Utrechtse Adviesgroep Schone Lucht en Gezondheid opgericht

WordCloud 3

Op een druk bezochte bijeenkomst op 29 februari 2012 in het stadhuis is besloten tot de oprichting van een Adviesgroep Schone Lucht & Gezondheid. De Adviesgroep adviseert het college en de gemeenteraad gevraagd en ongevraagd over alle kwesties die te maken hebben met de luchtverontreiniging en gezonde lucht in de stad Utrecht.

De Adviesgroep wil een groep zijn van, voor en door burgers, onafhankelijk van de gemeente. Iedereen die geïnteresseerd is in de Adviesgroep is welkom, ook wijkraakraadsleden, op persoonlijke titel. Daarbij is niet alleen gedacht aan burgers die in de stad wonen en werken, maar ook aan deelnemers die zich vanwege hun beroep en expertise geroepen voelen zich in te zetten voor schone lucht en gezondheid in Utrecht. De bijeenkomsten zijn openbaar.

De Adviesgroep stelt zich drie doelen:

  1. informatie verzamelen en verspreiden over luchtverontreiniging, de relatie met het verkeer en de schade die door vervuilde lucht (met name roet) wordt toegebracht aan de gezondheid;
  2. adviseren en het betrekken van bewoners bij initiatieven om de lucht schoner te krijgen;
  3. adviseren aan en overleggen met wethouders en de gemeenteraad, o.a. over de te nemen maatregelen.
De eerste bijeenkomst van de adviesgroep is op donderdag 15 maart om 20.00 uur op het Stadhuis. Meldt u aan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Lees hier het volledige persbericht 

 

Twijfel over vervuiling stadsbussen - worden onze bussen schoongerekend?

Buslijn 11In januari kwam de website www.utrechtanders.nl met het nieuws dat bussen die door Utrecht rijden op een drietal onderzochte trajecten een te lage gemiddelde snelheid haalden. De snelheid van stadsbussen is belangrijk, aangezien de mate van luchtvervuiling hiermee samenhangt. De gemeente gaat uit van een gemiddelde van 19 km/uur. Uit een praktijkonderzoek, ingesteld door het Wijk C Komitee, kwam echter voor een drietal trajecten een gemiddelde snelheid van 11 km/h. Bij snelheden beneden de 19 km/h neemt de emissie van fijnstof, NO2 en NOx sterk toe. Volgens wethouder Lintmeijer en staatssecretaris Atsma (Milieu) worden de emissiefactoren bepaald op grond van het aantal stops per kilometer en niet, zoals in het onderzoek is aangegeven, op basis van de gemiddelde snelheid. In de 'Handreiking Rekenen aan Luchtkwaliteit' (uitgegeven door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu) is deze stelregel echter niet te vinden. Sterker nog: Het Wijk C Komitee lijkt een punt te hebben. Een onderschatting van busemissies zou een verklaring kunnen zijn in de slepende kwestie over de Utrechtse luchtkwaliteit. De metingen van het Utrechtse meetnet laten immers stelselmatig hogere concentraties NO2 zien dan de waarden in de officiële modellen. Voor een goed vergelijk is het echter nog een paar jaar wachten; in verband met weersinvloeden moeten namelijk meerdere jaarreeksen beschikbaar zijn. 

Lees alles over deze kwestie in het artikel Vervuiling door stadsbussen - de relatie tussen snelheid en NOx uitstoot

 

Interview Kees van Oosten over Gebakken Lucht - het falende luchtbeleid in Nederland

In 2012 publiceerde Kees van Oosten "Gebakken Lucht. Tien jaar luchtkwaliteitsbeleid in Nederland: over de versoepeling van de regelgeving en het schoonrekenen van de lucht." Anders dan de overheid al ruim tien jaar beweert, gaat het volgens Van Oosten helemaal niet steeds beter met de luchtkwaliteit. In deze korte film van Alexander Beunder legt Kees van Oosten uit hoe het ook al weer zit met het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit. Welke maatregelen zaten er oorspronkelijk in en zijn jaren geleden alweer verdwenen? Waarom hebben we een NSL? Een tip voor iedereen die in tien minuten wil weten hoe Kees van Oosten er over denkt. 

Meer van Kees van Oosten op zijn persoonlijke blog

 

Staatssecretaris Atsma (Milieu): milieuzone oldtimers in 2013, roetnorm wordt onderzocht

Cover Monitoringsrapportage2011De Tweede Kamer debatteerde woensdag 29 februari over een aantal belangrijke onderwerpen. De Commissie Infrastructuur en Milieu van de 2e Kamer besprak in een algemeen overleg de volgende onderwerpen: luchtkwaliteit langs snelwegen, regelgeving luchtkwaliteit voor scholen nabij drukke wegen, de gevolgen van Europese regelgeving voor Nederlands beleid voor wegverkeersemissies, een reactie op berichtgeving in de media over een brief van de Nederlandse Gemeenten inzake luchtkwaliteit in de Randstad en de voortgang Nationaal samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). 

