Wanneer gaan we aan de slag met de fietsroute van centrum naar De Uithof?

  • Print

Biltstraat fietsenrekZo'n 45 belangstellenden waren 15 maart aanwezig in Wijkbureau Oost voor de bijeenkomst 'Fietsen in Oost'. Raadsleden van CDA, D66, GL, PvdA, SLU en VVD waren aanwezig om zich te laten informeren. Verkeersadviseur Joost Verhoeven presenteerde namens de gemeente een overzicht van knelpunten en oplossingen in de wijk. Eduard de Jong (Wijkraad Oost) gaf de resultaten van de Wijkpeiling 2010 over fietsbereikbaarheid. Hugo van der Steenhoven (Fietsersbond) gaf zijn visie op het Utrechtse fietsbeleid. Namens de Kracht van Utrecht wees Olivier Beens de aanwezigen op specifieke knelpunten en oplossingen daarvoor op de fietsroute Lucasbrug – De Uithof. Vincent Oldenborg (Stadspartij Leefbaar Utrecht) was tevreden over de avond: “Goed bezochte avond over fietsen tijdens #raad030 in de wijk #Utrecht Oost. Er moet nog veel gebeuren en weer hele nuttige informatie” (Oldenborg via Twitter). Lees verder voor een verslag van de avond. 

 

Knelpunten in Wijk Oost

Er speelt veel in de Wijk Oost. Met name de fietsroute van de Lucasbrug richting het Wilhelminapark en verder riep veel reacties op. Onoverzichtelijke kruispunten, lang wachten voor stoplichten, smalle fietsstroken en brede bussen kwamen allemaal meermaals aan de orde. Verkeersadviseur Joost Verhoeven gaf namens de gemeente een overzicht van de knelpunten in Oost en van de hoofdroutes waarop de gemeente zich richt. De belangrijkste knelpunten zijn volgens de gemeente de Lucasbrug (lang wachten, onoverzichtelijk), het kruispunt Herculeslaan – Laan tot de Wetenschap (druk kruispunt zonder stoplichten), het Ledig Erf, de Burgemeester Reigerstraat en de Nachtegaalstraat (inclusief het kruispunt met de Maliebaan). Het is de ambitie van de gemeente om van de route Lucasbrug – De Uithof een echte hoofdroute te maken. Een van de eisen die de gemeente daar aan verbindt is een fietspad-breedte van 4 meter. Het was iedereen echter duidelijk dat de ruimte daarvoor niet voor het oprapen ligt. Kant en klare oplossingen voor veel knelpunten op deze route zijn er eenvoudigweg niet. Bekijk hier de presentatie van Joost Verhoeven

 

Een alternatief via de Herenroute

Een belangrijke ingreep in het routenetwerk in Oost is het verbeteren van de zogenaamde Herenroute, een alternatieve route richting de Uithof, die de Fietsersbond jaren geleden al voorstelde. De route via Mariaplaats, Springweg, Hamburgerstraat, Herenstraat en Maliebaan zorgt voor een extra verbinding tussen het Smakkelaarsveld en de Maliebaan en is nagenoeg stoplichtvrij. Verhoeven noemde verder diverse maatregelen om het fietsbeleid te versterken: een parkeernorm voor fietsen (bedrijven verplicht stellen om zelf fietsparkeerplaatsen te realiseren), een systeem van leenfietsen, meer voorzieningen voor elektrische fietsen en aandacht voor fietsen in scholen (financiële bijdrage aan verkeersonderwijs en samen met scholen zorgen voor een veilige schoolbuurt). Wanneer de gemeente deze maatregelen gaat realiseren, is echter niet duidelijk.

