Herkomst bestemmingsonderzoek autoforenzen toont potentieel voor meer fiets en OV

autoforenzen nederland_2010_2016_400Nieuwe kaarten maken zichtbaar waar kansen liggen voor minder autokilometers en meer fiets en OV

Hoe zou je vanuit Utrecht met het oog op mobiliteit kunnen bijdragen aan het halen van de klimaatdoelstellingen van het kabinet?

Die bijdrage kan bestaan uit een verschuiving naar een meer duurzame mobiliteit met minder autokilometers en meer fiets en OV-gebruik in stad en regio. Stapsgewijs, waardoor er uiteindelijk een echte schaalsprong wordt gemaakt in duurzame, levensvatbare mobiliteit.

Maar hoe maak je nu zichtbaar waar je de meeste kansen ziet voor minder autokilometers en meer fiets en OV? 

Kansen in beeld brengen: visualisatie Utrechtse autoforenzen

We kunnen nu splinternieuwe kaartjes laten zien. Ze zijn opgesteld met gegevens die het CBS en het PBL ons dit voorjaar ter beschikking stelden. Het zijn in de eerste plaats geanonimiseerde gegevens van doorlopend uitgevoerd herkomst-bestemmingsonderzoek van het CBS. Het PBL heeft vervolgens voor ons CBS-data voor de jaren 2010 - 2016 per woon- of werkgemeente aangeleverd, mede omdat het PBL al in 2014 analyses voor eerdere jaren had uitgevoerd.

Op kaart 1 (links) zie je de gemiddelde dagelijkse pendel van autoforenzen in Nederland, in ochtend- en avondspits. Wat opvalt is dat de pendel gecentreerd is rond de grote steden. Alle hoofdsteden van Nederland vormen het centrum van de pendel, logisch want daar wordt of gewoond of gewerkt. Je ziet het dagelijkse woon-werkverkeer per auto in het beeld terug.

Analyse: woon-werk autoforenzen 2010 - 2016 (landelijk)

autoforenzen nederland_2010_2016

Het kaartje van auto forensisme in heel Nederland laat zien dat er niet veel forensenstromen van voldoende omvang zijn die de provincie Utrecht passeren. Woon-Werk forensisme speelt zich vooral af binnen stadsgewesten en tussen aanpalende stadsgewesten. Hilversum vormt een logische uitzondering omdat het grotendeels door de Provincie Utrecht omsloten is. Verder heeft Amsterdam een aantal connecties o.a. met Apeldoorn en Arnhem die waarschijnlijk door Utrecht lopen. Van de Amsterdam connecties met Rotterdam en Breda is niet zeker of Utrecht gepasseerd wordt. Maar veel meer is het niet.

Onze conclusie uit kaart 1(landelijk, links) is dat het Utrechtse wegennet van stad, provincie én Rijk, naast het vrachtverkeer, vooral wordt gebruikt door het woonwerkverkeer van automobilisten die in Utrecht wonen of werken. De sleutel voor duurzame oplossingen ligt dus in onze eigen regio en provincie! Het is dus niet terecht dat alleen het Rijk beslist over investeringen in infrastructuur.

Ook het ministerie zou dit inzicht moeten toepassen. In de Startnotitie Ring Utrecht van het ministerie, alweer uit 2008, lezen we op pagina 18: "Circa 30-40% van het verkeer op de Ring Utrecht is doorgaand ten opzichte van de provincie Utrecht." Dat wil zeggen dat 60 tot 70% van het verkeer op de stad en provincie gericht is. 

Dit inzicht komt overeen met de goed onderbouwde stelling dat de meeste verplaatsingen gemaakt worden binnen de 20 kilometer. Verplaatsingen waarvoor - tenminste voor een deel van de automobilisten - een duurzaam en actief alternatief beschikbaar is, bijvoorbeeld de eigen fiets of e-bike van de zaak. 

Lees verder...

Utrecht gezond en sterk door regionale mobiliteitsoplossingen

A27 foliegedeelte_CorvanAngelen_300De Kerngroep Ring Utrecht (KRU) is tegen de voorgestelde verbreding van de rijksweg A27 en tunnelbak bij Amelisweerd (ring Utrecht) omdat onze leefomgeving en recreatie -en natuurgebieden zoals Amelisweerd onherstelbaar zullen worden aangetast. Wij vinden dat de negatieve impact van dit project niet meer in verhouding staat tot de toegevoegde waarde ervan.