Lees hier een kort verslag dat wij van het overleg hebben gemaakt

U kunt het debat nalezen en terugzien op de website Publitiek. Hier komt ook een verslag van het (niet live uitgezonden) rondetafelgesprek over het permanent maken van de Crisis en Herstelwet. 

Update oktober 2012: Utrecht krijgt groen licht voor invoering Milieuzone 

Op drie oktober meldt wethouder Lintmeijer dat Staatssecretaris Atsma "... klip en klaar [is] in antwoord op schriftelijke vragen. Utrecht mag vuile auto's weren" (Frits Lintmeijer via twitter). Het is tevens aan de gemeente om de verschillende belangen hierbij tegen elkaar af te wegen. In een schriftelijke reactie stelt Atsma: "De gemeente Utrecht is zelfstandig bevoegd om een milieuzone in te stellen. De gemeente zal het belang van verbetering van de luchtkwaliteit en het belang van de automobilist tegen elkaar moeten afwegen (bron)." 

 

Een blog over Nederlandse fietspaden die de wereld heeft veranderd

Fietsenstalling 400

Het blog 'A View From The Cycle Path' is niet meer. David Hembrow heeft zijn blog onlangs verwijderd van het internet. Hembrow, een Engelsman woonachtig in het Drentse Assen, hield het blog vrijwillig bij. De website heeft heel veel betekend voor de fietsinfrastructuur in Groot Brittannië en ver daarbuiten. Het is misschien wel de inspiratiebron geweest van de Dutch Cycling Embassy, de Nederlandse fietsambassade die het Nederlandse fietsbeleid promoot in het buitenland.

'A View from a Cycle Path' bevatte feiten, informatie over fietsbeleid, analyses, foto's, filmpjes, een goudmijn voor beleidsmakers in de hele wereld. De Dutch approach, zo noemen ze het. Het was zo'n succes, dat zijn teksten ongevraagd overal zijn opgedoken. Planners kopieerden zijn ideeën, soms bijna letterlijk en vaak zonder te begrijpen hoe het eigenlijk werkt. Het frustreerde Hembrow behoorlijk. Met een jaarloon van welgeteld 18 euro was het bijhouden van de site niet meer te doen. Hembrow verzucht dat kennis blijkbaar geen commerciële waarde meer heeft. Gelukkig is er wel een opvolger: het blog van fietscollega Mark Wagenbuur, waarop ook bijdragen van Hembrow: bicycledutch.wordpress.com

Lees verder

Max80 actie: Tachtig op de ringwegen gezonder en veiliger

Max80De Kracht van Utrecht pleit al jaren voor 80km/h op de Ring Utrecht voor een schoner, veiliger en stiller Utrecht (zie onze promo). Nu de Rijksoverheid op het punt staat om overal in Nederland de maximumsnelheid op snelwegen te verhogen, is het tijd voor actie. In het door snelwegen doorsneden Rotterdam heeft de maatregel desastreuze gevolgen. Groenlinks Rotterdam is daarom de actie Max80 begonnen: Ring Rotterdam gezond en veilig. Via de website Max80.nl, twitter en Facebook roepen ze iedereen op de petitie voor schone lucht te tekenen.

Waarom ook al weer 80? Een lagere snelheid verbetert de doorstroming, zodat er minder files op de ringwegen staan. Het brandstofverbruik is lager, de uitstoot van fijnstof en met name het schadelijke roet vermindert en de geluidshinder daalt. 80 km/h is veiliger; er gebeuren veel minder ongelukken. Schoner, gezonder en veiliger. 

Amsterdam, waar de snelheid op de ring ook omhoog gaat, heeft zich aangesloten bij de actie. Het is nu wachten op Utrecht. Wij zijn voor: 80=pr8ig. 

Meer info, de petitie, stickers, posters en flyers (voor Rotterdam en Amsterdam) op max80.nl

Lees ook: 

Tachtig is prachtig! 

Afschaffen 80 km-zones en 130 km/h op de snelweg: Waarom niet?

