Adviesgroep Schone Lucht aan College: Hou meer rekening met onze gezondheid
Op 23 mei vond een openbare bijeenkomst van de Adviesgroep plaats over luchtkwaliteit en gezondheid. Professor Brunekreef hield voor ca. 80 aanwezigen een presentatie over de gevolgen van luchtvervuiling. De geldende Europese normen zijn volgens hem onvoldoende om ons te behoeden voor gezondheidsschade. Langs drukke wegen is de kans op astma bij kinderen twee keer groter dan gemiddeld; de longfunctie bij kinderen die langs drukke wegen wonen is vijf procent minder dan gemiddeld. Van een drukke weg is volgens Brunekreef al sprake bij een intensiteit van 15.000 voertuigen per etmaal. Longarts van Snippenburg gaf vervolgens een presentatie over de medische gevolgen. Stoffen als koolmonoxide, roet, ozon en fijnstof zijn veroorzakers van longaandoeningen als copd, astma en longkanker. Ook hart- en vaatziekten, neuropsychologische aandoeningen en versnelde veroudering hangen ermee samen.
Adviesgroep: Krediet van het College staat op het spel
De Utrechtse wethouder Everhardt lichtte in zijn presentatie de rol van de Utrechtse GG&GD toe. Sinds februari 2010 adviseert de GG&GD over gezondheid in alle ruimtelijke plannen in de stad. In juni 2011 echter, kwam de Utrechtse Rekenkamer met de aanbeveling om het aspect gezondheid beter tot uitdrukking te brengen in het luchtkwaliteitsbeleid. In augustus 2011 droeg de gemeenteraad het College vervolgens op om die aanbeveling serieus te nemen. De Adviesgroep is teleurgesteld dat dit nog steeds niet is gebeurd. In een brief aan het College dringt de Adviesgroep er op aan om "zo snel mogelijk met een concept voor de notitie te komen over het probleemeigenaarschap van de GG&GD." Wethouder Everhardt toonde zich bereid om in vervolggesprekken na te denken over de vraag hoe gezondheid beter te verankeren in het luchtkwaliteitsbeleid. Gezien de ernstige gevolgen van luchtvervuiling voor de gezondheid is het voor de Adviesgroep teleurstellend dat hiervan nog onvoldoende sprake is.
Utrecht Monitor: Utrechters best bereid om de auto wat vaker te laten staan
De gemeente Utrecht heeft de Utrecht Monitor 2012 vrijgegeven. In de Utrecht monitor rapporteert de gemeente Utrecht over de ontwikkelingen op vele beleidsterreinen. In de monitor is een groot aantal gegevens verwerkt uit administraties van gemeente en andere instellingen. De statistieken met meningen van Utrechters komen uit de Inwonersenquête (2011) en het Bewonerspanel. De Kracht van Utrecht heeft bijzondere belangstelling voor de thema's verkeer, milieu en duurzaamheid en gezondheid.
Utrechters willen best wat vaker de auto laten staan
Een redelijk percentage van de huishoudens heeft plannen om het autogebruik te beperken, zo bleek uit de monitor van vorig jaar; het gaat om meer dan 1 op 7 huishoudens (15 a 20%). Een hoger percentage (40%) van de huishoudens heeft interesse om het autogebruik te beperken (Utrecht Monitor 2011, p.42). Bedenk daarbij dat files verdwijnen als 1 op de 7 autoritten niet gemaakt wordt. Het is dus een goed begin (maar zeker nog niet voldoende). De helft van de huishoudens heeft overigens helemaal geen plannen het autogebruik te beperken.
Wij concluderen dat voorlichting en betere voorzieningen voor OV, fiets en voetgangers meer huishoudens kunnen verleiden om de auto vaker te laten staan. Daarbij lijkt 1 op 7 niet onrealistisch. De Utrechtse bevolking zou daarmee haar deel bijdragen aan het wegwerken van files. Het zou ook de gezondheidsschade ten gevolge van lawaai en luchtvervuiling reduceren. Over hoe groot die gezondheidsschade op dit moment is, geeft de Utrecht Monitor helaas geen uitsluitsel.
Gemeente Utrecht voert campagne voor autodelen met de website Utrecht Deelt
De gemeente Utrecht heeft op zaterdag 2 juni de website www.utrechtdeelt.nl gelanceerd. Samen met Nudge (een organisatie die duurzame initiatieven stimuleert) en verschillende deelauto-aanbieders wil de gemeente het gebruik van deelauto's meer onder de aandacht brengen. Utrecht is daarvoor een ideale stad. Er zijn nu al meer dan 200 deelauto's in de stad, waaronder 10 in het centrum. Ongeveer de helft van de Utrechters is al bekend met het fenomeen autodelen. Bovendien blijkt uit de recente Utrecht Monitor dat 1 op de 7 huishoudens plannen heeft om het autogebruik te beperken. Partnerorganisatie Nudge zegt precies te weten waar zich de meeste potentiële klanten bevinden en heeft ook de middelen en het netwerk om ze te bereiken.
