Het belang van de fiets

Op de korte afstand is de fiets sterk Op de korte afstand, tot zo'n 15 km, draagt de fiets behoorlijk bij aan de mobiliteit van de bevolking. Een kwart van de werknemers gaat per fiets naar het werk. Een op de 3 mensen doet de dagelijkse boodschappen op de fiets. De helft van de ritjes beneden de 7,5 km wordt per fiets afgelegd. In de ochtendspits zijn er meer fietsen onderweg dan auto's. Eigenlijk vreemd dat bij het huidige ruimtegebrek binnen de bebouwde kom, de file-problematiek, de bedreiging voor het landschap en de klimaatcrisis er nauwelijks aandacht is voor de fiets.
Hiernaast ziet u het belang van de fiets op de korte afstand. naar boven

De Fietskracht van Utrecht

In het vorige kabinet heeft minister Eurlings een enorme asfalteringsslag voor vooral de provincie Utrecht in gang gezet. Dat heeft een fikse tegenbeweging opgeroepen, onder meer de Fietskracht van Utrecht. In dit rapport staat weergegeven hoe de fiets ingezet kan worden als duurzaam middel tegen de files. Duurzamer dan openbaar vervoer, groener dan snelwegen verbreden. De essentie is om fietsroutes te maken op de juiste schaal. De fietsersbond denkt in routes, welwillende bestuurders vaak blijven steken bij kruispunten en wegvlakken. Via het BRU is er subsidie toegezegd voor 2 fietsfilevrije routes, te weten Houten-Nieuwegein-Utrecht-west-Maarssen en Houten-Uithof-Bilthoven. Dat zijn routes waarlangs de fiets kan bijdragen aan de filebestrijding. naar boven

Relatie met het openbaar vervoer en betaald parkeren

Een andere manier om de auto-overlast te beperken, is het beter benutten van het openbaar vervoer. Zo'n 45% van de treinreizigers pakt de fiets voor voor- en/of natransport. Dit kan nog meer worden. In Houten is het 60% terwijl daar naar verhouding toch al veel van de trein gebruik gemaakt wordt.
Fietsgebruik kan bevorderd worden door goede fietsstallingen, in de grotere plaatsen gratis bewaakt. Gezien het beslag op dure grond van de P&R parkeerplaatsen is dit ook financieel een aantrekkelijke oplossing.
Daarnaast kan de OV-fiets bevorderd worden. Bij elk station behoort een OV-fiets te huur te zijn. Kleine stations liggen vaak op plaatsen waar het openbaar vervoer niet frequent rijdt. Juist daar is een OV-fiets een uitkomst. Bedrijven worden benaderd om bewaakte stallingruimte te huren. Immers: ook voor bedrijven is een parkeerplaats voor personeel een kostenpost. Het is fair de kosten van parkeerplaatsen toe te rekenen aan de gebruikers. Dus moet betaald parkeren de norm worden binnen de bebouwde kom en bij recreatieve voorzieningen. Uit onderzoek blijkt dat winkelend publiek door een parkeerregiem vaker de fiets neemt. Het spaart openbare ruimte en verbetert de verblijfskwaliteit. naar boven

Beleid helpt

Dat beleid wel degelijk helpt, blijkt uit een onderzoek in Alkmaar. Door te bewerkstelligen dat het fietsgebruik met 10% toeneemt, neemt de luchtvervuiling af met 6%. Het aantal auto's in verbijfsgebieden daalt met 11%. Het tijdverlies door files neemt af met 15% en de parkeerdruk in het centrum met 20%. Dus zelfs verstokte automobilisten profiteren van een fietsvriendelijk beleid. naar boven

Test uw kennis van meer fietswetenswaardigheden

U vindt de vragen hier.naar boven