De Wet Geluidhinder voor 14 rijstroken

A27=A2x7?

In de Wet Geluidhinder zijn geluidszones rond snelwegen vastgesteld. Binnen deze zones worden de bewoners beschermd door normen. Daarbuiten niet. De wet is van 1979 en geeft voor het huidige wegennet onvoldoende bescherming. Dit roept om een aanpassing van de wet, maar ook binnen de huidige wet heeft de minister al bevoegdheden om de bewoners voldoende te beschermen. Totdat de wet is aangepast wordt de minister dan ook opgeroepen gebruik te maken van die bevoegdheden. Er is wel een nieuwe wet in de maak, maar de geluidszones worden daarbij niet aangepakt.

Onderwerpen:

  1. De huidige Wet Geluidhinder
  2. Verouderde wet
  3. Uithof onbewoonbaar
  4. Wet moet worden aangepast
  5. Groene gebieden toch nog onbeschermd
  6. De nieuwe wet
naar boven Breedte geluidszones volgens Wgh en nodig bij bredere wegen

De huidige Wet Geluidhinder

In de Wet Geluidhinder hangt de breedte van de geluidszones af van het aantal rijstroken op de weg. Bij ėėn of twee rijstroken is die breedte 250 m, aan weerszijden van de weg. Bij 5 of meer rijstroken is dat 600 m. De breedte wordt bijna 100 m breder voor elke extra rijstrook, tot 6 rijstroken; daarna blijft de breedte hetzelfde, hoeveel rijstroken er ook zijn. De figuur links brengt dat in beeld. Binnen de geluidszone moet Rijkswaterstaat maatregelen nemen als er teveel lawaai is. RWS kiest altijd de goedkoopste oplossing. Dat is meestal een combinatie van speciaal asfalt, geluidschermen, geluidsisolatie van woningen (dat je dan niet meer in de tuin kunt zitten telt daarbij niet mee) of zelfs sloop. Buiten de geluidszones zijn de bewoners vogelvrij. naar boven

Verouderde wet

bij 14 rijstroken hoort een 1300 m brede geluidszoneToen de wet werd ingevoerd waren er eigenlijk geen wegen van meer dan 6 rijstroken. Maar tegenwoordig zijn vele wegen breder. De plannen gaan nu zelfs tot 14 rijstroken voor de A27 langs Amelisweerd. Bij 13 en 14 rijstroken hoort eigenlijk een geluidszone van 1300 m breed (zie de figuur links). In de figuur rechts ziet u wat dat betekent voor Utrecht. Het gele gebied is de huidige geluidszone van 600 m breed. Het rode is wat die zone eigenlijk zou moeten zijn als de A27 14 rijstroken krijgt. Heel Lunetten en Rijnsweerd vallen erin, en grote delen van de Schildersbuurt, de Uithof en Wilhelminapark. In de figuur is rekening gehouden met de overkapping bij Amelisweerd, maar omdat die slechts 250 m breed is zie je er niet veel van terug.naar boven

De Uithof onbewoonbaar

 Binnen het gele gebied neemt Rijkswaterstaat dus maatregelen om aan de geluidsnorm te voldoen. Nu denkt u wellicht dat er daarom ook wel aan de norm voldaan zal worden in het rode gebied, omdat dat immers verder van de snelweg afligt. Maar zo eenvoudig is het niet: Geluidschermen werken niet op grotere afstand; dus misschien wel in het gele maar niet in het rode gebied. Andere geluidsbronnen kunnen roet in het eten gooien - kijk maar eens naar de Waterlinieweg. En op de Uithof staan alle woningen zorgvuldig op een afstand van 600 m of meer van de snelwegen. Als de A27 wordt verbreed wordt de hele Uithof onbewoonbaar; maar volgens de huidige wet hoeft Rijkswaterstaat zich daar niets van aan te trekken omdat de woningen niet in het gele gebied staan. naar boven

Wet moet worden aangepast

Om de bewoners van oost Utrecht te beschermen moet dus de Wet Geluidhinder worden aangepast, zodat de geluidszones breed genoeg worden voor huidige en geplande snelwegen. Nu gaat er wel enige tijd overheen voordat een wet is aangepast. Gelukkig hoeven we daar niet op te wachten. De huidige wet biedt de minister de mogelijkheid een grotere geluidszone vast te stellen indien de standaardzone niet voldoende bescherming biedt. Dit is een duidelijk geval waarbij de minister van deze bevoegdheid gebruik zou moeten maken. Toch moet vanwege de duidelijkheid de wet ook worden aangepast. Weliswaar is er een nieuwe wet in de maak (Swung) maar in het huidige concept daarvan wordt niets gedaan aan de breedte van de geluidszones. naar boven

Groene gebieden toch nog onbeschermd

Op de kaart ziet u ook dat vrijwel alle groengebieden (Amelisweerd, Rhijnauwen en Bloeyendael) erin vallen. Hoe verdrietig ook, voor bovenstaande discussie speelt dat geen rol, omdat Rijkswaterstaat hoe dan ook geen moeite hoeft te doen om stiltegebieden of natuur te beschermen. naar boven

De nieuwe wet (Swung)

Er ligt momenteel (begin 2011) een voorstel bij de Tweede Kamer, voor een nieuwe wet, Swung geheten, waarmee de huidige Wet Geluidhinder vervalt. In deze wet spelen de geluidszones niet zo'n belangrijke rol meer. Naast de vraag of deze wet tijdig wordt ingevoerd om een rol te kunnen spelen in de huidige procedures, moet helaas worden gevreesd dat de nieuwe wet omwonenden niet veel zal helpen. In het voorstel zoals dat nu voorligt namelijk hoeven er pas maatregelen te worden genomen als de verkeersintensiteit 40% hoger wordt dan nu. Als de groei van het autoverkeer voortgaat volgens de huidige prognoses van Rijkswaterstaat zal dat rond 2025 het geval zijn.

plaats uw muis op een plaatje voor uitleg

Deze pagina is een aangepaste versie van een brief die Gerard Cats op 10 december 2010 heeft gestuurd aan een aantal leden van de Tweede Kamer. Die brief eindigde met de volgende oproep:
Ik roep u op te bewerkstelligen dat artikel 74 van de Wet Geluidhinder, wordt gemoderniseerd, opdat de daarin beschreven breedtes meer in overeenstemming komen met de breedtes van huidige (snel)wegen. Verder roep ik u op in afwachting van die modernisering te bewerkstelligen dat de minister gebruik gaat maken van haar bevoegdheid krachtens artikel 108 van die wet om de geluidszones rond een snelweg beter aan te passen aan de breedte van de weg. naar boven