Koos Spee en Martin Kroon: Wat is er mis met 80, 100 of 120 km/h?

80 - 100 - of 120 km/hAnderhalve week geleden schreven Koos Spee en Martin Kroon - wederom - een treffend opiniestuk over het snelhedenbeleid van minister Schultz. November vorig jaar deden zij ook al veel stof opwaaien met het artikel "Ho! Stop! 130km/h rijden is verwoestend" over de schadelijke effecten van harder rijden. 

Schultz breekt met 25 jaar VVD-beleid

Koos Spee is oud-verkeersofficier van justitie; Martin Kroon oud-projectleider snelheidslimieten bij VROM/DGM. Beiden weten waarover zij praten. In Trouw (24-01-2014) vragen zij zich af waar toch die behoefte aan 130km/h rijden vandaan komt. Het oude systeem van 80 - 100 - 120 km/h was iedereen helder. Bovendien was het (!) VVD-beleid - weloverwogen met als doel verkeersveiligheid, milieu en energiebesparing. Het snelhedenbeleid van de VVD was een compromis tussen gezondheid en (in VVD ogen) economie - om te voorkomen dat er teveel gezondheidsschade optrad door de effecten van lawaai en verkeersuitstoot. 

"Snelheidsbeperking heeft sinds 1987 ('Nota Rijsnelheden' - van drie VVD-ministers Kroes, Nijpels en Korthals Altes) naast verkeersveiligheid en energiebesparing ook milieu als hoofddoel, in aanvulling op schone technologie. Zonder enige zinnige argumentatie heeft het eerste kabinet van VVD'er Rutte met 25 jaar 'groen' VVD-beleid gebroken en deze, meest kosteneffectieve klimaatmaatregel, puur uit electoraal gewin afgedankt." (Spee en Kroon, Trouw 24-01-2014)

Alle argumenten vóór 130km/h zijn van tafel

Verhogen van de maximumsnelheid heeft uiteindelijk alleen maar nadelen. Het enig overgebleven argument van de minister (gewoon "lekker doorrijden") is ook vakkundig van tafel geveegd door de rechter (rechtzaken van Milieudefensie over A13 Overschie en A10-West Amsterdam).

---

Lees het hele artikel "Wat is er mis met 80, 100 of 120 kilometer per uur?"op de website van Trouw

Lees ook ons eigen artikel "Snelheidsbeperking: Wat heeft het voor zin?"