Wat is er aan de hand bij Amelisweerd?

Amelisweerd weer bedreigd


Wist u dat...

  • Er plannen zijn om de A27 langs Amelisweerd te verbreden naar 2x7 rijstroken?
  • Dat hiervoor weer een deel van het bos van Amelisweerd moet worden gekapt?
  • Dat het verbreden van de snelweg natuurlijk alleen maar slechter is voor gezondheid en natuur?
  • Dat nu al jaarlijks enkele honderden Utrechters sterven door luchtverontreiniging?
  • Dat er een duurzaam alternatief is genaamd 'de Kracht van Utrecht'?

 

Sneeuwkloklaan inzetJa, opnieuw. Dertig jaar geleden werd er al een stuk afgehakt voor de aanleg van de A27 door het bos. Na een hevige politieke en juridische strijd besloot de Raad van State dat er niet breder mocht worden gekapt dan nodig voor de betonnen bak, waarin de A27 ligt. Maar nu wil het Rijk nog meer bos kappen om de A27 te kunnen verbreden tot maar liefst 2x7 stroken. Dat betekent dat er, met de werkruimte meegerekend, aan beide kanten van de weg minstens 30 meter bos van grote waarde wordt gekapt. En dat de herrie nog veel verder in het bos te horen zal zijn. Stel je maar voor hoe breed het viaduct over de Kromme Rijn zal moeten worden. En hoe groot de herrie voor Lunetten en Rijnsweerd...

Die uitbreiding hoort bij de plannen voor de 'Ring Utrecht'. Plannen, die zo'n 1.5 miljard gaan kosten en een enorme verbreding van de A27 van Lunetten tot en met Voordorp betekenen. Rijkswaterstaat wil daarmee de files rond Utrecht aanpakken, het liefst ook nog met een maximum snelheid van minstens 120 km/uur. Dat betekent nog veel meer herrie en luchtverontreiniging en een grotere verkeersdruk op de stad. Weinig bekend is dat er jaarlijks enkele honderden mensen sterven in Utrecht aan luchtverontreiniging. En geld dat in asfalt wordt gestoken, kan je niet meer besteden aan andere dingen zoals gezondheidszorg, openbaar vervoer of natuur.

Genoeg asfalt: doe het slimmer, gezonder en goedkoper

De Vrienden van Amelisweerd en de Kracht van Utrecht vinden dat het eigenlijk wel genoeg is met dat asfalt. Kijk eerst maar of je de bestaande verkeersruimte in de betonnen bak beter kunt benutten. Dat scheelt al gauw een paar honderd miljoen. Maar vooral: Maak een andere keuze voor onze stad en onze regio. Utrecht schreeuwt om betere fietsroutes en een veel beter openbaar vervoer, zoals een regionaal tramnetwerk. De huidige regering wil alleen maar meer asfalt.

In het initiatief 'Kracht van Utrecht' werken wij samen met iedereen die zich actief wil inzetten voor een gezond en bereikbaar Utrecht, waarin de kwaliteit van de regio wordt versterkt. Ook de gemeente Utrecht wil zich inzetten voor alternatieven. In het coalitieakkoord van de provincie staat bovendien dat zij een 'meest milieuvriendelijk alternatief' mee willen laten tellen bij het besluit over de Ring Utrecht. Met bewonersgroepen in Lunetten, Rijnsweerd en Voordorp en met veel mensen en organisaties in Utrecht en Bunnik zetten wij ons in voor de leefkwaliteit van stad en omgeving. En voor Amelisweerd, een ecologische toplocatie en een uniek gebied om te wandelen en te recreëren.

 

Sneeuwklokjes AmelisweerdWees ook actief – met de Vrienden van Amelisweerd, in het initiatief de Kracht van Utrecht of in een bewonersgroep in uw wijk.

Steun ons door lid te worden van de Vrienden van Amelisweerd en minimaal €10,- over te maken op giro 405 65 70 t.n.v. 'Penningmeester van Amelisweerd' te Utrecht.

 

Lees ook: 

Raad van State over A27: Fouten in berekeningen lucht en lawaai doen er niet toe

Ring Utrecht: Er zijn dan toch grenzen!

Provincie Utrecht: Niet meer dan 100 km/h rond onze grote steden

 

Alles over Amelisweerd vindt u hier: www.vriendenvanamelisweerd.nl

Alles over de Planstudie Ring Utrecht