Elektrische bus in Utrechtse binnenstad vanaf december 2013

  • Print

De Optare Solo EV, de Britse elektrische bus die ook in Utrecht gaat rijden.Op 8 december 2013 is het zover. De nieuwe Utrechtse busvervoerder Qbuzz rijdt vanaf die dag met drie elektrische bussen op de binnenstadslijn 2. Het bedrijf PROOV levert de e-bussen en laadstations. Tijdens Raadsinformatieavonden over schone lucht en de OV-concessie gaf de Kracht van Utrecht het advies om tenminste op lijn 2 met e-bussen te gaan rijden. We zijn blij dat dit advies is overgenomen. 

Optare Solo EV - Britse e-bussen

De bussen gaan de komende tien jaar door de binnenstad rijden. Qbuzz is wil op deze manier zien hoe het systeem in de praktijk werkt en of uitbreiding in de toekomst tot de mogelijkheden behoort. Volgens het Bestuur Regio Utrecht levert het Britse Optare de bussen, type Solo EV (bekijk hem in actie). Ze zijn 8 a 9.5 meter lang en worden via inductie (draadloos, als een elektrische tandenborstel) geladen bij meerdere haltes. Uiteraard komt er geen roet uit de uitlaat van de Solo EV's en zijn ze qua motorgeluid muisstil. In Nottingham rijden er al jaren acht Solo EV's mee in de dienstregeling. De bussen zijn zo populair dat de stad er dit jaar nog eens twintig bij heeft besteld.

Opstap naar meer schonere bussen

Hopelijk is de introductie van deze drie elektrische bussen de opstap naar een schoner busvervoer in Utrecht. Elektrisch busvervoer is qua milieuprestaties verreweg de beste keus. Tijdens de raadsinformatieavonden over schone lucht en de nieuwe bussen in Utrecht (OV-concessie) was onze inbreng om tenminste op lijn 2 voor volledig elektrische bussen te gaan. We zijn blij dat het Bestuur Regio Utrecht en Qbuzz mee zijn gegaan met dit advies. Met de inzet van meer elektrische en/of hybride bussen zou een grote stap gemaakt kunnen worden. 

In 2009 reed er al eens een elektrische inductiebus rond op lijn 2 in Utrecht. Het kleine Italiaanse busje, stil en schoon, was wel zo handig in de nauwe straten van onze oude binnenstad. Bekijk hier nog eens de beelden.

Lees ook: Kracht van Utrecht advies OV-concessie regio Utrecht