Smartphone app in Breda toont verschillen tussen fietsnetwerk in theorie en praktijk

  • Print

App Positive DriveFietsverkeer laat zich tot nu toe moeilijk voorspellen. Zoveel als er bekend is over het gedrag van automobilisten, zo weinig weten we van de fietser in de praktijk. De data die de smartphone app 'Positive Drive' in Breda oplevert, is daarom buitengewoon interessant. Het fietsnetwerk in de praktijk blijkt er anders uit te zien dan die van de beleidsmakers. De stelling dat fietsers altijd voor de kortste / snelste route kiezen, lijkt niet meer houdbaar. 

De app "Positive Drive" is september 2012 geintroduceerd in Breda; volgens de ontwikkelaars een 'serious social game voor in het verkeer'. De gebruiker verdient bonuspunten door bepaalde routes te rijden met de app ingeschakeld. Automobilisten verdienen 'smilies' door zich aan de maximum snelheid te houden. Neem je de fiets en volg je een bepaalde route, dan verdien je er nog meer. Met de verdiende bonuspunten zijn prijzen te verdienen. 

Een fietser kiest wel / niet voor de snelste en kortste route

Joost de Kruijf van de NHTV (Nationale Hogeschool voor Toeristme en Verkeer) en Universiteit Utrecht is enthousiast over het project. Na analyse van de gegevens blijkt het Bredase fietsnetwerk er in de praktijk heel anders uit te zien dan de beleidsmakers voor ogen hebben (zie dit kaartje met de verhouding tussen voorspelde en waargenomen drukte op het Bredase fietsnetwerk). Soms rijden fietsers een alternatieve, al dan niet langere route dan beleidsmakers hadden voorspelt. Een dergelijk effect is ook zichtbaar in Utrecht. In het kwalitatieve onderzoek van stadsgeograaf Jan van Duppen (urbantrajectories.nl) blijken sommige fietsers een rustige route via de Cremerstraat te verkiezen boven het fietspad langs de Vleutenseweg; dit ondanks het slechtere wegdek van de Cremerstraat. Rust, weinig auto's en geen stoplichten zijn soms de doorslaggevende factoren in de routekeuze.

Wat de app ook laat zien is de gemiddelde fietssnelheid. Daar waar een tegelpad werd omgezet in een asfaltpad bleek de gemiddelde fietssnelheid aanzienlijk toe te nemen. Ook interessant, en relevant voor Utrecht, is inzicht in de fietsdrukte in de stad op bepaalde momenten van de dag. Met de trackingdata zal het uiteindelijk mogelijk zijn om een gedetailleerde kaart te maken met fietstijden voor bepaalde bestemmingen. Aan de hand daarvan kun je bijvoorbeeld zichtbaar maken wat een nieuwe doorsteek of fietsbrug aan (tijd)winst zou opleveren. 

Minpunten zijn er natuurlijk ook. De app wordt eigenlijk nog te weinig gebruikt in Breda. Meer publiciteit is zeker nodig, ook gezien de hoge investeringskosten om een dergelijke app te ontwikkelen. 

 

Onderzoeksproject Bike Print en Pilot Fietsmodel Regio Utrecht

logo nhtvDe data uit de app wordt gebruikt in het onderzoeksproject Bike PRINT (Policy Renewal and Innovation by means of Tracking Technology), onderdeel van NISTO (New Integrated Smart Mobility Options). Doel van het project is om op basis van GPS-data een scala aan beleidsmatige inzichten (kaarten) te ontwikkelen op het gebied van fietsgebruik in de provincie Brabant. Het fietsbeleid kan zo meer aansluiten bij de praktijk, knelpunten worden zichtbaar, gebruik van de fiets wordt gestimuleerd en het levert goede argumenten op om te investeren in fietsbeleid. In dit project werkt de NHTV o.a. samen de Gemeente Breda, de faculteit Geowetenschappen van de Universiteit Utrecht en de Technische Universiteit Eindhoven. Meer informatie hierover is binnenkort te lezen op Bikeprint.nl

Fietsmodel regio_utrecht

In regio Utrecht is Herbert Tiemens (Bestuur Regio Utrecht) bezig met het ontwikkelen van een fietsmodel, waarvan de eerste resultaten zomer 2013 worden verwacht. De Pilot Fietsmodel Regio Utrecht richt zich met name op mobiliteitspatronen van studenten en werknemers op de Uithof. Het model geeft inzicht in de meest waarschijnlijke fietsroutes en de verkeersintensiteiten. Bekijk voor meer informatie deze presentatie van Herbert Tiemens. 

Bron: Voor dit item is gebruik gemaakt van het artikel 'App Positive Drive levert vooral veel fietsdata op' van het Fietsberaad. 

Tekst: Olivier Beens