Luchtkwaliteit in Utrecht onverminderd slecht in de eerste maanden van 2012

RIVM meetpunt_K_de_Jongweg_2Het officiële meetpunt van het RIVM aan de Kardinaal de Jongweg staat per 17 maart al weer op 15 overschrijdingsdagen van de fijnstofnorm (dagen waarop de concentratie PM10 meer dan 50 μg/m3 bedraagt). Dat waren er in dezelfde periode vorig jaar 13. Over heel 2012 mogen het er 35 worden. Daarmee heeft de straat de twijfelachtige eer om koploper te zijn qua fijnstof overschrijdingen van alle RIVM meetstations in Nederland. Met nog niet eens drie maanden achter de rug lijkt de trend voor 2012 zeer ongunstig. De Kardinaal de Jongweg is een stadsweg waar 70 km/h gereden mag worden. Gezien de slechte luchtkwaliteit vragen buurtbewoners zich af waarom dit niet terug kan naar 50 km/h. Het lijkt een simpele, maar o zo noodzakelijk ingreep om dit knelpunt (deels) op te lossen. Inmiddels heeft wethouder Lintmeijer bevestigd dat de maximum snelheid op de K. de Jongweg terug gaat naar 50 km/h. Hij deed dat tijdens een commissievergadering op 29 maart 2012. 

NO2-metingen in Utrecht stelselmatig boven de jaarnorm

De diverse meetpunten van het gemeentelijke meetnet laten ook al geen positieve trend zien. Zo is de gemiddelde stikstofconcentratie (NO2) van het meetpunt aan de Catharijnesingel / Bleekstraat maar liefst 65 μg/m3 in de zes maanden tot 31 januari, met een uitschieter naar 81 μg/m3 (periode 12 oktober – 10 november). De Vleutenseweg komt op gemiddeld 54 μg/m3 NO2 tussen 16 augustus 2011 en 31 januari 2012. Bedenk hierbij dat de jaarnorm voor NO2 op 40 μg/m3 staat. Zelfs met de foutmarge van ongeveer 15 procent (voor de buisjesmetingen van het gemeentelijke net) zijn deze waarden verdacht. Het zijn niet alleen de meetpunten aan drukke stadswegen die overschrijdingen laten zien. Het stadsmeetpunt in Kanaleneiland-Zuid ligt aan een stil straatje naast het Amsterdam-Rijnkanaal en laat vanaf half september gemiddelde meetwaarden zien tussen de 49 en 58 μg/m3 NO2. De nabijheid van de A12 en A2 is hier duidelijk te zien in de meetwaarden. Vooralsnog neemt de Rijksoverheid de buisjesmetingen van de Gemeente Utrecht nog niet zo serieus. Maar met meerdere jaarreeksen NO2 metingen kan er steeds beter op weersinvloeden worden gecorrigeerd. Het belang zal daarom de komende jaren wel gaan toenemen. 

Het straatmeetpunt van het gemeentelijke net aan de NRU langs Overvecht (Albert Schweitzerdreef) laat zien hoe belangrijk het is om bij de planvorming omtrent de NRU rekening te houden met luchtkwaliteit. Met gemiddelde meetwaarden NO2 rond de 50 μg/m3 (15 september tot 31 januari 2012) zou de luchtkwaliteit er alleen maar op vooruit mogen gaan. Gelukkig heeft wethouder Lintmeijer laten weten dat een verhoging van de maximum snelheid naar 100 km/h helemaal van de baan is

Het aantal overschrijdingsdagen bij RIVM meetpunten kunt u hier volgen

Bekijk hier alle meetpunten en meetwaarden in Utrecht

Lees ook dit verslag van het debat in de Tweede Kamer over luchtkwaliteit (29 februari 2012)