Het Kracht van Utrecht-initiatief is een groep van bewoners en experts, die concrete voorstellen doet over de omslag naar duurzame mobiliteit, schonere lucht en een leefbare stad. Lees verder...
Lees ook onze WEBKRANT met korte nieuwtjes over onze standpunten, lobby en activiteiten.
Reacties op Haagse Bluf stromen binnen - een eerste overzicht
- Details
- Gepubliceerd op woensdag, 26 september 2012 13:13
Een stroom Twitteraars maken zich sinds woensdag goed boos op minister Schultz, die de verbreding van de A27 bij Amelisweerd nog even snel wil doordrukken. We hebben veel reacties gekregen op onze tweets via @KrachtvanU en @Amelisweerd en op onze nieuwsbrief van woensdagnacht. Ook de bewonersgroep Laat Lunetten niet Stikken bekritiseert op haar website en in Twitterberichten de minister. Vele twitteraars complimenteren het Utrechtse College en wethouder Lintmeijer met het stevige standpunt om de bak niet te willen verbreden: De nieuwe Tweede Kamer en een nieuw kabinet is dan ook aan zet.
In een interview op radio 2 noemde Carice van Houten het bos van Amelisweerd waarin ze opgroeide "een sprookje, waarin ik inspiratie opdeed." Ze zegt steun toe bij acties tegen de verbreding: "Ik hoop dat meer mensen actie gaan voeren, ik doe mee als de boom maar niet te hoog is." Beluister het hele interview van drie minuten.
Twitter mee:
Minister Schultz wil verbreding A27 snel doordrukken; College wil geen verbreding bak Amelisweerd
- Details
- Gepubliceerd op woensdag, 26 september 2012 00:10
Demissionair minister Schultz van Infrastructuur en Milieu (VVD) heeft vandaag per brief laten weten dat zij de verbreding van de bak bij Amelisweerd naar 2x7 rijsttroken nog even snel wil doordrukken. Belangrijk is dat het Utrechts College van B&W en de gemeenteraad achter ons staan om de bak niet te verbreden (zie commissiebrief). De nieuwe Tweede Kamer is nu aan zet.
Het College van B&W heeft geen handtekening onder dit besluit gezet omdat het voor het College maar de vraag is of je voor het uitbreiden van de capaciteit van de A27 de bak van Amelisweerd zou moeten verbreden. Het College voelt zich hierin gesteund door de diverse amendementen en moties die de gemeenteraad al in 2010 had aangenomen:
1) Onderzoek de mogelijkheden om de doorstroming op de A27 te vergroten door optimaal gebruik te maken van de bestaande bak in Amelisweerd;
2) Onderzoek de mogelijkheid van 80 km/uur op de Ring;
3) Onderzoek de gezondheidseffecten van het verkeer op de Ring en zoek naar verbetering van de woon- en leefsitiuatie in woonwijken langs de A27.
Utrechts College lijnrecht tegenover minister Schultz
Hiermee maakt het College voor het eerst duidelijk, klip en klaar, dat het College het met de minister oneens is en dat het ons steunt in ons streven naar een betere, duurzamere oplossing voor stad en regio. Het College kiest een goed moment, juist nu we a.s. zondag ruim 40 jaar Vrienden van Amelisweerd vieren.
Adviesgroep Schone Lucht: Geef betere voorlichting over gevaren luchtvervuiling
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 14 september 2012 11:48
In de raadsinformatieavond van 11 september gaven leden van de Adviesgroep Schone Lucht & Gezondheid het dringende advies om burgers beter voor te lichten over de gevaren van luchtvervuiling in Utrecht. Jan Korff de Gidts, voorzitter van de Adviesgroep, vindt het belangrijk om de bewustwording over het belang van schone lucht in de stad te vergroten. Daarbij hoort een eerlijke voorstelling van de mate van luchtvervuiling en de gevaren daarvan. Gerard Cats, eveneens lid van de Adviesgroep, liet zien hoe de gemeente de lokale verkeersbijdrage aan de luchtvervuiling berekent maar dat metingen uit het gemeentelijke luchtmeetnet laten zien dat deze verkeersbijdrage in werkelijkheid bijna het dubbele is (zie ook zijn presentatie).
