Het Kracht van Utrecht-initiatief is een groep van bewoners en experts, die concrete voorstellen doet over de omslag naar duurzame mobiliteit, schonere lucht en een leefbare stad. Lees verder...
Lees ook onze WEBKRANT met korte nieuwtjes over onze standpunten, lobby en activiteiten.
Visie op Utrechts Lightrailnet in 2040
- Details
- Gepubliceerd op woensdag, 24 april 2013 16:01
De bereikbaarheid van stad en regio Utrecht heeft behoefte aan een sterk OV / lightrailnetwerk. Zonder een goed openbaar vervoer gaat de zware weginstrastructuur rond Utrecht ten koste van de leefbaarheid en bereikbaarheid van van de stad.
De recente MIRT-OV studie regio Utrecht laat zien dat de Uithoftram (gereed in 2018) naar verwachting in 2030 alweer aan haar maximum capaciteit zit. Volgens de studie zal de verkeersas tussen binnenstad en De Uithof volledig vastlopen, zelfs met de tramverbinding. Niets doen is schadelijk voor de stedelijke economie en dus geen optie.
Kenmerken van een succesvol OV-netwerk
Het vervoersnetwerk voor Utrecht moet logisch zijn opgebouwd, met voor elke afstand een passende vervoersvorm (lopen, fietsen, e-bike, tram, sprinter, intercity...). OV dient daarbij in de eerste plaats voldoende capaciteit hebben. Ten tweede moet de kwaliteit hoog genoeg zijn om de automobilist te verleiden. Dit betekent een hoge frequentie, een hoogwaardige uitstraling, sociaal veilig en comfortabel.
Lightrail op de kaart 2040: inspirerende vergezichten op stedelijk OV
Wat zijn de mogelijkheden van een regionaal Lightrail netwerk in en rond Utrecht? Bekijk hier de lightrailkaart van Utrecht in 2040. Platform Do Lightrail laat in hun brochure een vergezicht zien op Lightrail in 2020 en 2040. Ondernemers, overheden en kennisinstituten laten hier de potentie zien van lightrail.
"Wil Nederland aan de economische top blijven, dan moeten we in de stedelijke mobiliteit investeren... Kijk vooral naar de voordelen, die de consument geniet. Die maatschappelijke baten van investeringen in stedelijk gebied zijn tot nu toe sterk onderschat."
Tymon de Weger van Platform Do Lightrail zal tijdens de Dag van de Rail 2013 (congres op 25 april in Nieuwegein) de visie van het platform toelichten.
Download hier de brochure Lightrail op de kaart 2040
Asfaltplannen? De boom in! Film en foto's van manifestatie zondag
- Details
- Gepubliceerd op maandag, 08 april 2013 11:57
Zondag 7 april op landgoed Oud Amelisweerd: Manifestatie Asfaltplannen? De boom in! Ruim 1800 mensen waren aanwezig om te protesteren tegen verbreding van de A27 ten koste van bos, bewoners en (niet vergeten) onze portemonnaie. We hebben de asfaltplannen de boom in gehesen...
Het was een prachtige middag met overweldigende persaandacht voor- en achteraf. Utrechtse raadsleden waren volop aanwezig, wethouders Mirjam de Rijk en Frits Lintmeijer, maar ook Kamerleden Eshter Ouwehand (PvdD) en Paulus Jansen (SP) en vanuit het Europarlement Bas Eickhout (GL). Mooiste foto van de dag op twitter, zie hiernaast, werd gemaakt door Rob Huibers. Zie #Amelisweerd op twitter voor meer reacties.
Lees de toespraak die Jos Kloppenborg uitsprak namens Vrienden van Amelisweerd en Kracht van Utrecht.
Met dank aan...
Met veel dank aan iedereen die aan deze dag heeft bijgedragen: alle bewoners van Utrecht, Bunnik en omstreken die aanwezig waren, alle aanwezige politici voor hun steunbetuigingen, Eco-Move Houten voor de verkeersregelaars (geweldig gedaan), Milieucentrum Utrecht voor de faciliteiten en spreekstalmeester Roland Pereboom, Museum Oud Amelisweerd voor de gastvrijheid, De Veldkeuken voor de koffie en asfaltkoekjes, de boomklimmers van Groenfront, iedereen die ik vergeet te noemen en, last but not least, alle vrijwilligers van de Vrienden van Amelisweerd en burgerinitiatief De Kracht van Utrecht.
Bekijk een uitgebreide impressie van 12 minuten door Aneo Koning. Klik ook door naar de korte sfeerimpressie door Wim Hendriks, en de drie bosfeeën (hit van de dag) door Busfotodotnl.
Foto: Rob Huibers (de mooiste foto op twitter vandaag van #amelisweerd).