Wij vinden ook dat de discussie over de verbreding van de A27 een “wake-up call” is voor de stad én de regio Utrecht. De KRU signaleert een urgente behoefte aan een krachtig regionaal mobiliteitsbeleid dat de groeiende vraag op een passende manier kan opvangen waardoor de verbreding van A27 en de bak overbodig wordt en het Rijk afziet van dit project.

Visie KRU

Alleen door mobiliteit tijdig en op regionaal niveau te organiseren kan Utrecht in de toekomst bereikbaarheid garanderen en zich blijven ontwikkelen als een sterke, aantrekkelijke en gezonde regio van Nederland. Dit vraagt om een schaalsprong in denken en doen in Utrecht waarbij stad en regio nauwer samenwerken aan een gezonde toekomst.

Wij willen snel een intensievere en effectievere samenwerking tussen Gemeente Utrecht, omliggende gemeenten, de Provincie en het Rijk, om te komen tot een ambitieus en uitvoerbaar bereikbaarheidsplan voor de Utrechtse regio. Dit plan koppelt de belangrijkste knelpunten aan concrete projecten van voldoende schaalgrootte die op kortere en langere termijn oplossingen bieden voor de regio met aantoonbaar nut en noodzaak voor Provincie en Rijk.

Oproep

Wij nodigen lokale politieke partijen, bestuurders, burgerinitiatieven, belangenorganisaties, individuen en andere belanghebbenden uit ons standpunt te delen door de urgentie uit te spreken van een regionaal gedragen mobiliteitsvisie die ondersteund wordt met krachtig beleid en concrete projecten in de regio Utrecht.

Oplossingen voor duurzame mobiliteit

KRU is ervan overtuigd dat goede oplossingen bestaan uit een sterke en slimme combinatie van regionale infrastructuur voor fiets, OV en auto zodat er voor iedere behoefte en onder alle omstandigheden opties zijn. KRU geeft waar mogelijk de voorkeur aan duurzame en gezonde vormen van mobiliteit met de minste impact op klimaat en leefmilieu, zoals o.a. ontwikkeld door Kracht van Utrecht (KvU).

--

Bron en meer informatie: Kerngroep Ring Utrecht

 

 

Studenten maken wiskundig model voor optimale bereikbaarheid Utrecht Science Park

presentatie opdracht_wiskundestudenten_bij_presentatie_opdracht_kvuOp 16 februari is het startsein gegeven om een wiskundig model te maken waarin de optimale bereikbaarheid van De Uithof zal worden weergegeven. Zes wiskundestudenten van de Universiteit Utrecht werken aan die vraag in opdracht van de Kracht van Utrecht. 

De oplossing om de bereikbaarheid te verbeteren wordt tot nu toe gezocht in het oplossen van het probleem per modaliteit (vervoermiddel), zoals meer asfalt voor de auto. Er is nog geen model dat aangeeft welke balans er tussen de modaliteiten zou moeten zijn om al het verkeer het meest optimaal te laten doorstromen tijdens de drukke uren.

Waar stad en regio Utrecht heel erg behoefte aan hebben, is een verdere verbetering en versterking van fietsroutes en (gebruik van) openbaar vervoer.  Nieuwe tramlijnen, meer capaciteit bij bestaand openbaar vervoer, snelle fietsverbindingen en goede fietsenstallingen. Zo ontwikkelen we een beter en prettiger alternatief voor autogebruik: verkeersveiliger, efficienter qua ruimtegebruik, minder geluidhinder en luchtvervuiling. 

Op het Utrecht Science Park zijn dagelijks 40.000 mensen actief. De groei van dit aantal gaat in een korte tijd waarschijnlijk naar de 60.000. De grote vraag is hoe deze mensen dagelijks deze omgeving kunnen bereiken en verlaten.

De afname van het autoverkeer geeft lucht op de wegen die er al liggen. Maar welke verhouding, tussen welke grenzen, zouden de modaliteiten voor het Utrecht Science Park wiskundig het best zijn? De zes studenten zijn bezig met deze prangende vraag op een onafhankelijke wijze te beantwoorden. Een tussenbericht, een week na de start van begeleider Rob Bisseling:

"Ik zit op dit moment bij de groep van de Kracht van Utrecht en zij zijn goed bezig, data verzamelen, het probleem afbakenen. Ze zijn gemotiveerd."

