Amelisweerd - It's happening again

Of niet? Bekijk de korte film en kom naar de Ode aan Amelisweerd zondag 24 september, 16.30 uur in het weiland naast het Markiezenbos (bij ingang Nieuw Amelisweerd naast het viaduct over de A27).

Lees voor meer info het persbericht over deze manifestatie.

Film: Kerngroep Ring Utrecht

  

Manifestatie zondag 24 september: poëtische ode aan Amelisweerd

Ode-596-bomen-beeld-300Op 24 september 1982, 35 jaar geleden, sneuvelden bijna 600 bomen voor de aanleg van de A27 door Amelisweerd. Nu dreigen voor de verbreding van de A27 opnieuw circa 800 bomen aan west- en oostzijde van de bak gekapt te worden. Weer een enorme aanslag op ons geliefde Amelisweerd. 

De Kerngroep Ring Utrecht organiseert daarom op zondag 24 september een manifestatie in Amelisweerd: een ode aan de bomen en het geliefde bos, vol muziek, zang en poëzie. Kom ook! 

Bomenherdenking en viering van groeiend verzet

Een poëtisch evenement vol muziek en zang, met Vincent Bijlo, Cees Grimbergen en anderen. Locatie: weiland naast het Markiezenbos aan de Koningsweg: Neem bij de ingang van Nieuw Amelisweerd (fietsenstalling) het wandelpad naar rechts.

Datum/tijd: zondag 24 september van 16.00 tot 18.00 uur. Start programma om 16.30 uur.

Laat het niet opnieuw gebeuren! Kom 24 september naar ons Amelisweerd. Kijk hier voor actuele informatie over het programma.

Geen boomkap maar oplossingen die wél werken

Het vorige kabinet wil de komende acht jaar weer kilometers nieuw asfalt neerleggen. Volgens ons is dat een “oplossing” die niet werkt, en dat bij €1,2 miljard aan kosten. Ook levert het acht jaar lang extra files en overlast op tijdens de aanleg. Opnieuw dreigt er een waardevol stuk van het bos van Amelisweerd opgeofferd te worden, een landgoed waar elk jaar 1 miljoen inwoners uit de regio genieten van groen en rust. Maar zover is het nog niet.

Wij en vele bewoners uit stad en regio Utrecht willen dat de €1,2 miljard wordt uitgegeven aan échte mobiliteitsoplossingen. Wij vragen het nieuwe kabinet om het besluit voor de verbreding uit te stellen. Werk in de vrijkomende tijd aan de alternatieven, zoals een veel beter fietspadennetwerk in de hele regio - ook voor snelle e-fietsen - en de hoogst noodzakelijke uitbreiding van het ov-netwerk. En waarom niet eindelijk eens een effectief prijsbeleid voor mobiliteit invoeren?

Want extra asfalt bij steden neerleggen werkt niet. Daar zijn de verkeerskundigen het over eens. Nieuw asfalt trekt namelijk meer verkeer aan. Hierdoor verstoppen de toe- en afritten naar de stad en de wegen in de stad zelf nog verder. Enkele files worden opgelost, maar op andere plekken zullen er juist nieuwe files ontstaan. Meer auto’s in en langs de stad zorgen ook voor meer luchtvervuiling en verergering van ons klimaatprobleem. Meer asfalt is een achterhaalde oplossing.

Geeft Utrecht lucht!

Wij roepen de Kamer en het nieuwe kabinet op om Utrecht lucht te geven. Investeer in oplossingen die passen bij de ambitie van Utrecht om een groene en gezonde regio te worden!

Meer informatie via de Kerngroep Ring Utrecht

Vragen? Mail de Kerngroep Ring Utrecht

--

Tekst/beeld: Kerngroep Ring Utrecht

 

Verbreding A27/A12 Ring Utrecht vertraagd door beroep bij Europees Hof

A27 en_amelisweerd_corvanangelen_300Raad van State schort beroepsprocedure Ring Utrecht een jaar op vanwege vragen over Europese stikstofwetgeving

Persbericht Kerngroep Ring Utrecht - 3 juli 2017 | De Raad van State heeft de beroepsprocedure tegen de verbreding van de A27/A12 Ring Utrecht opgeschort. Reden hiervoor is een nadere uitspraak van het Europees Hof over de zogenaamde Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). Zonder deze uitspraak kan de beroepsprocedure niet starten, zo heeft de Raad van State aan de Kerngroep Ring Utrecht laten weten.

De Raad van State heeft het Europees Hof gevraagd de zaak met spoed te behandelen en voor 1 juli 2018 uitspraak te doen. Pas daarna zal het beroep A12/A27 Ring Utrecht worden behandeld. Uitspraak over de verbredingsplannen zal waarschijnlijk pas op z’n vroegst in 2019 plaatsvinden. Nog verdere vertraging is niet ondenkbaar.

