Utrechtse Rochelroute: fijnstof en fietsen langs de Graadt van Roggenweg
- Details
- Gepubliceerd op maandag, 09 december 2013 19:38
In het stadsverkeer adem je veel ongezonde lucht in. En hoe meer je je als fietser inspant, hoe meer kleine fijnstofdeeltjes in je lichaam terecht komen. Fijnstof veroorzaakt o.m. longziekten als COPD en astma, hart- en vaatziekten en (long)kanker. Het Europese onderzoeksproject ESCAPE heeft nu wetenschappelijk aangetoond dat (ultra)fijnstof schadelijk is voor onze gezondheid, ook ruim binnen de Europese normen.
Fietsen langs de drukke verkeerswegen: rochelroutes
Wat betekent dit nu in de dagelijkse praktijk? Om te laten zien hoeveel schadelijke deeltjes een fietser inademt in de stad, heeft Milieudefensie fietsers uitgerust met een camera en een fijnstofmeter (een zogenaamde nanotracer van Philips Aerasense, die ultrafijnstofconcentraties meet in deeltjes per cm3). In het Utrechtse filmpje fiets je mee met Laura langs de Graadt van Roggenweg en het Westplein. De zeer nauwkeurige fijnstofmeter loopt mee in beeld. Duidelijk te zien is hoe het drukke verkeer voor hoge concentraties fijnstof zorgt. Uiteraard ademen niet alleen fietsers, maar ook automobilisten, buspassagiers en voetgangers deze fijnstofdeelftjes in. Fiets mee met Laura langs de Graadt van Roggenweg
ESCAPE onderzoek: Fijnstof - PM2.5 ook schadelijk ónder de normen
Sterfte door fijnstof (PM2.5, deeltjes kleiner dan 2.5 micrometer) blijkt zich voor te doen bij concentraties ver onder de EU-norm van 25 μg/m3. De WHO (World Health Organisation) adviseert al vele jaren om de norm voor PM2.5 te verlagen naar 10 μg/m3. Elke 5 μg/m3 fijnstof daarboven verhoogt de sterftekans met maar liefst 7 procent. En bedenk dat 96% van alle Europeanen op een plek woont met fijnstofconcentraties boven de WHO-norm.
Natuurlijk zijn er oplossingen: meer fietsgebruik in de stad, zeker voor korte ritjes; meer elektrisch vervoer (denk aan de elektrische Cargohopper en elektrische bussen); (meer en betere) roetfilters; milieuzones die de meest vervuilende voertuigen buiten de deur houden; en natuurlijk lagere maximum snelheden op wegen in en rond onze stad.
Bekijk hier de Utrechtse Rochelroute langs de Graadt van Roggenweg
tekst: Olivier Beens