Volgens Nudge gaan autodelers bewuster om met mobiliteit. Voor kortere afstanden nemen ze vaker de fiets. Bovendien scheelt het heel wat parkeerruimte. Met name voor de oudere wijken rondom het centrum is dat een groot voordeel. Wethouder Lintmeijer ziet ook veel voordelen: "Bewuster mobiliteitsgedrag door onder andere het gebruik van deelauto's draagt bij aan een aantrekkelijke en bereikbare stad. Autodelen leidt tot minder autogebruik en een lagere druk op de openbare ruimte, doordat het autobezit onder autodelers lager is (bron)." 'Utrecht deelt' werkt samen met de aanbieders Greenwheels, Mywheels, Studentcar, Snappcar en ConnectCar. Bekijk op deze kaart het aanbod bij u in de wijk. Voor elektrische deelauto's kunt u terecht bij Greenwheels.
Benieuwd hoe het werkt in de praktijk? Op deze pagina staan alle mogelijke vragen beantwoord.
Minister Schultz: vertraging Ring Utrecht heeft consequenties voor Uithoftram en NRU
Minister Schultz heeft in een brief aan de Tweede Kamer gereageerd op het verzoek om geen onomkeerbare stappen te nemen in de projecten van de Planstudie Ring Utrecht. Zij stelt dat het onderzoeken van voorkeursvarianten gewoon kan doorgaan. Er zal alleen geen definitieve keuze worden gemaakt aan het einde van het jaar. Omdat zonder een definitieve voorkeursvariant er ook geen (ontwerp-)Tracébesluit kan worden vastgesteld, loopt het hele proces vertraging op.
Tot zover is de gedachtengang van de minister goed te volgen. Zij stelt vervolgens echter: "Ook het vervolgproces met betrekking tot de Noordelijke Ringweg Utrecht (NRU) en de Uithoftram loopt daardoor vertraging op." Deze uitspraak is opmerkelijk, omdat beide projecten geen onderdeel zijn van de Planstudie Ring Utrecht. Er is geen verband met het proces van de Planstudie Ring Utrecht. Van vertraging kan dus geen sprake zijn, tenzij de minister dat zelf creëert. De besluitvorming rond de Uithoftram is helemaal afgesloten. De minister concludeerde zelf dat de Uithoftram er moet komen. Het enige dat rest is de handtekening van de minister voor de Rijksbijdrage aan het project a 110 miljoen euro. Alleen die handtekening dreigt nu 'vertraging' op te lopen, althans als het aan minster Schultz ligt.
Fietsroute Vredenburg volgens verkeersregelaars: Het gaat wel, maar het kan beter
Sinds donderdag 31 mei is de brug tussen Smakkelaarveld en Vredenburg afgesloten voor fietsers. Dat betekent dat de enorme stroom fietsers de omleiding moet volgen. De fietsers richting Vredenburg steken een stukje noordelijker de Catharijnesingel over en slaan aan de overkant rechtsaf richting Vredenburg. De fietsers vanaf Vredenburg rijden door de Koestraat in Wijk C. In een gesprekje van vijf minuten met de verkeersregelaars, moesten ze flink aan de bak. Fietsers willen de Koestraat inrijden en wandelaars weten even niet waar zij mogen lopen. Ook op het Vredenburg, had de verkeersregelaar het druk met fietsers van het trottoir te houden. Gelukkig hebben we ruim de tijd om aan de situatie te wennen. De brug schijnt namelijk tot oktober volgend jaar afgesloten te blijven voor fietsers. Benieuwd hoe druk het 's ochtends is? Bekijk de video op ons Videoblog.
Het korte gesprek met de verkeersregelaars (daadwerkelijk wijzen uit het Oosten) is genoeg om een aantal verbeterpunten aan te stippen. Lees verder voor een overzicht.
Tweedekamer aan Minister Schultz: Neem geen onomkeerbare besluiten in projecten Ring Utrecht
De Tweedekamercommissie Infrastructuur en Milieu heeft besloten om aan minister Schultz te vragen geen onomkeerbare stappen te ondernemen in de projecten m.b.t. de Ring Utrecht. Daaronder valt de aanpak van de A27 ter hoogte van Lunetten, Amelisweerd en Rijnsweerd. Tweedekamerlid Verhoeven (D66) had het verzoek ingediend omdat de besluitvorming in dit grote project langzaam voortkabbelt terwijl iedereen vindt dat er wel degelijk onomkeerbare besluiten worden genomen. Daarom wil Verhoeven in een brief aan de minister vragen om geen verdere stappen te ondernemen, zolang er geen nieuw Kabinet is aangetreden. De voorzitter concludeerde dat er een meerderheid is voor dit verzoek. Daarmee geeft de Kamer het signaal af dat het te ver gaat om voor de A27 bij Amelisweerd alleen varianten met 2 maal 7 rijstroken uit te werken, zoals het Ministerie van Infrastructuur en Milieu graag wil.
