Staatssecretaris Atsma (Milieu): milieuzone oldtimers in 2013, roetnorm wordt onderzocht

Cover Monitoringsrapportage2011De Tweede Kamer debatteerde woensdag 29 februari over een aantal belangrijke onderwerpen. De Commissie Infrastructuur en Milieu van de 2e Kamer besprak in een algemeen overleg de volgende onderwerpen: luchtkwaliteit langs snelwegen, regelgeving luchtkwaliteit voor scholen nabij drukke wegen, de gevolgen van Europese regelgeving voor Nederlands beleid voor wegverkeersemissies, een reactie op berichtgeving in de media over een brief van de Nederlandse Gemeenten inzake luchtkwaliteit in de Randstad en de voortgang Nationaal samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). 

Lees hier een kort verslag dat wij van het overleg hebben gemaakt

U kunt het debat nalezen en terugzien op de website Publitiek. Hier komt ook een verslag van het (niet live uitgezonden) rondetafelgesprek over het permanent maken van de Crisis en Herstelwet. 

Update oktober 2012: Utrecht krijgt groen licht voor invoering Milieuzone 

Op drie oktober meldt wethouder Lintmeijer dat Staatssecretaris Atsma "... klip en klaar [is] in antwoord op schriftelijke vragen. Utrecht mag vuile auto's weren" (Frits Lintmeijer via twitter). Het is tevens aan de gemeente om de verschillende belangen hierbij tegen elkaar af te wegen. In een schriftelijke reactie stelt Atsma: "De gemeente Utrecht is zelfstandig bevoegd om een milieuzone in te stellen. De gemeente zal het belang van verbetering van de luchtkwaliteit en het belang van de automobilist tegen elkaar moeten afwegen (bron)."