Bizarre asfaltplannen: bekijk ons filmpje met onze argumenten op een rij
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 29 maart 2013 09:43
Woensdag 27 maart 2013 was Jan Korff de Gidts namens de Kracht van Utrecht en de Vrienden van Amelisweerd te gast bij Studio Max Live. De dag daarvoor publiceerde het ministerie van infrastructuur de eindrapportage van de commissie Schoof, die de besluitvorming over verbreding van de A27 heeft onderzocht.
Wij vinden dat het budget voor de planstudie Ring Utrecht beter geïnvesteerd kan worden. Utrecht heeft dringend behoefte aan een beter OV (lightrail)- en fietsnetwerk. Verbreding van de A27 bij Amelisweerd kost erg veel geld; de 'goedkoopste' 2x7 variant staat voor 1.5 miljard euro in de boeken. Dat geld kan beter besteed worden. Voorkom deze historische misser en ga voor echte bereikbaarheid!
Lees ook: Lightrail op de kaart 2040; inspiratie voor bereikbaarheid.
Het hele verhaal van de Kracht van Utrecht en verbreding van de A27 leest u in "Meer asfalt is niet de oplossing; maar is er wel een probleem?"
Bekijk ook ons videokanaal en onze favoriete video's.
Rapport Commissie Schoof: brede Maatschappelijke Kosten Baten Analyse als basis voor politieke afweging!
- Details
- Gepubliceerd op dinsdag, 26 maart 2013 17:19
Dinsdag 26 maart heeft de minister van infrastructuur & milieu de eindrapportage van de onderzoekscommissie Schoof ontvangen.
Bij het begin van de persconferentie werden de officiele stukken via de website ikgaverder.nl gepubliceerd. Het complete rapport, alle bijlagen en het bijbehorende persbericht zijn daar in te zien.
Binnen de bak-alternatief te snel afgevallen
In het rapport staan veel van onze kritiekpunten: De verbreding van de A27 naar 2x7 rijstroken is niet goed onderbouwd en in de besluitvorming zijn fouten gemaakt. In 2009 is het 2x6 binnen-de-bak alternatief volgens de commissie te snel afgevallen. De commissie beveelt vervolgens aan een nieuw besluit te nemen over de 2x7 rijstroken, samen met de gemeente Utrecht en de provincie Utrecht. De minister wil dat besluit zo snel mogelijk nemen.
Maatschappelijke kostenbatenanalyse als basis van politieke afweging
De minister heeft niet alleen haast maar neemt tegelijkertijd het advies van de commissie over om voor de planstudie Ring Utrecht een maatschappelijke kostenbatenanalyse (MKBA) te gaan maken. "Met een MKBA kan een afgewogen conclusie worden getrokken over het nut en de noodzaak van dit alternatief", aldus de commissie vanmiddag. De minister vindt dat voor de input van deze MKBA gebruik gemaakt moet worden van zowel hoge als lage groeiscenario's. Want dat is in het verleden ook niet gebeurd, schrijft Schoof.
De minister stuurt er nu op aan dat de Tweede Kamer op 8 april haar instemming geeft aan de 2x7 variant, voordat deze MKBA dus beschikbaar is. Hoe zo bezuinigingstijd, vanwaar de snelheid? Al onze analyses maken duidelijk dat we vanwege de stagnerende economie en de daarmee gepaard gaande stagnerende groei van het verkeer nog zeker 8 jaar de tijd hebben om te kiezen voor slimmere en gezondere alternatieven.
Neem 2x6 binnen-de-bak mee in een brede MKBA
De minister wil alleen voor haar eigen 2x7 voorkeursvariant een MKBA maken. Een echt reële MKBA zal er zo nooit zijn. In een MKBA dien je een reëel alternatief mee te nemen. Dus 2x7 én 2x6 binnen-de-bak, inclusief de technische en financiële risico's en gevolgen voor natuur en gezondheid. Alleen met het binnen-de-bak alternatief van het Utrechtse College van B&W kan de Kamer een goede afweging maken.
Deze brede MKBA is de juiste basis voor een goed oordeel van de Kamer.
Utrechts signaal nodig naar Den Haag
Minister Schultz dreigt hier een historische vergissing te maken. Het besluit tot een nergens voorkomende 14-strooks snelweg tussen een natuurgebied en drie woonwijken in, is werkelijk te bizar voor woorden in deze tijd van bezuinigingen en stagnerende verkeerontwikkeling. De A27 ter hoogte van Amelisweerd staat niet eens in de file top-50.
De gemeenteraad van Utrecht moet nu een duidelijk signaal aan Den Haag sturen: Een echt Kamerdebat kan pas plaatsvinden als de MKBA van zowel de 2x7 variant als het 2x6 binnen-de-bak alternatief van het Utrechtse College klaar is.