Wie heeft waar last van vieze lucht?
De bewustwording over luchtvervuiling begint met het duidelijk laten zien waar mensen in Utrecht blootgesteld worden aan (te) vieze lucht. Het ontbreekt de gemeente momenteel aan een kaart, waarop het aantal blootgestelden te zien is. De knelpunten zijn echter bekend en daarmee het aantal mensen dat daar last van heeft. Een dergelijke kaart is vrij eenvoudig te maken (zie deze kaart, die de Adviesgroep heeft gemaakt met de officiele Monitoringstool). Geef de burgers duidelijke voorlichting over de gevaren en de maatregelen die je vervolgens zal nemen. Overigens bestaat een dergelijke kaart wel voor de Ring Utrecht, zij het alleen voor 2015. Daar gaat het volgens Korff de Gidts over 219.000 mensen, een enorm aantal.
Een tweede stap is het uitleggen wat de gevolgen voor de gezondheid kunnen zijn. Dit is de taak van de GG&GD. Gerard Cats gaf aan dat de Utrechtse GG&GD de afgelopen jaren in slechts 7 van de 68 ruimtelijke projecten is betrokken. Gezondheidsadvies blijkt in Utrechtse beleidsplannen dus een veel te bescheiden rol te spelen (zie het rapport Advisering Gezonde Leefomgeving). De GG&GD laat weten bezig te zijn met het ontwikkelen van een kader om gezondheid meer te betrekken bij ruimtelijke projecten. Dit kader zal binnen zes maanden aan de raad worden voorgelegd. Uit vragen van raadsleden bleek wel dat adviezen van de GG&GD niet bindend zullen zijn. Dwingende adviezen bestaan niet, omdat er altijd een ruimere context is, volgens Angela van der Putten van de GG&GD. Een weg op zich zorgt immers niet voor luchtvervuiling.
De raad zal de commissiebrief 'Gezondheid bij ruimtelijke projecten' op 2 en 4 oktober behandelen.
Bekijk de hele bijdrage van de Adviesgroep aan de RIA over 'Gezondheid bij ruimtelijke projecten'.
Lees hier het officiele verslag van de RIA (met links naar alle bijdragen van meepraters).
Altijd rood en lang wachten: Verkeerslichten voor fietsers in Utrecht
- Details
- Gepubliceerd op woensdag, 12 september 2012 17:10
Volgens de Fietsersbond staan wij Utrechters onnodig lang en vaak voor fietsverkeerslichten te wachten. Met maar liefst 42 seconden wachttijd per kilometer scoort Utrecht veel slechter dan veel andere steden. In het Fietsbalans onderzoek van 2006 scoorde de helft van de onderzochte steden slechts 15 seconden per kilometer. Dit lange wachten maakt de fiets onnodig minder aantrekkelijk. Maandag 10 september bood de Fietsersbond verkeerswethouder Lintmeijer daarom een rapport aan met de uitdrukkelijke wens: Maak verkeerslichten geloofwaardig en eerlijk.
In het rapport 'Fietsers en verkeerslichten in Utrecht. Waar wachten we op?' geeft de Fietsersbond aan waar de schoen wringt en hoe de instellingen van verkeerslichten zijn te verbeteren. Het probleem van ongeloofwaardigheid zit hem in het bekende "wachten op niets", veroorzaakt door bijvoorbeeld (1) instappende buspassagiers (terwijl de bus al 'groen' heeft), (2) groene golven die kruisend verkeer lang laten wachten, (3) defecte detectielussen of (4) een zijweg die onnodig lang groen krijgt. In het overzicht van knelpunten met verkeerslichten in Utrecht komen al deze problemen steeds terug.