--

Bekijk de korte presentatie van Cor van Angelen en Gerard Cats die de wiskundestudenten ter introductie kregen. 

 

Amelisweerd - It's happening again

Of niet? Bekijk de korte film en kom naar de Ode aan Amelisweerd zondag 24 september, 16.30 uur in het weiland naast het Markiezenbos (bij ingang Nieuw Amelisweerd naast het viaduct over de A27).

Lees voor meer info het persbericht over deze manifestatie.

Film: Kerngroep Ring Utrecht

  

Subcategorieën

  • Ring-Ring

    RingRing headerlogos

    Doel van Ring-Ring®?

    Fietsers zijn goud waard! Fietsers lossen drie problemen tegelijkertijd op: gezondheid, druk op publieke ruimte en luchtkwaliteit.

    Fietskilometers (Fkm) maken is win-win voor stad, winkeliers en werkgevers. Door met elkaar de Fkm's te meten en te delen, krijgen we er allemaal voordeel voor terug.

    Met wie willen we dat doel behalen?

    We zoeken fietsers, die van fietsen houden en meer mensen willen verleiden om te fietsen; in de stad of naar hun werk. Dat zijn de beste fietsambassadeurs. Voor de ontwikkeling van ons concept hebben we kritische fietstesters met een smartphone nodig. En we zoeken fietsers die met ons willen werken aan een lokaal buurtnetwerk, waar buurtwinkels en werkgevers aan mee kunnen doen.

    Hoe werkt Ring-Ring®?

    Als je je aanmeldt op de website kun je gratis de Ring-Ring®-app op je smartphone (Android of Iphone) downloaden. Zet je locatievoorziening (gps) en Wifi aan en fietsen maar. Ring-Ring® herkent je Fkm's automatisch en laat je route en snelheid zien. Alleen voor jou zichtbaar.

    Hoe behalen we als fietsers win-win-voordeel?

    We vragen fietsambassadeurs buurt- en marktwinkeliers te enthousiasmeren. Zij bepalen welk voordeel je krijgt in ruil voor elke 100 Fkm. De winkelier meldt zich samen met zijn aanbieding aan via de website www.Ring-Ring.nu.

    De winkelier en aanbieding zijn zichtbaar op de website en op de telefoon. Aanbiedingen kunnen worden gedeeld via sociale netwerken

    Bij de kassa laat je je Fkm-saldo zien, wordt 100 Fkm afgeboekt en wordt je voordeel verrekend: omzet, klantcontact en bijdrage aan gezonde keus voor iedereen.

    Waarom zouden buurtwinkels Ring-Ring-fietser korting geven?

    Fietsers en voetgangers zorgen vaak voor de meeste omzet van lokale winkeliers en markten. Ze bieden sociale interactie en zorgen voor authenticiteit in de wijk. Fietsers rijden met gemak naar hun favoriete winkel of leren nieuwe winkels kennen door een straatje om te fietsen. Winkeliers krijgen meer klantcontacten en omzet in ruil voor een bijdrage aan een gezonde keus voor fietsers en de buurt.

    Hoe zie je waar Ring-Ring-Buurtwinkels zitten?

    Op je Ring-Ring-app en op de bijbehorende Ring-Ring-website, waar nog veel meer info is te vinden over fietsen en Ring-Ring.

    Prototype bijna klaar, we zoeken de eerste fietsambassadeurs

    Half februari is het prototype van de app klaar. In enkele gebruikerstesten vragen we om reacties en horen we graag suggesties wat mensen missen of nuttig vinden.

    We zijn op weg naar lancering van de app voorafgaand aan de Tour de France...

    Zo werken we. Ring-Ring-Kracht. Gezonde keus voor Utrecht.

    Samen met Ring-Ring® uit Amsterdam-IJburg & Natuur en Milieufederatie (NMU).

    Meld je aan of vraag meer info bij:

    Jan Korff de Gidts, Kracht van Utrecht-initiatief: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06.33.63.03.44

    Janine Hogendoorn, ring-ring.nu en  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.