Ruimte en tijd voor alternatieven: Wat zou u anno 2012 doen met 1066 miljoen?

  • Print

A2 Nieuwer_ter_AaIn april dit jaar hoorden wij van Rijkswaterstaat dat er voor de Ring Utrecht een bedrag van 1066 miljoen euro beschikbaar is (het bedrag voor de Noordelijke Randweg niet meegerekend). Verbreding van de bak bij Amelisweerd zou op zich al minimaal 400 miljoen kosten. Nu de Tweede Kamer heeft besloten dat er geen onomkeerbare besluiten mogen worden genomen vinden wij dat nu het moment komt om gebiedsgericht en regionaal te kijken naar wat je het beste met alle rondwapperende bedragen -1066 miljoen of 400 minder- kunt doen.

Hoe kun je dat geld slimmer besteden?

1. Binnen de bak blijven met een minimale asfalt-variant

Zo kun je kijken hoe de bestaande ruimte binnen de bak in Amelisweerd optimaal kan worden benut. Bedenk ook dat Rijkswaterstaat al op 1 juli de "Spoedwetoperatie" oplevert waardoor er van Zuid naar Noord al twee extra rijstroken naast de vier huidige bijkomen. Met de vier rijstroken van Noord naar Zuid zijn dat er al tien samen. Is dit voorlopig niet genoeg voor de doorstroming? Of kunnen er zoals we in 2011 al hebben onderzocht ook nog twee rijstroken van Noord naar Zuid bij? Dat maakt de 2 x 6 en wel binnen de bak! Met hoeveel extra asfalt kunnen we voorlopig volstaan? Kosten? We besparen in ieder geval een dubbele bak ter waarde van 400 miljoen. En we zitten niet met allerlei technische en financiele risico's die samenhangen met het bouwen op of naast het vlies onder de betonbak. 

2. Luchtkwaliteits- en geluidsmaatregelen nemen, die het wonen langs de A27 gezonder maakt

Sluit aan op het idee van Movares om de A27 over een veel langer stuk te overkappen (van Lunetten- Amelisweerd- t/m Voordorp) met hun Duurzame Weg concept. Klik voor alle documenten door naar de downloads in deze link. Bekijk een video van de Duurzame Weg op ons videoblog

3. Duurzamere alternatieven

Het belangrijkste is echter dat er op tijd wordt geïnvesteerd in echte alternatieven, die effect hebben. Een stevig 'doorfietsnet' in en rond de stad. En naast een voortvarende aanpak van de Uithoflijn - een voorspoedige start met een slimme investering van de nieuwe tramlijn Zeist-Uithof-Binnenstad-Leidsche Rijn. Dat kan, wanneer we de schotten tussen de verkeersbudgetten weghalen en keuzes maken die zowel duurzame bereikbaarheid als leefbaarheid en gezondheid vooruit helpen.

4. Geld tekort? Denk aan een Passageheffing

Met de verkiezingen in aantocht zien we in concept-verkiezingsprogramma van politieke partijen opnieuw aandacht voor kilometerheffing of een congestieheffing voor verkeer naar en rond de stad, zoals die in Londen, Stockholm, Milaan en Oslo. Bij het CDA, de PvdA, Groenlinks... Bedenk dat je met de opbrengst de alternatieven, zoals hierboven bij punt drie beschreven kunt financieren. Met zo'n heffing van twee euro per passage sprokkelen we binnen enkele jaren zo een nieuwe tramlijn bij elkaar.

Meer weten: Wie stelt zijn huiskamer open om met uw vrienden en buren onze motieven, kennis en ervaringen uit te wisselen? Of misschien een lunchbijeenkomst op uw bedrijf? Neem contact met ons op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en we komen naar u toe.