Volgens de Kerngroep, waarin Utrechtse natuur-, milieu- en bewonersorganisaties samenwerken, toont dit nogmaals de noodzaak voor serieuze alternatieven voor de €1.200.000.000 kostende verbreding. De Kerngroep verwacht dat ook de aanbesteding wordt opgeschort in afwachting van een definitieve uitspraak van zowel het Europees Hof als de Raad van State.

Gevolgen stikstofemissies onvoldoende in beeld gebracht

Vanaf het moment dat het Rijk in 2008 plannen voor de verbreding van de Utrechtse Ring bekend maakte, zijn deze omstreden vanwege de verdere aantasting van het natuur- en recreatiegebied Amelisweerd. Volgens de Kerngroep Ring Utrecht zijn nut en noodzaak van een verbreding tot 2x7 rijstroken bovendien niet aangetoond en heeft het Rijk het alternatief van verbreding naar 2x6 rijstroken binnen de bestaande bak in Amelisweerd nooit serieus onderzocht.

Daarnaast zijn de gevolgen van stikstofemissies op de natuur onvoldoende in beeld gebracht. Het is vanwege dit laatste element dat de Raad van State in een andere zaak bij het Europees Hof prejudiciële vragen heeft gesteld. Omdat de antwoorden in deze procedure ook van belang zijn voor het beroep tegen de verbreding van de Ring Utrecht, is deze zaak opgeschort in afwachting van de uitspraak van het Europees Hof.

Een procedure bij het Hof kan wel twee jaar in beslag nemen, maar de Raad van State heeft gevraagd om deze zaak met voorrang te behandelen en de gestelde vragen voor 1 juli 2018 te beantwoorden. Het antwoord van het Hof moet uitsluitsel geven over de vraag of de Nederlandse overheid de Europese natuurwetgeving op een juiste manier toepast en de stikstofwetgeving hiermee niet in strijd is. Naar verwachting wordt het beroep tegen de verbreding van de Ring Utrecht pas behandeld nadat de Raad van State zelf uitspraak heeft gedaan in genoemde zaak. Een uitspraak over de Ring Utrecht is dan op z’n vroegst begin 2019 te verwachten. Het is niet ondenkbaar dat de procedure tot nog verdere vertraging zal leiden.

Regio wil échte oplossing voor bereikbaarheid en leefbaarheid

De Kerngroep Ring Utrecht heeft al eerder in een brief aan informateur Schippers en alle fractievoorzitters van de Tweede Kamer aangegeven dat het hoog tijd wordt om te kiezen voor oplossingen, die zowel de leefbaarheid als de bereikbaarheid in het Utrechtse stadsgewest daadwerkelijk en kosteneffectief verbeteren. Ook gemeente en provincie zijn overtuigd van de noodzaak van een schaalsprong voor openbaar vervoer en fiets, terwijl een kostenbatenanalyse al heeft aangetoond dat de voorgestelde verbreding naar 2x7 rijstroken waarschijnlijk niet rendabel is.

Nadere informatie

logo kru

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Meer over het beroep dat de Kerngroep Ring Utrecht eerder dit jaar heeft ingesteld tegen het Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht lees je hier.

 

Informatiebijeenkomst 7 juni over juridische aspecten verbreding A27 Amelisweerd

Milieucentrum Utrecht, Oudegracht 60, van 20.00 tot 22.00 uur

Cover rapport Ring Utrecht, feiten en fabelsDe Kerngroep Ring Utrecht organiseert op woensdag 7 juni een informatiebijeenkomst over het juridische traject van de A27 verbreding bij Amelisweerd. Iedereen is van harte uitgenodigd, zeker de crowdfunders die hebben meegeholpen via de '15 tegen 14' crowdfunding. Aanmelden kan door een e-mail aan de KRU te sturen.

Laat even weten of je komt! Schrijf je in via  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Juridisch traject bij de Raad van State

De mensen achter de Kerngroep Ring Utrecht, waaronder de Vrienden van Amelisweerd en Kracht van Utrecht, zullen jullie informeren over hoe het ervoor staat met het juridische traject bij de Raad van State. Daarnaast is er gelegenheid om dieper in het Decisio onderzoek te duiken over de maatschappelijke kostenbatenanalyse. Voor o.a. dit onderzoek hebben we immers via de crowdfunding massale financiële ondersteuning gekregen. Verder willen we graag met jullie bespreken wat voor verdere acties we samen kunnen ondernemen. De Kerngroep heeft al een brief gestuurd aan de informateur van het nieuwe Kabinet, met een goed onderbouwde boodschap: Het opschorten van de verbreding van de Ring Utrecht levert het Rijk grote maatschappelijke en financiële winst op.

