Nieuwsbrief Kracht van Utrecht: Het water is terug - het Grote Omkeren begint

  • Print

Catharijnesingel tijdens de opening op 18 december 2015Hij is weer open, de Catharijnesingel! Nou ja, nog een laatste stukje naar het Willemsplantsoen en dan is het echt gebeurd: Utrecht heeft zijn singel terug. En dat is iets om te vieren! Dit en meer nieuws in onze december nieuwsbrief.

Een fatale beslissing uit het verleden omgekeerd

Ruim 45 jaar geleden werd de Catharijnesingel voor een flink deel gedempt om plaats te maken voor het autoverkeer, al snel het kortste stukje snelweg van Nederland genoemd. Het was een overblijfsel van gemeentelijke plannen om de singel helemaal te dempen, in aansluiting op het plan van de Duitse verkeerskundige Feuchtinger uit 1958. Het Rijk stak daar gelukkig nog juist op tijd een stokje voor. Bij Hoog Catharijne verdween de singel wel. En er kwam meer asfalt. De Daalsetunnel ging open en het Westplein veranderde in een enorme asfaltvlakte. In de wijken Kanaleneiland en Overvecht kreeg autoverkeer alle ruimte. Verkeersdoorbraken aan de oostkant van de stad, Wittevrouwen en de Oosterbuurt, zijn ternauwernood afgewend.

Utrecht verandert

Daarom is de opening van de singel zo betekenisvol. Het Grote Omkeren begint. Utrecht wordt een andere stad. Juist door de groei van de stad kun je de auto niet meer overal toelaten. Die ruimte is meer en meer voor wandelaar, fietser, openbaar vervoer en groen. Dat laatste vinden wij ook terug in het nieuwe gemeentelijke verkeersplan Slimme Routes, Slim Regelen, Slim Bestemmen. Een kleine 50 jaar terug behoedde het Rijk ons voor een fatale beslissing om de singel compleet te dempen. Utrecht geeft nu een signaal aan het Rijk dat ook zij maar eens moeten denken aan het Grote Omkeren: niet blindelings snelwegen verbreden zoals in de plannen voor de Ring Utrecht, maar omschakelen naar een systeem dat bereikbaarheid koppelt aan een gezonde leefomgeving en een hoge omgevingskwaliteit.

Lees meer nieuws van het Kracht van Utrecht initiatief in onze december-nieuwsbrief:

  • Onze eerste gedachten over de nieuwe verkeersnota Slimme Routes Slim Regelen Slim Bestemmen. We zijn blij dat hij er is. U kunt zelf reageren op deze nota tot 10 januari 2015.
  • De Klimaatdeal: Wat zijn de gevolgen voor verduurzaming van transport? 
  • Studenten en docenten in beweging voor de Kracht van Utrecht in 2016: We hebben prachtige contacten in het onderwijs bij universiteiten en hogescholen. Er staan interessante activiteiten op onze agenda komend jaar. 
  • Hoe maken we samen de stad? Daar denken wij graag over na. Wat vind jij: Welke verbindingen zouden wij in de stad moeten leggen om het idee van "samen maken we de stad" te versterken? 

--

Nieuwsbrief 50 Kracht van Utrecht & Vrienden van Amelisweerd

Inschrijven voor onze nieuwsbrieven kan hier.