Regionale Klimaattafel: Naar een mobiliteit in regio Utrecht met minder CO2-uitstoot

  • Print

regionale klimaattafel_utrechtRegionale Klimaattafel Ruimte en Mobiliteit Utrechtse regio opgericht

De regionale klimaattafel is een initiatief van burgers en gemeenteraadsleden uit verschillende gemeenten voor een duurzame aanpak van de mobiliteitsbehoefte in de Utrechtse regio.

Streven is, vertelt mede-initiatiefnemer Jan Korff de Gidts van het Kracht van Utrecht initiatief, mobiliteit die "leidt tot minder CO2-emissies, minder energie kost, en meer (openbare) ruimte en natuur spaart."

Scenario's

De regionale klimaattafel is tot dusver drie keer bijeen geweest, in drukbezochte bijeenkomsten. Het aantal betrokken gemeenteraadsleden is gegroeid tot 30. Ze komen uit een breed spectrum van fracties van regio-gemeenten. Samen maken ze in de regionale klimaattafel scenario's om de CO2-uitstoot door het verkeer in de regio in 2030 te halveren, in aansluiting op wat minister Wiebes van Nederland vraagt.

Voorbeeldregio

In de regio Utrecht zorgt het auto- en vrachtverkeer voor zo'n 40% van de totale CO2-uitstoot. Het vraagt een flinke investering om die uitstoot omlaag te brengen. De regio wil in het af te sluiten Klimaatakkoord dolgraag als voorbeeldregio worden aangewezen. Dan krijgt de Regionale Klimaattafel de kans om hun plannen voor duurzame mobiliteit en duurzamer ruimtegebruik in de praktijk te brengen. En dus om te laten zien dat met een slim web van passend regionaal OV, (elektrische) fietsen en de auto als het niet anders kan, de mobiliteit in de regio Utrecht sterk kan verbeteren, met veel minder CO2-uitstoot.

Oplossingen voor duurzame mobiliteit

Jan Korff de Gidts benadrukt dat we als tafelgenoten niet tegen de auto zijn. "De auto heb je soms nodig, maar niet vanzelfsprekend altijd en overal. In de stad is de auto te gast. Verder zijn we vóór deelauto's, want daarmee kun je het autobezit beperken, zo blijkt. Kies dan voor elektrische deelauto's, waarvoor de gebruikers samen de benodigde groene stroom opwekken. We zetten in op elektrische fietsen, voor afstanden tot 15 km, op de bus, om makkelijker op stations te komen, en een regionaal railnet met meer Sprinters en snelle Intercity's.

Omslag

Jan Korff de Gidts signaleert een omslag in de manier waarop reizigers in de regio over mobiliteit nadenken. Steeds vaker stemmen ze hun vervoermiddel af op hun bestemming. Een mooi voorbeeld vindt hij de medewerkers van het Wilhelmina Kinderziekenhuis die met steun van hun werkgever een e-bike konden aanschaffen. In een app-groep maken ze afspraken om gezamenlijk van hun woonplaats Houten naar hun werk te fietsen. Gezonder, sneller en goedkoper! Voor goede plannen is meer kennis nodig van de behoeften en het gedrag van de regionale reiziger. Op initiatief van de Kracht van Utrecht gaat de Universiteit Utrecht daar nu onderzoek naar doen.

Besteed 1,2 miljard aan andere oplossingen

Korff de Gidts: "De 1,2 miljard euro die de verbreding van de A12/A27 rond de stad Utrecht moet kosten, zorgt voor veel meer extra CO2-uitstoot; dat geld kunnen we beter besteden aan alternatieve oplossingen. Wij willen als Utrechtse voorbeeldregio laten zien hoe we zonder verbredingen duurzaam mobiel kunnen blijven."

--

Belangstelling of meedenken?

Meld je aan via bij Jan Korff de Gidts Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel 06 - 33 63 0344