Het Kracht van Utrecht-initiatief is een groep van bewoners en experts, die concrete voorstellen doet over de omslag naar duurzame mobiliteit, schonere lucht en een leefbare stad. Lees verder...
Zondag 12 februari: Podium Oost College van Jan Korff de Gidts - Kracht van Utrecht
- Details
- Gepubliceerd op dinsdag, 07 februari 2017 14:52
A27... en de duurzame ontwikkeling van de stad
Hoe staat het met de plannen rond de verbreding van de A27 en wanneer wordt het definitieve besluit genomen? Wat is de visie van de Kracht van Utrecht? Jan Korff de Gidts van de Kracht van Utrecht geeft zondag 12 februari een college hierover bij Podium Oost. Hij geeft zijn toekomstvisie op de leefbaarheid in en rondom Utrecht, gaat in op bestaande plannen, weerstanden in de stad en alternatieven.
Tegen de verbredingsplannen van minister Schultz zijn meer dan 8000 handtekeningen verzameld; de crowdfunding leverde in zeer korte tijd het benodigde geld op voor onafhankelijk onderzoek en juridische ondersteuning. En samen met studenten van de HKU bereidt de Kracht van Utrecht een campagne voor. Kom luisteren en stel vragen; iedereen is welkom.
--
Wanneer: zondag 12 februari, van 16.00 tot 17.30 uur
Waar: Podium Oost, Oudwijkerdwarsstraat 148 in Utrecht
Toegang: €5, studenten €2.50 (niet gratis, want het Buurthuis krijgt geen subsidie meer)
Zondagmiddag 8 januari: kom kijken naar de effecten van verbreding A27
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 06 januari 2017 12:19
De Kerngroep Ring Utrecht (KRU) brengt zondagmiddag 8 januari de boomkap in het Markiezenbos van Amelisweerd in beeld.
- Zondag 8 januari van 13.00 tot 16.00 uur
- Locatie: Amelisweerd bij het Koningsweg viaduct naast de A27 (bij kruispunt Koningsweg-Mereveldseweg het bos in bij de fietsenrekken)
Hoeveel is twee keer 25 meter bos?
Donderdag 19 januari a.s. publiceert minister Schultz van Haegen (VVD) het Tracébesluit Ring Utrecht. Dat betekent een verbreding van de A27 tot 14/15 rijstroken en opnieuw grootschalige kap in Amelisweerd. Om iedereen te laten zien wat de plannen inhouden, visualiseert de KRU komende zondag, 8 januari, de voorgenomen vernietiging van het bos. Vanaf 13:00 uur is voor iedereen te zien wat de kap en aantasting van 25 meter bos aan weerszijden van de huidige weg betekent.
Zondagmiddag vanaf 13.00u in het Markiezenbos
Kom komende zondag kijken bij de Koningsweg en zie hoe langs de A27 minstens 600 bomen moeten verdwijnen voor de verbreding. Aanwezige vrijwilligers geven tussen 13.00 en 16.00 uur ‘s middags meer informatie over de plannen.
Zie ook de website van de KRU, en deel het Facebook evenement met je vrienden/buren/kennissen
Meer asfalt biedt geen oplossing en sluit niet aan op economische groei van steden
- Details
- Gepubliceerd op woensdag, 21 december 2016 13:36
Met het aantrekken van de economie en de verkiezingen in aantocht, horen we weer de roep om meer asfalt. Maar volgens Pepijn van Wijmen en Bas Govers is doorgaan met asfalteren helemaal geen oplossing.
De koppeling tussen economie en asfalt gaat al lang niet meer op. "In de economisch belangrijke centra van de grote steden vormen fiets en openbaar vervoer de drager van de mobiliteit..."
Pepijn van Wijmen is urbanisator en directeur van adviesbureau APPM; Bas Govers werkt als stadsstrateeg en adviseur bij Goudappel Coffeng. In het Financieel Dagblad schrijven zij een opiniestuk over de toekomst van mobiliteit.
Groei opvangen met openbaar vervoer en fiets
In en rond steden is ruimte beperkt. Om de groeiende stedelijke gebieden bereikbaar te houden, is openbaar vervoer en de (e)fiets cruciaal. Want automobiliteit kan onmogelijk nog een groei van de mobiliteit opvangen. Investeren in openbaar vervoer en fietsnetwerken is tevens een manier om aan belangrijke klimaatdoelstellingen te voldoen.
Van Wijmen en Govers pleiten ook voor het invoeren van "prijsprikkels" om filedruk te verminderen en voor het slim combineren van verschillende vervoersvormen, met transferpunten aan de rand van drukke gebieden.
Opinie | Meer asfalt sluit niet aan op economische groei van steden https://t.co/GANNtHa9Le
— FD Nieuws (@FD_Nieuws) 16 december 2016
Lees het treffende opiniestuk "Meer asfalt sluit niet aan op economische groei van steden" van Pepijn van Wijmen en Bas Govers via de link in dit Twitterbericht (of na registratie direct bij het FD).
Meer artikelen...
- Crowdfundingsactie 15 tegen 14 voor onderzoek tegen plan verbreding A27 Amelisweerd
- Belangrijke stemmingen in 2e Kamer over moties verbreding A12/A27 Ring Utrecht
- Verbreding Ring Utrecht A12/A27: Partij van de Arbeid moet kleur bekennen
- Nieuwe Inzichten: De oplossing "Meer asfalt aanleggen" werkt averechts
- Files effectief oplossen met slimme mobiliteit in plaats van meer asfalt
- Kamerverkiezingen cruciaal voor plannen verbreding A27 door Amelisweerd
- Gebiedsverkenning Utrecht Oost: Durf te kiezen voor de OV- en fiets schaalsprong
- HKU Connecting Tomorrow 30-09: Hoe boor je de Kracht van Utrecht aan?
- Inzet verkiezingen: mobiliteit en leefklimaat zijn gezamenlijke opgave in stadsregio's
- Persbericht: Kerngroep Ring Utrecht doet beroep op Tweede Kamer rond wegverbreding