Update 5 juni 2012: Minister Schultz koppelt in antwoord op de brief de voortgang van de Planstudie Ring Utrecht aan de Uithoftram en de Noordelijke Randweg Utrecht (zie nieuwsitem), twee projecten die geen onderdeel uitmaken van de planstudie (zie brief). Wethouder Lintmeijer noemt deze koppeling een verkeerde wissel, D66 Utrecht reageert verbijsterd.
Dikke paal op drukke fietssnelweg bij het Smakkelaarsveld
Dat bij de planning van grote bouwprojecten niet altijd aan het belang van fietsers wordt gedacht, was ons al langer bekend. Op twitter verscheen hier gisteren weer een mooi voorbeeld van (zie de foto van @HansBerends). De misschien wel drukste fietssnelweg van heel Europa heeft een enorme paal gekregen midden op het fietspad. Twitteraar @HansBerends voegt er nog aan toe dat fietsers in beide richtingen de paal aan beide zijde passeren. Dat je geen palen neerzet op een autosnelweg, is iedereen duidelijk. Dat is gewoon gevaarlijk. Maar op een druk en (te) smal fietspad is dat blijkbaar geen enkel probleem. Raadslid Bram Fokke heeft inmiddels contact opgenomen met de Projectorganisatie Stationsgebied om te overleggen of een en ander niet wat handiger kan (zie twitterbericht).
Eerlijk gezegd betreft het hier wel een tijdelijk probleem. Vanaf volgende week donderdag 31 mei is de brug over de Catharijnesingel helemaal afgesloten en moeten fietsers een andere route zoeken. De gemeente heeft daarvoor enkele varianten bedacht. Lees het nieuwsitem over de nieuwe situatie, die zeker nog wat verbeteringen nodig heeft.
Pilot met nieuwe vorm van fietsparkeren aan het Jaarbeursplein in 2013
De Gemeente Utrecht start medio 2013 een pilot met fietsparkeren bij het Stationsplein West (Jaarbeursplein). De pilot is bedoeld om te zien hoe de combinatie van betaald fietsparkeren en gratis stallingen verderop in de praktijk werkt. Direct onder het Stationsplein kunnen meer dan 5400 fietsers hun fiets kwijt, tegen betaling, maar direct bij de ingang van het station. Ongeveer 500 meter verder, bij de nieuw aan te leggen eindhalte van de tram, komen voor de pilot 2000 gratis en niet overdekte plekken om je fiets neer te zetten. Gemeente, NS, ProRail en de klankbordgroep (met o.m de Fietsersbond) kijken naar de effectiviteit van deze aanpak en zullen in 2015 een eindevalutatie opstellen.
Uiteindelijk zullen er nog veel meer stallingen komen. Ruim 22.000 inpandige fietsparkeerplaatsen zijn voorzien in het nieuwe stationsgebied. De vrije ruimte die zo ontstaat geeft ruimte voor een groot plein, waar "mensen elkaar ontmoeten" en waar grote manifestaties en evenementen gehouden kunnen worden, zo staat te lezen op de website CU2030.
Lees ook de notititie 'Fietsbeleid tot 2015 en erna" van de Kracht van Utrecht en de Fietsersbond.
Meer artikelen...
- Adviesgroep Schone Lucht: Presentaties over luchtverontreiniging en gezondheid
- Kracht van Utrecht pleit voor fietspad over Boogbrug Vianen
- Rijkswaterstaat wil alleen 14-baans varianten voor A27 bij Amelisweerd
- Linkse Kamerfracties willen besluit verbreding A27 bij Amelisweerd uitstellen
- Openbare bijeenkomst over schone lucht en gezondheid op 23 mei
- Utrechts College wil strengere milieu-eisen voor stadsbussen
- Milieudefensie: Kom in beweging voor schonere lucht
- 100 Miljoen aan bezuinigingen OV voorlopig van de baan
- Kracht van Utrecht: Laat burgers meebeslissen over OV-vervoerplan
- Urgenda Regiotour Utrecht 20-22 juni: Toer langs duurzame initiatieven in de regio
- Presentatie rapport Stichting Klank: Het belang van stilte in de stad
- Strengere milieu-eisen nodig in nieuwe aanbesteding OV regio Utrecht