 

Monitoring Utrechtse luchtkwaliteit onderwerp Raadsinformatie-avond op 6 maart

Cover DHV_rapportBij de aanstaande Raadsinformatie-avond op 6 maart staat lucht prominent op de agenda. De raad heeft het DHV-rapport ontvangen over de kwaliteit van de invoergegevens voor de Utrechtse luchtmonitoring. De opdracht van het DHV was om de betrouwbaarheid van de invoergegevens en de methodiek van de Utrechtse luchtmonitoring te onderzoeken. Ook de uitkomsten van de landelijke Monitor Luchtkwaliteit 2011 zijn inmiddels bekend.

Volgens het ministerie van infrastructuur (en milieu) is er weinig aan de hand; de trend voor fijnstofconcentraties is dalende, het gaat de goede kant op. Uit analyses van het RIVM echter blijkt dat de concentratie fijnstof sinds 2008 gestaag aan het stijgen is. De daling tussen 2000 en 2008 is ook niet iets om trots op te zijn. Het gaat hier voornamelijk om de gevolgen van opeenvolgende recessies en niet om het resultaat van succesvolle maatregelen, zo meldt het RIVM. In het rapport over de landelijke monitoring 2011 wordt zelfs gewaarschuwd voor een onderschatting van fijnstofconcentraties door allerlei modelfouten. Het afgelopen jaar was een slecht jaar, met veel te veel overschrijdingen van de dagnorm voor fijnstof (uitgaande van de norm die vanaf 2012 geldt). De brief van het College aan de commissie Stad en Ruimte richt zich sterk op de EU-normen en de maatregelen om die te halen. Het is echter zaak om niet alleen aan de Europese normen te voldoen, maar juist verder te gaan dan die normen met het oog op de volksgezondheid.

Lees verder

Nieuwe Wet Geluidhinder: Verzet gemeentes tegen strengere normen lijkt succesvol

A2 bij_Nieuwer_ter_AaDe nieuwe Wet Geluidhinder is nog niet helemaal in werking, maar zorgt al voor flink wat opschudding. In het tweede deel van de nieuwe wetgeving, SWUNG-2, zou een verbod komen op de zogenaamde dove gevel. Dove gevels vind je in de vorm van lange flats of lange rijen woningen met garages aan de kant van een drukke weg. Ze creëren een stille achterzijde voor de woningen en doen het lawaai in de woonwijk erachter flink verminderen. Bij flats is de dove gevel bijv. een extra laag plexiglas die de (normaal open) portieken afschermt tegen teveel lawaai.In Utrecht zijn er tal van zeer geslaagde voorbeelden, zoals de verzorgingsflat lang de Kardinaal de Jongweg (hoek van Galenstraat) en de rij woningen langs de Eikmanlaan voor Tuindorp. Dankzij de dove gevel konden die complexen gebouwd worden en is er binnen gewoon geen verkeerslawaai.

Een verbod zou verstrekkende gevolgen hebben: mogelijk 50 procent van de nieuwbouwplannen in Utrecht zou geschrapt moeten worden. De onderhandelingen tussen het Rijk en de grote steden zijn echter in volle gang. De Gemeente Utrecht had al eerder verklaard dat de wet effectneutraal dient te zijn. In de praktijk kan dat natuurlijk alleen maar zonder een verbod op de dove gevel. Het betekent een flinke verzwakking van de nieuwe wetgeving. De website dnu.nu publiceerde op 21 februari een memo van het Ontwikkelingsbedrijf van de Gemeente Amsterdam, waaruit blijkt dat er een deal is gemaakt: "Meest in het oogspringend zijn een aanscherping van de geluidsnorm voor spoorwegen, een versoepeling van de geluidsnorm voor rijkswegen en het behoud van de dove gevel... Amsterdam merkt in het memo op dat 'de package deal voor Amsterdam niet negatief lijkt te gaan uitpakken'. De gemeentelijke dienst waarschuwt er tegelijkertijd voor dat 'nog discussies gaande zijn over andere aspecten, alsmede een aantal zaken die nadere uitwerking behoeven'. Dit kan 'mogelijk grote consequenties' hebben (René Lukassen op dnu.nu)."

Tijdens de Raadsinformatie-avond van 6 maart bevestigde wethouder De Rijk dit beeld voor Utrecht: Het verbod op de dove gevel is van de baan, er komt een aanscherping van de norm voor spoorwegen (-3dB) en een versoepeling van de norm voor rijkswegen (+5dB). Over andere aspecten wordt druk onderhandeld; volgens De Rijk veranderen de zaken elke dag en is de uitkomst van haar lobby onzeker. De raad heeft haar gevraagd om meer informatie over de inhoud van de lobby. De Rijk zal twee scenario's uitwerken, met de mogelijke effecten bij geslaagde en bij niet geslaagde lobby. De raad zal zich daar politiek over uitspreken bij een komende commissievergadering. 

Lees verder