Onafhankelijk onderzoek: Uitstel verbreding Ring Utrecht is best mogelijke optie

RingUtrecht 2_300Persbericht Kerngroep Ring Utrecht: Geef breed gedragen alternatieven een kans

Onderzoek van het economisch adviesbureau Decisio toont aan dat uitstel van verbreding van de Ring Utrecht (A12/A27) nog altijd zinvol is. Dit onderzoek in opdracht van de Kerngroep Ring Utrecht, een samenwerkingsverband van Utrechtse bewoners- en milieu-organisaties, is mogelijk gemaakt door een crowdfundingsactie waarin 1496 Utrechtse bewoners in korte tijd zo’n €40.000 bijeen wisten te brengen.

Mede aan de hand van dit onderzoek doet de Kerngroep een dringend beroep op de Tweede Kamer en een eventueel nieuw kabinet om tijdig over te gaan tot het onderzoek van alternatieve oplossingen, die niet uitgaan van de 1,2 miljard kostende verbreding tot 2x7 rijstroken.

Maatschappelijke kosten/baten analyse

In 2014 heeft het economisch adviesbureau Decisio in een onderzoek de kosten en baten van de verbreding in kaart gebracht. De uitkomst van deze maatschappelijke kosten/baten analyse (MKBA) was dat de voorgestelde verbreding alleen bij hoge economische groei rendabel zou zijn. Decisio heeft in opdracht van de Kerngroep Ring Utrecht in een quick scan onderzocht of deze uitkomst nog altijd relevant is. Een complicatie daarbij zijn nieuwe rekenvoorschriften van twijfelachtige waarde, die om onduidelijke redenen inmiddels zijn opgelegd door het ministerie van I&M.

  1. Het ene voorschrift is dat de overheid de komende eeuw 0% rente krijgt op geld op de bank. Dan is geld uitgeven goedkoper dan geld reserveren.
  2. Het tweede dubieuze voorschrift stelt dat er van moet worden uitgegaan dat er na 2030 helemaal geen investeringen in het Rijkswegennet meer worden gedaan. Omdat de congestie dan in het hele land zou toenemen, draagt de verbreding in Utrecht dan meer bij aan het reduceren van files elders in het land. Dan worden de baten groter.

Wordt voor deze twijfelachtige aannames gecorrigeerd, dan blijken de uitkomsten van de MKBA vergelijkbaar met de eerdere MKBA uit 2014.

Alternatieven

De conclusie is dan ook net als in 2014 dat het beter is om de verbreding uit te stellen tot er meer helderheid is over komende ontwikkelingen. Uitstellen is nodig en mogelijk. Tegelijkertijd wordt het tijd om alternatieve oplossingen te onderzoeken. Inmiddels hebben Provinciale Staten een motie aangenomen, die bij het Rijk pleit voor een regionale schaalsprong voor openbaar vervoer en fiets. De Kerngroep pleit voor een breed gedragen regionale mobiliteitsaanpak waarin deze mogelijkheden als uitgangspunt kunnen dienen.

Meer over het onderzoek

Lees de uitleg bij het onderzoek van Decisio via de website van de Kerngroep Ring Utrecht. Daar is ook het onderzoek zelf te vinden.

Raadsbijeenkomst over onderzoek donderdag 30 maart

Aanstaande donderdagavond 30 maart is er een raadsinformatiebijeenkomst in de raadzaal van het (oude) Stadhuis. Daarin zullen diverse sprekers te horen zijn over het onafhankelijke onderzoek van de Kerngroep Ring Utrecht.

Op de raadsinformatiebijeenkomst zal onderzoeksbureau Decisio de inhoud van het onderzoek presenteren. De Kerngroep geeft een toelichting op de inhoud van haar beroep bij de Raad van State. Iedereen is van harte welkom om deze bijeenkomst bij te wonen. Tijd: 21.00 tot 22.30 uur. Locatie: Oude Stadhuis, raadzaal.

--

Persbericht Kerngroep Ring Utrecht - 27 maart 2017