Politieke afweging - eerste reacties
Het is nu aan de Kamer om een politieke afweging te maken van het rapport en het voornemen van de minister. Daar hoort nadrukkelijk een volledige MKBA bij. Opvallend genoeg sorteren zowel minister Schultz als coalitiepartner PvdA voor op definitieve verbreding. PvdA woordvoerder Kuiken laat in een eerste reactie weten "zich neer te leggen bij het besluit van de minister". Andere partijen reageren furieus. 'Dit is een forse klap in het gezicht van de mensen in Utrecht en een schoffering van de belastingbetaler', laat Bashir (SP) weten. Volgens Liesbeth van Tongeren (GL) wegen "de maatschappelijke baten van verbreding van de A27... op geen enkele manier op tegen de kosten. Het is onbegrijpelijk dat de minister in tijden van financiële crisis grote bedragen wil uittrekken voor een onnodige superhighway." Kamerlid Dik-Faber (CU) is teleurgesteld over de verbreding en geeft aan dat het "veel geld is voor een risicovol project in crisistijd."
Meer reacties
Reactie Natuur en Milieufederatie Utrecht: Eerst bewijs dat bredere A27 goed is voor maatschappij
Parool: Verbreding A27: Utrecht wacht af, Kamerfracties SP, CDA en GL negatief
Volkskrant: Verbreding A27 - VVD positief, Kamerfracties oppositie tegen besluit
Lees ook ons rapport "Kracht van Utrecht - antwoorden aan de Commissie Schoof" en het rapport van de Utrechtse Delegatie "Vertrouw de Burger".
Vraag minister naar werkelijke kosten, verkeersprognoses en onderschatting OV in plan verbreding A27
- Details
- Gepubliceerd op donderdag, 14 maart 2013 15:03
Op 8 april 2013 vindt het MIRT-overleg (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) plaats. Op de agenda van dit lange overleg staan o.m. de bezuinigingen op het infrastructuurfonds, de kwaliteit van verkeersmodellen, de Mobiliteitsbalans 2012 en de publieksrapportage Rijkswegennet 2012.
Het is nog onduidelijk of de eindrapportage van de Commissie Schoof op de agenda staat, omdat nog onbekend is wanneer de commissie gereed is. In de tussentijd is het raadzaam de minister vragen te blijven stellen over de onderwerpen die wel aan de orde waren in de Kamerdebatten over de opdracht aan de Commissie, maar die vervolgens geen onderdeel zijn geworden van de onderzoeksopdracht. Bij de politieke afweging van de adviezen en aanbevelingen van Schoof zijn deze onderwerp echter wel weer aan de orde.
Het gaat met name om de volgende onderwerpen:
- De 'Quickscan Kosten Baten planstudie Ring Utrecht' uit 2009, lees verder...
- Het besluit van de minister in september 2012 om door te gaan met verbreding tot 2x7 rijstroken, lees verder...
- Afweging van het Kracht van Utrecht alternatief in 2010, lees verder...
- Actualiteit van verkeersmodellen, lees verder...
- Verzoek om een quickscan MKBA (Maatschappelijke Kosten Baten Analyse), lees verder...
Al deze onderwerpen zijn gerelateerd aan de vraag in hoeverre de Tweede Kamer inzicht heeft in wat het maatschappelijk rendement is van investeringen voor de Ring Utrecht / A27-Amelisweerd en voor de verschillende alternatieven. Wordt in analyses uitgegaan van berekeningen, cijfers en prognoses die actueel zijn? Wat zijn de werkelijke kosten en wat neem je daarin wel of niet mee? Hoe bereken je de baten, wat neem je daarin mee en wat juist niet?
Voorts is van belang in hoeverre de A27 bij Amelisweerd nu of in de toekomst de NOMO-norm (i.e. een norm voor een bepaalde trajectsnelheid op een stuk snelweg) overschrijdt en over hoeveel voertuigverliesuren het dan gaat. De onderstaande vragen kunnen in het Tweedekamer MIRT-debat leiden tot een verzoek aan de minister om een MKBA op te stellen voor de voorliggende plannen en beschikbare alternatieven van de Gemeente Utrecht en de Kracht van Utrecht.
Meer artikelen...
- Onderzoek toont aan: Verbreding van de bak is te duur en niet nodig
- Betekenis van budgetoverschrijding, reistijd en verkeersmodellen bij verbreding A27
- Wel of niet verbreden van de A27 bij Amelisweerd - onafhankelijk onderzoek onder druk
- Geluidhinder in Utrecht is een serieus probleem voor onze gezondheid
- Lees ons rapport met antwoorden voor de onafhankelijke onderzoekscommissie verbreding A27
- De onafhankelijke commissie Schoof in stripvorm
- Verkeersplannen Rijk staan ter discussie: Mogelijk uitstel Uithoftram dramatisch
- Kracht van Utrecht, Vrienden van Amelisweerd en bewonersorganisaties spreken met commissie Schoof
- Utrechtse Delegatie: Gebruik objectieve groeicijfers in *onafhankelijk* onderzoek A27
- Touwtrekken om de onderzoeksopdracht: welke kans krijgen alternatieven?