Doordat auto's veel meer tijd nodig hebben om op te trekken, krijgen ze veel langer groen per cyclus dan fietsers. Hierdoor neemt de stopkans voor fietsers flink toe. Het belang van fietsers voor een schonere stad is enorm. Daarom is het zaak om ze een beetje te bevoordelen ten opzichte van de auto, of ze in ieder geval niet te benadelen. Dit kan vrij eenvoudig door fietsers twee keer groen per cyclus te geven.
Milieuzone in Utrecht: Beloon schone auto met een milieuvignet
- Details
- Gepubliceerd op dinsdag, 03 juli 2012 15:42
Er is veel ophef ontstaan over het idee van de Utrechtse wethouder van verkeer, Lintmeijer, om oude auto's uit de binnenstad van Utrecht te weren (Collegebrief 26 juni). Daarbij is de reden voor een dergelijke maatregel ondergesneeuwd. Het gaat om gezondheidsschade, de kosten die daaraan zijn verbonden en de verantwoordelijkheid van het Rijk om mensen te beschermen. Aangezien het Rijk die verantwoordelijkheid niet neemt (verhoging maximum snelheid naar 130 km/h, opheffen 80-km zones), zijn de grote steden verplicht om zelf oplossingen te zoeken. In afwijking van het idee van Lintmeijer pleiten wij ervoor de luchtkwaliteit in binnensteden te verbeteren door een systeem van milieuvignetten in te voeren naar Duits voorbeeld.
Verkeer en gezondheidsschade
Nederlanders overlijden gemiddeld een jaar eerder door de luchtvervuiling door het verkeer. Dat klinkt niet ernstig, maar het komt erop neer dat in de gemeente Utrecht dagelijks gemiddeld twee mensen door die luchtvervuiling sterven; net zoveel dus als in heel Nederland door verkeersongelukken. De meeste van deze slachtoffers overlijden aan kanker, hersen- en hartinfarcten veroorzaakt door fijn stof. Bovendien is er onnoemelijke gezondheidsschade, bijvoorbeeld bij astma- en COPD-patiënten. Naast het grote persoonlijke leed is er ook economische schade; in Utrecht alleen bedraagt die grofweg een half miljard euro per jaar. Het gaat om gezondheidskosten, verlies van productiviteit en bijvoorbeeld schade aan gebouwen. Een autorijder is zich vaak niet bewust van de schade die hij anderen (en wellicht zichzelf) aandoet. Het is daarom een overheidstaak de slachtoffers in bescherming te nemen en de kosten voor de maatschappij te beperken. De overheid moet maatregelen nemen tegen sterk vervuilend autogebruik.
Milieuvignetten naar Duits voorbeeld
Als het écht nodig is de binnenstad per auto te bezoeken dan moet het dus wel met een schone auto. Dit pleit voor een onderscheid tussen schone en vuile auto's. De invoering van een systeem daarvoor is eenvoudig als wordt aangesloten bij het Duitse systeem van milieuvignetten. Dit deelt auto's in milieuklassen in op basis van de uitstoot. In 31 Duitse binnensteden (waaronder het hele Ruhrgebied) hebben alleen auto's van een voldoende schone milieuklasse toegang. Dit systeem is overzichtelijk, ook voor de automobilist, die niet met een veelheid aan Europese regelingen wordt geconfronteerd. Het is effectief: In Berlijn is de roetuitstoot met 40% verminderd. Een vignetregeling beloont schoonrijden en is eenvoudig te handhaven: Loop langs een auto en je ziet dat die schoon is; de chauffeur mag er trots op zijn. Het Duitse vignetsysteem kan in heel Nederland worden ingevoerd. Het zou het paard achter de wagen spannen zijn om het alleen voor Utrecht te doen. Maar vanwege de bijzonder slechte situatie in Utrecht ligt het voor de hand in Utrecht te beginnen.