Brochure: Feiten vragen om andere keuzes

Voor wie zich graag nog eens wil inlezen in de zaak, is er de brochure "Ring Utrecht - feiten, fabels, keuzes". In deze brochure prikt de Kerngroep Ring Utrecht een aantal aannames door van het Ministerie van Infrastructuur & Milieu, met cijfers en analyse. Dat is nodig, want er zijn diverse fabels en scheefgetrokken verhalen in omloop. De feiten leiden tot belangrijke conclusies: Verbreding van de Ring Utrecht is helemaal geen oplossing. Neem nu dus geen besluit tot verbreding. Onderzoek alternatieven, die duurzamer en effectiever zijn en die beter uitwerken voor stad en regio Utrecht.

Download de brochure via de website van de Kerngroep Ring Utrecht

--

logo kruLocatie: Milieucentrum Utrecht, Oudegracht 60 in Utrecht

Tijd: 20.00 tot 22.00 uur

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Gratis toegang, iedereen is welkom.

Organisatie: Kerngroep Ring Utrecht

 

Subcategorieën

  • Ring-Ring

    RingRing headerlogos

    Doel van Ring-Ring®?

    Fietsers zijn goud waard! Fietsers lossen drie problemen tegelijkertijd op: gezondheid, druk op publieke ruimte en luchtkwaliteit.

    Fietskilometers (Fkm) maken is win-win voor stad, winkeliers en werkgevers. Door met elkaar de Fkm's te meten en te delen, krijgen we er allemaal voordeel voor terug.

    Met wie willen we dat doel behalen?

    We zoeken fietsers, die van fietsen houden en meer mensen willen verleiden om te fietsen; in de stad of naar hun werk. Dat zijn de beste fietsambassadeurs. Voor de ontwikkeling van ons concept hebben we kritische fietstesters met een smartphone nodig. En we zoeken fietsers die met ons willen werken aan een lokaal buurtnetwerk, waar buurtwinkels en werkgevers aan mee kunnen doen.

    Hoe werkt Ring-Ring®?

    Als je je aanmeldt op de website kun je gratis de Ring-Ring®-app op je smartphone (Android of Iphone) downloaden. Zet je locatievoorziening (gps) en Wifi aan en fietsen maar. Ring-Ring® herkent je Fkm's automatisch en laat je route en snelheid zien. Alleen voor jou zichtbaar.

    Hoe behalen we als fietsers win-win-voordeel?

    We vragen fietsambassadeurs buurt- en marktwinkeliers te enthousiasmeren. Zij bepalen welk voordeel je krijgt in ruil voor elke 100 Fkm. De winkelier meldt zich samen met zijn aanbieding aan via de website www.Ring-Ring.nu.

    De winkelier en aanbieding zijn zichtbaar op de website en op de telefoon. Aanbiedingen kunnen worden gedeeld via sociale netwerken

    Bij de kassa laat je je Fkm-saldo zien, wordt 100 Fkm afgeboekt en wordt je voordeel verrekend: omzet, klantcontact en bijdrage aan gezonde keus voor iedereen.

    Waarom zouden buurtwinkels Ring-Ring-fietser korting geven?

    Fietsers en voetgangers zorgen vaak voor de meeste omzet van lokale winkeliers en markten. Ze bieden sociale interactie en zorgen voor authenticiteit in de wijk. Fietsers rijden met gemak naar hun favoriete winkel of leren nieuwe winkels kennen door een straatje om te fietsen. Winkeliers krijgen meer klantcontacten en omzet in ruil voor een bijdrage aan een gezonde keus voor fietsers en de buurt.

    Hoe zie je waar Ring-Ring-Buurtwinkels zitten?

    Op je Ring-Ring-app en op de bijbehorende Ring-Ring-website, waar nog veel meer info is te vinden over fietsen en Ring-Ring.

    Prototype bijna klaar, we zoeken de eerste fietsambassadeurs

    Half februari is het prototype van de app klaar. In enkele gebruikerstesten vragen we om reacties en horen we graag suggesties wat mensen missen of nuttig vinden.

    We zijn op weg naar lancering van de app voorafgaand aan de Tour de France...

    Zo werken we. Ring-Ring-Kracht. Gezonde keus voor Utrecht.

    Samen met Ring-Ring® uit Amsterdam-IJburg & Natuur en Milieufederatie (NMU).

    Meld je aan of vraag meer info bij:

    Jan Korff de Gidts, Kracht van Utrecht-initiatief: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06.33.63.03.44

    Janine Hogendoorn, ring-ring.nu en  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.