Eduard De Jong gaf namens de Wijkraad Oost de resultaten van de Wijkpeiling over (fiets)bereikbaarheid. Hij gaf aan dat fietsers over het algemeen tevreden zijn over de fietsinfrastructuur in Utrecht. De Jong toonde zich echter zeer somber over de vele fietsknelpunten, die de gemeente na vele jaren maar niet weet op te lossen. Hugo van der Steenhoven van de Fietsersbond gaf in zijn presentatie aan dat het tijd is om stevige keuzes te maken. Welke keuze je ook maakt, het zal altijd pijn doen. In de oude Wijk Oost is er eenvoudigweg te weinig ruimte om auto's, fietsers en bussen allemaal volledig te faciliteren.

 

Oplossingen voor de route Lucasbrug – De Uithof

Vanuit het Kracht van Utrecht-initiatief ging Olivier Beens (als vervanger van Jan van der Velden) als laatste specifiek in op de knelpunten tussen Lucasbrug en de Uithof. De voorgestelde aanpassingen zijn allemaal goedkoop, effectief en op korte termijn te realiseren. Wat betreft de Lucasbrug pleitte hij ervoor om fietsers maximaal een halve minuut te laten wachten in plaats van 63 seconden (ochtendspits) en 85 seconden (avondspits). Dat kan met een afslagverbod voor autoverkeer van de Nobelstraat linksaf richting de Wittevrouwensingel. De enorme stroom fietsers (vijf keer zoveel als het aantal auto's) rechtvaardigt deze ingreep.

 

Tabel: aantallen fietsers en auto's per kwartier in ochtend- en avondspits op het kruispunt Lucasbrug

 

Van

Naar

Ochtendspits

Avondspits

Fietsers

Nachtegaalstr.

Nobelstraat

499

905

 

Nobelstraat

Nachtegaalstr.

1.223

612

Totaal

 

 

1.722

1.517

 

 

 

 

 

Auto's

Nobelstraat

Wittevrouwensl.

87

119

 

Nobelstraat

Nachtegaalstr.

133

159

 

Nobelstraat

Maliesingel

38

40

Totaal

 

 

258

318

 

Voor de hele route is behoefte aan fietsvriendelijke verkeerslichten en meer opstelruimte bij kruispunten. Om de route veiliger te maken is er behoefte aan vrijliggende fietsstroken over hele route, of in ieder geval een duidelijke markering op de weg waar deze nu ontbreekt. Auto's zullen hier en daar langer voor stoplichten moeten wachten. Om fietsers de ruimte te geven zullen bovendien autoparkeerplaatsen moeten wijken voor fietspad en fietsparkeerplaatsen (zeker in de Burg. Reigerstraat). Een bewoner benadrukte ook het belang van verkeersveiligheid voor jonge scholieren. Deze kwetsbare groep komt op de huidige smalle fietsstrook teveel in de verdrukking. Als het gevolg is dat ouders hun kinderen met de auto naar school gaan brengen is dit het paard (auto) achter de wagen (fiets) spannen. Ook het fietsen door het Wilhelminapark was weer een heet hangijzer, terwijl de oplossingen klaar liggen: Betere markering van het fietspad door het park, verwijdering van de obstakels midden op het fietspad en herkenbare oversteekplekken voor wandelaars.

Teleurstellend voor alle aanwezigen was de onduidelijke planning van de gemeente om deze knelpunten aan te pakken.

 

Bekijk en download de presentatie van de Kracht van Utrecht (door Jan van der Velden)

De fietsroute Lucasbrug – De Uithof en de Herenroute staan op deze overzichtskaart van de Fietsersbond, met daarop alternatieven voor de twee hoofdfietsroutes naar De Uithof. Lees meer over de Herenroute in de nieuwsbrief van de Fietsersbond

De gemeenteraad bezoekt op donderdag 29 maart de Wijk Noordoost. Zij gaan dan in gesprek met bewoners over fietsparkeren en duurzaamheid. Zie programma.

Wilt u ook meedenken over beter fietsen in uw wijk: meld u aan bij een van de tien Wijkraden in Utrecht. Klik hier voor meer info over actief worden in een Wijkraad

Lid worden en meepraten met de Fietsersbond Utrecht? Neem dan contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. , vrijwilligerscoördinator van de Fietsersbond Utrecht