtse regio heeft inmiddels een omvang die een fors verbeterd fiets- en tramnetwerk verdiend. In de brief aan de regio stelt de minister dat zij geen geld heeft voor de OV-plannen van de regio. Dat betekent dat zij de verkeerde prioriteiten stelt.

Lees verder - Wat vragen wij - De vertelsels van de minister

Minister Schultz wil doordrukken: Laat je horen en zien op woensdag

Jonge boomklimmer_tijdens_Groenfront_actie_op_7_oktober_2012Minister Schultz houdt vast aan haar plan van twee maal zeven rijstroken in een verbrede bak bij Amelisweerd (zie NOS). Laat je daarom zien en horen, meld je op de Facebookpagina van de Vrienden van Amelisweerd. Zondag 7 oktober hebben de Vrienden van Amelisweerd en Groenfront een boomklimcursus gehouden in Rhijnauwen, om te laten zien dat de Vrienden nog steeds in bomen kunnen klimmen (Schultz kan de boom in!). Bekijk het verslag van RTV Utrecht.  

Maandag 8 oktober waren de Kracht van Utrecht en een volle publieke tribune aan verontruste bewoners aanwezig bij de Statenvergadering van de Provincie, waar de SP-fractie de kwestie Amelisweerd aan de orde heeft gestelt (een interpellatiedebat).

Kom woensdag 10.10 om 10.00 naar Utrecht CS en reis mee naar de Tweede Kamer

Kom woensdag 10 oktober om 10.00 uur naar spoor 18a op Utrecht CS om de Utrechtse delegatie uit te wuiven naar de Kamer, waar om 12.30 uur het Spoedoverleg van de Kamer met de minister plaatsvindt: Onderwerp: Ring Utrecht, de A27 bij Amelisweerd en het voorstel om het binnen-de-bak alternatief met 80 km/h serieus te onderzoeken. Reis zo mogelijk mee met de trein naar Den Haag Centraal die omstreeks 10.30 uur vertrekt v.a. spoor 18a en neem een identiteitsbewijs om de Tweede Kamer te mogen betreden. Zie ook het evenement op Facebook

Bovendien: woensdag 10 oktober is het Dag van de Duurzaamheid, een mooie dag voor actie. 

Deel dit bericht op twitter, ga naar de Facebookpagina van de Vrienden van Amelisweerd, discussieer mee met @KrachtvanU, @Amelisweerd en @RedAmelisweerd en gebruik de hashtag #Amelisweerd en #A27

Meer over de Vrienden van Amelisweerd op www.vriendenvanamelisweerd.nl en op Facebook