Rijkswaterstaat wil alleen 14-baans varianten voor A27 bij Amelisweerd

A27 bij_LunettenDe Kracht van Utrecht en de Vrienden van Amelisweerd hebben 11 mei een brief gestuurd aan de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu. De brief wijst de commissie erop, dat Rijkswaterstaat zal adviseren om alleen 14-strooks varianten voor de A27 bij Amelisweerd uit te werken. Het controversieel verklaren van de plannen voor de Ring Utrecht is dus noodzakelijk om de 2x6-baans varianten ├╝berhaupt een kans te geven. De Kamercommissie Infra-structuur en Milieu vergadert (waarschijnlijk) woensdag 30 mei over de groslijst met controversieel te verklaren besluiten (NB: De Kamer wil wachten op het Lente-akkoord, alvorens de groslijst de behandelen; de vergadering wordt daarom steeds uitgesteld). 

Er zijn vier belangrijke argumenten om de bestaande plannen controversieel te verklaren: 

  1. De diverse 2x7 varianten tasten door de noodzakelijke wegverbreding Landgoed Amelisweerd verder aan, een natuurgebied met grote ecologische en recreatieve waarde (ongeveer anderhalf miljoen bezoekers per jaar).
  2. Een 14-baans snelweg geeft grotere problemen op gebied van luchtkwaliteit en geluidhinder, zeker gezien de noodzakelijke fly-over contructies, die hoog boven de huidige snelweg zouden komen te liggen.
  3. Verbreding van de betonbak waarin de A27 ligt, is technisch problematisch, en financieel riskant. Mocht er iets fout gaan tijdens de werkzaamheden, dan kunnen de gevolgen voor ecologie en waterhuishouding groot zijn.
  4. Het begrote budget van 1.25 miljard voor de complete Ring Utrecht is buitengewoon krap. De verbreding van de betonbak, fly-over contructies, aanpassingen aan viaducten en afslagen en extra geluidwerende voorzieningen moeten er allemaal van worden betaald. Eerdere indicaties gingen al over de 1.25 miljard.

Zesbaans oplossingen goedkoper en minder riskant

Tijdens een van de recente meedenksessies gaf Rijkswaterstaat toe dat 2x6-baans oplossingen binnen de betonbak mogelijk zijn. Oplossingen binnen de bak zijn niet alleen minstens 400 miljoen euro goedkoper (een voorzichtige schatting), maar technisch en daarmee financieel een stuk minder riskant.

De provinciale coalitie van VVD, CDA, D66 en Groenlinks heeft zich in haar coalitieakkoord al uitgesproken voor het opnemen van een Meest Milieuvriendelijke Alternatief (MMA) in de 2e fase MER (Milieu Effect Rapportage). Het is nu aan de Kamer om geld te besparen en de leefkwaliteit van de Utrechtse regio te waarborgen.

Lees hier de volledige brief aan de Kamercomissie Infrastructuur en Milieu