Geen hogere maximumsnelheid A2 en A12 bij Utrecht, wel op A12 bij Bunnik

A27 bij_LunettenHet voornemen om de snelheid op de Utrechtse snelwegen te verhogen lijkt deels van de baan. Alleen iets verderop op de A12 bij Bunnik lijkt er geen verandering te zijn in de plannen om de maximumsnelheid te verhogen. Daarmee komt Utrecht er aanzienlijk beter vanaf dan de andere grote steden. De verhogingen vervallen in ieder geval voor de A2 langs Utrecht (bijna helemaal), de A12 tussen Woerden en Rhijnauwen en de A27 tussen Lunetten en Houten. Op de A27 tussen Lunetten en Bilthoven zou al geen verhoging komen. Minister Schultz maakte dit op 8 februari in een brief aan de Tweede Kamer bekend. De Kamer, inclusief regeringspartij CDA, wilde geen snelheidsverhogingen op snelwegen waar extra maatregelen genomen zouden moeten worden om binnen de normen voor luchtkwaliteit te blijven.

Rond Utrecht noemt de minister de volgende snelwegen: A2 (Vinkeveen-Leidsche Rijn Tunnel), A2 (Oudenrijn-Nieuwegein), A12 (Woerden-Oudenrijn), A12 (Oudenrijn-parkeerplaats de Forten – hoofdrijbaan en de parallelbaan waarop 80 km/u geldt), A27 (Lunetten-Houten) en A27 (Everdingen-Lexmond). Voor de duidelijkheid: de volgende stukken weg worden niet genoemd: A2 tussen Leidsche Rijn Tunnel en knooppunt Oudenrijn (een kort stuk ter hoogte van Papendorp) en de A12 bij Bunnik (de beperking stopt vreemd genoeg net voor Bunnik bij P-plaats de Forten). Voor de A27 van Lunetten richting Bilthoven zou al niet meer dan 100km/h gelden. 

Minister Schultz: Lucht na 2015 wel schoon genoeg voor hogere snelheden

Voor heel Nederland is in ieder geval 68 km aan snelweg (extra) vrij van snelheidsverhogingen. Daarnaast is nog eens 342 kilometer weglengte in december 2011 aangemerkt als kritisch. Of hier de verhogingen zonder extra investeringen mogelijk zijn, moet de minister nog uitzoeken. Het ministerie is bezig dit te onderzoeken. De minister sluit wel af met een 'waarschuwing' dat de lucht na 2015 schoon genoeg is om de snelheid overal wel te verhogen zonder extra investeringen: "Naar verwachting verbetert de luchtkwaliteit de komende jaren dusdanig verder dat de maximumsnelheid op deze trajecten in de periode tussen 2015 en 2020 alsnog binnen de normen verhoogd kan worden, zonder dat daarbij extra investeringen nodig zijn." Waarschijnlijk zal de minister hiervoor wel een flinke dosis 'schoonrekenen' nodig hebben. Want de verwachtingen zijn minder rooskleurig dan de minister ons doet geloven. 

Bekijk de brief van Minister Schultz aan de Kamer

Teken voor schone Lucht: Groenlinks heeft in reactie op deze brief de website www.max80.nl heropent. U kunt hier een petitie ondertekenen. 

Start zelf een procedure: Milieudefensie helpt iedereen die een procedure wil starten tegen de overheid. Klik hier voor meer informatie.