Elektrische bussen in 's Hertogenbosch en de nieuwe stadsbussen in Utrecht

  • Print

Inductiebus in 's Hertogenbosch's Hertogenbosch is een van de meest voortvarende steden als het gaat om duurzaam busvervoer. Mei 2013 won deze stad de e-award, een prijs voor de gemeente die elektrisch rijden het beste stimuleert (zie persbericht).  

Al jaren rijden op enkele korte trajecten door de binnenstad kleine elektrische bussen. Sinds vorig jaar rijdt er ook een 'gewone' twaalf meter bus met elektrische aandrijving in de stad. Om een dergelijke bus normaal te laten rijden, worden de accu's bijgeladen tijdens de rit. Dat gebeurt met inductie bij een aantal haltes. Inductie is een draadloze laadtechniek, beter bekend van elektrische tandenborstels. De proef met deze bus is zo succesvol verlopen, dat de provincie een grotere praktijkproef subsidieert. Er gaan maar liefst vijftien elektrische bussen meerijden in de dienstregeling van Brabantse steden.

Zijn de nieuwe bussen van Qbuzz in Utrecht schoon genoeg?

De nieuwe Utrechtse busvervoerder Qbuzz heeft laten weten met drie elektrische bussen te gaan rijden. Waarschijnlijk zijn het kleine bussen die door de binnenstad rijden op lijn 2. Daarnaast vervangt Qbuzz 165 van de huidige bussen door nieuwe die voldoen aan de Euro VI emissienorm. Dat is de strengste Europese emissienorm voor dieselbussen van dit moment. Euro VI dieselbussen zijn een verbetering ten opzichte van de huidige bussen (Euro III tot V). Maar deze strengste emissienorm biedt geen garantie voor een vermindering van het schadelijke ultrafijnstof. Juist de kleinste fijnstofdeeltjes zijn schadelijk voor onze gezondheid.

Hybride bussen - next best thing

Na volledig elektrische bussen zijn hybride bussen de 'next best thing'. Zij rijden een aantal kilometers volledig elektrisch of alleen bij het wegrijden van de haltes (afhankelijk van de gebruikte techniek). Met (meer) elektrische of hybride bussen zou je dus een grotere gezondheidswinst behalen. Hybride bussen zijn relatief nieuw. Hoewel ze de komende jaren waarschijnlijk meer op de markt verschijnen, zullen vervoerders nu nog terughoudend zijn in het gebruik van deze techniek. Een praktijkproef naar het voorbeeld van 's Hertogenbosch is daarom essentieel, bijvoorbeeld in Utrecht. Het is te hopen dat in de komende tien jaar het busvervoer in Utrecht nog verder verschoond wordt.

Milton Keynes - acht inductiebussen in de dienstregeling

Ondertussen houden we de ontwikkelingen in 's Hertogenbosch en elders nauw in de gaten. In het Britse Milton Keynes bijvoorbeeld, een stad met ruim 200.000 inwoners, gaan halverwege 2013 acht inductiebussen rijden. Ze worden opgeladen bij begin- en eindhalte en op een tussenpunt. De data van de acht 'Wrightbus Streetlite E' bussen worden in een onderzoeksproject geanalyseerd. Doel is om uit te vinden welke impact inductieladen heeft op het OV-systeem. 

Bekijk deze video met beelden van de elektrische twaalf meter bus in actie.

Meer over busvervoer, luchtkwaliteit en gezondheid leest u in ons advies voor de nieuwe OV-concessie