Een blog over Nederlandse fietspaden die de wereld heeft veranderd

  • Print

Fietsenstalling 400

Het blog 'A View From The Cycle Path' is niet meer. David Hembrow heeft zijn blog onlangs verwijderd van het internet. Hembrow, een Engelsman woonachtig in het Drentse Assen, hield het blog vrijwillig bij. De website heeft heel veel betekend voor de fietsinfrastructuur in Groot Brittannië en ver daarbuiten. Het is misschien wel de inspiratiebron geweest van de Dutch Cycling Embassy, de Nederlandse fietsambassade die het Nederlandse fietsbeleid promoot in het buitenland.

'A View from a Cycle Path' bevatte feiten, informatie over fietsbeleid, analyses, foto's, filmpjes, een goudmijn voor beleidsmakers in de hele wereld. De Dutch approach, zo noemen ze het. Het was zo'n succes, dat zijn teksten ongevraagd overal zijn opgedoken. Planners kopieerden zijn ideeën, soms bijna letterlijk en vaak zonder te begrijpen hoe het eigenlijk werkt. Het frustreerde Hembrow behoorlijk. Met een jaarloon van welgeteld 18 euro was het bijhouden van de site niet meer te doen. Hembrow verzucht dat kennis blijkbaar geen commerciële waarde meer heeft. Gelukkig is er wel een opvolger: het blog van fietscollega Mark Wagenbuur, waarop ook bijdragen van Hembrow: bicycledutch.wordpress.com

 

Bewondering voor de 'Dutch Approach'

Verbazing was altijd het kernwoord op 'A View'. De fietsende Engelsen, gewend als ze zijn om op drukke vierbaanswegen zonder fietspad naar hun werk te moeten fietsen, zagen ineens hoe het ook kan: vrijliggende fietspaden, fietsers die soms voorrang hebben, kilometerslange fietsenstallingen, moeders met kinderen voor én achterop, fietsende zakenlieden, bakfietsen... Sommige Youtube filmpjes van Mark Wagenbuur, gingen de hele wereld over tot in de autogekke VS. Bekijk bijvoorbeeld het filmpje van het fietspad bij het Utrechtse Smakkelaarsveld, met meer dan een miljoen kijkers inmiddels een van de bekendste fietspaden in de hele wereld. Kijk ook eens naar 'How the Dutch got their cycle paths', waarin Wagenbuur vertelt hoe de Nederlandse fietsinfrastructuur is ontstaan. Met name het feit dat wij tot in de jaren 70 ook geen goed fietsbeleid hadden, zal buitenlandse beleidsmaker het idee hebben gegeven hoeveel er mogelijk is in relatief korte tijd.

Misschien komen buitenlanders niet in de eerste plaats naar Nederland om onze fietspaden te zien. Maar het speelt zeker wel een rol in de beeldvorming van Nederland. Daarmee hebben blogs zoals 'A View' een commerciële waarde in de citymarketing, die we niet moeten onderschatten.

Het nieuwe fietsblog: bicycledutch.wordpress.com

Het laatste blogbericht van Hembrow schreef hij op zijn persoonlijke blog. Hierop ook links naar zijn websites met fietsonderdelen en fietsvakanties in Drenthe.