Fietsfiles, meer trams en de groei van mobiliteit: Utrecht profileert zich

Fietsfile voor_Maliebaan_tijdens_roodlichtcontrole_politie_2De Utrechtse mobiliteit is prominent in het nieuws deze week. De fietsfile op de kruising Maliebaan – Nachtegaalstraat werd even een media-hype en haalde zo het landelijke nieuws. Dezelfde dag kwam OV-magazine met een interview met de nieuwe Utrechtse wethouder voor Verkeer en Milieu, Lot van Hooijdonk. Ze schetst daarin niet alleen een overzicht van wat nu zoal speelt, maar ook de onstuimige groei van de stad en de mobiliteit. Ook het AD had deze week aandacht voor de mogelijke komst van de tweede tram-as door de binnenstad. In hoeverre biedt dat een oplossing? Vanuit de Kracht van Utrecht reageerden wij hierop, een dag later in het AD: "We hebben die tram hard nodig, maar vergeet de (elektrische) fiets niet."

Fietsfile door defecte verkeerslichten

Het is altijd al druk op de kruising Nachtegaalstraat – Maliebaan. Maar deze week was het erger dan normaal. Zo'n beetje de hele Nachtegaalstraat stond vol met fietsers. De detectielus van het verkeerlicht bleek defect, waardoor de groenfase slechts zes seconden bedroeg. Wethouder van Hooijdonk reageerde alert: De groenfase is nu op 30 seconden gezet. Mooi dat er zo snel resultaat is bereikt; kunnen we dat niet overal in Utrecht zo regelen?, was de reactie van velen op sociale media en van de actieve leden van de Fietsersbond.

Overigens is de kwestie natuurlijk veel breder dan deze ene fietsfile. Het aantal fietsers op deze route naar De Uithof is erg groot en groeit, er zijn veel kruisingen en de fietspaden zijn smal. 

Utrechtse mobiliteit groeit onstuimig

Impressie van_Station_Vaartsche_Rijn

Is de Provincie Utrecht wel voorbereid op het overnemen van de taken van het Bestuur Regio Utrecht? Het BRU – die o.a. de Utrechtse stadbussen beheert – verdwijnt namelijk en de provincie moet haar taken gaan overnemen. "Ik hoop dat de provincie voldoende besef heeft van wat een urbane regio nodig heeft", zegt Van Hooijdonk stellig in OV-magazine. Verschillende Statenleden waren er op Twitter snel bij om haar gerust te stellen (zie deze discussie). De wethouder gaat in het stuk in op het spectaculaire succes van de trein en (dus ook) de fiets rond Utrecht Centraal. Ze schetst het als een prettige uitdaging. Ook noemt zij terecht de enorme kansen die het toekomstige station Vaartsche Rijn gaat bieden. Op dit treinstation zou namelijk ook een eventuele tram uit Leidsche Rijn kunnen stoppen. Voor de bereikbaarheid van De Uithof en ontlasting van Utrecht Centraal is dat heel belangrijk.

Mooi ook is haar uitgangspunt voor een bereikbaar Utrecht, die vergelijkbaar is met die van ons: "Uitgaande van gezondheid, schoonheid en duurzaamheid kijk ik hoeveel verkeer we kunnen toelaten. Dat is mijn uitgangspunt voor een leefbare stad waar je gelukkig kunt zijn." Onze Utrechtse wethouder reikt hier Melanie Schultz van Haegen een mooie stadsvisie. Op 13 oktober ontmoeten zij elkaar in Utrecht. Ook voor de partijprogramma's en debatten voor de aanstaande Statenverkiezingen vormt een dergelijke visie een mooie inbreng.

Tweede tram-as door de binnenstad?

Cover MIRTonderzoek_OV_Regio_UtrechtDe discussie over de binnenstadstram (over de busbaan) speelt natuurlijk al jaren, zeker sinds het OV MIRT onderzoek "Openbaar Vervoer regio Utrecht" uit 2013. Dat onderzoek krijgt binnenkort een vervolg in een bestuurlijk overleg tussen Rijk, provincie en gemeente Utrecht. Het AD schrijft over de conclusie van dit MIRT onderzoek, namelijk dat de komende Uithoftram niet voldoende capaciteit zal hebben om alle groei op te vangen. "Bekijk het dus zo breed mogelijk", zegt Jan Korff de Gidts (Kracht van Utrecht) daarom. "Betrek de elektrische fiets ook in het geheel. Studenten en medewerkers van hogeschool en universiteit kunnen met de fiets of met de tram komen." Maar voor het Prinses Máxima Centrum voor Kinderoncologie is het juist belangrijk dat bezoekers met de auto kunnen komen, aldus Korff de Gidts.

En vergeet de fietser niet!

Het AD van donderdag 2 oktober pakte uit met het artikel "Vergeet de fietser niet – belangengroepen willen niet alleen een nieuwe tram." Hugo van der Steenhoven, directeur van de Fietsersbond, geeft aan hoe belangrijk het is om OV en fiets in samenhang te zien. Zorg voor goede fietsroutes langs toekomstige HOV-banen. En volgens Jan Korff de Gidts moet er ook goed nagedacht worden over de voorstad-stations zoals Overvecht, Maarssen en Lunetten. Door vanuit die OV-knooppunten een goed fietsnetwerk te ontwikkelen, voorkom je dat iedereen in de spits op Utrecht Centraal staat.

Kortom: Utrecht profileert zich, als opmaat voor het Jaar van de Ruimte in 2015. 

Media:

"Met Utrecht groeit ook de mobiliteit onstuimig", Eduard de Jong in OV-Magazine

"Fietsfile Maliebaan Nachtegaalstraat trending topic - fietsers nu langer groen", door Olivier Beens

"Mogelijk tweede tramlijn - Uithoftram naar verwachting in 2030 al overbelast", AD van woensdag 1 oktober 2014

"Vergeet de fietser niet - belangengroepen willen niet alleen een nieuwe tram", AD van donderdag 2 oktober 2014

---

Tekst: Olivier Beens